Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-11, 23:53
  #13
Medlem
Svea.Folks avatar
Skitsnack att låssmeder inte utfärdar vissa nycklar. Jag har en ny säkerhetsdörr och det var inga problem. Det man mest är orolig för är inbrottsrisken. Men jag låste säkerhetslåset också i 1,5 månad innan jag lättade på trycket.

Håller din låssmed inte med är det bara att kontakta din hyresvärd och säga att du vill ha en extranyckel till en familjemedlem som säkerhet ifall din dotter låser sig ute eller vadsom.
Citera
2019-01-12, 07:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjoollaa
Hej.
Mitt barn har tappat en hemnyckel idag.(det finns ingen info på nyckelringen om vart vi bor eller så). Vi bor i en hyreslägenhet ,fastighet HSB . ...

Självklart jag kommer kontakta hsb på måndag o reda ut det här..men ändå vill veta något innan det.
Tack

Det beror på vilket låssystem man har.
En ny nyckel och omstiftning av cylindern kommer du antagligen att få betala.

Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Vänta, du menar att om man som hyresgäst tappar bort sin nyckel så ska man ersätta alla lås i fastigheten bara för att hyresvärden använder samma nyckel överallt? Pröva den i domstol din jävla nolla..Har du hört talas om skälig ersättning?

I Sverige har vi avtalsfrihet.
Har man skrivit på kontraktet, så har man accepterat villkoren.

Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Skitsnack att låssmeder inte utfärdar vissa nycklar. Jag har en ny säkerhetsdörr och det var inga problem. Det man mest är orolig för är inbrottsrisken. Men jag låste säkerhetslåset också i 1,5 månad innan jag lättade på trycket.

Håller din låssmed inte med är det bara att kontakta din hyresvärd och säga att du vill ha en extranyckel till en familjemedlem som säkerhet ifall din dotter låser sig ute eller vadsom.

Beror helt och hållet på vilket låssystem det är.
Är systemet patentskyddat så kan inte Muhammed på hörnet ens få tag på nyckelämnen.
Citera
2019-01-12, 10:53
  #15
Medlem
Och visst kan man dra en vit lögn om att man behöver en extra nyckel till familjemedlem. Men är det en nyckel i system så kommer den numreras med löpnummer och låsschemat kommer uppdateras med antal nycklar som är tillverkade av just den nyckeln. Så när man väl flyttar vet hyresvärden/fastighetsägaren exakt hur många nycklar det ska finnas.
Det är även en bra sak att kontrollera när man själv flyttar in att nycklarna man får är i löpnummerföljd och inte saknar en siffra någonstans i serien.
Har man tänkt till när man gjorde låssystemet från första början så har man med x antal reserver i systemet för att klara x antal borttappade nycklar.
Citera
2019-01-12, 11:19
  #16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Det beror på vilket låssystem man har.
En ny nyckel och omstiftning av cylindern kommer du antagligen att få betala.



I Sverige har vi avtalsfrihet.
Har man skrivit på kontraktet, så har man accepterat villkoren.



Beror helt och hållet på vilket låssystem det är.
Är systemet patentskyddat så kan inte Muhammed på hörnet ens få tag på nyckelämnen.

Ja, det där är tyvärr en alltför spridd missuppfattning och övertro.

Hur obskyr nyckelsliparen än är så handlar det om att ha tillgång till ämnet.

Lallarna tror ju att alla slipare har alla ämnen.
Citera
2019-01-12, 13:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Skitsnack att låssmeder inte utfärdar vissa nycklar. Jag har en ny säkerhetsdörr och det var inga problem. Det man mest är orolig för är inbrottsrisken. Men jag låste säkerhetslåset också i 1,5 månad innan jag lättade på trycket.

Håller din låssmed inte med är det bara att kontakta din hyresvärd och säga att du vill ha en extranyckel till en familjemedlem som säkerhet ifall din dotter låser sig ute eller vadsom.
Jo, dock hyresvärden har delat oss 3 nycklar så när man flyttar ut måste man lämna in alla 3 . Eller om man har beställt mer hos hyresvärden man ska lämna in exakt så många som man har fått. Och det är i snarta framtiden vi tänkte faktiskt flytta ut.
__________________
Senast redigerad av jjoollaa 2019-01-12 kl. 13:09. Anledning: Stavfel
Citera
2019-01-12, 13:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Det beror på vilket låssystem man har.
En ny nyckel och omstiftning av cylindern kommer du antagligen att få betala.



I Sverige har vi avtalsfrihet.
Har man skrivit på kontraktet, så har man accepterat villkoren.



Beror helt och hållet på vilket låssystem det är.
Är systemet patentskyddat så kan inte Muhammed på hörnet ens få tag på nyckelämnen.

Ja, på mina hemnycklar är olika siffrorna och bokstäver graverade så tror ej att det gåt att bara göra en kopia hos Mohamed 😊
Citera
2019-01-15, 19:58
  #19
Medlem
Johan_08s avatar
Många som inte vet vad de pratar om här tyvärr. Postkåta?

Skicka PM så kan jag hjälpa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback