Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 19:00
  #1
Medlem
Tänker att om det hade gjorts film på typ 1600-talet så hade vi garanterat behövt text för att hänga med i dialogen även om det var på ens modersmål. Språk stagnerar ju inte utan utvecklas. Så när kommer filmer från vår tid vara omöjliga att förstå utan dubbning/textning? Tänker mig att det kan ske rätt snart. Ett par sekel kanske eller så.
Citera
2019-01-11, 19:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cintamyf
Tänker att om det hade gjorts film på typ 1600-talet så hade vi garanterat behövt text för att hänga med i dialogen även om det var på ens modersmål. Språk stagnerar ju inte utan utvecklas. Så när kommer filmer från vår tid vara omöjliga att förstå utan dubbning/textning? Tänker mig att det kan ske rätt snart. Ett par sekel kanske eller så.
Ett par sekel låter rimligt. Men vi har ju inga problem att förstå tidiga filmer med tal än.
Citera
2019-01-11, 19:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Ett par sekel låter rimligt. Men vi har ju inga problem att förstå tidiga filmer med tal än.
Gamla filmer hör man tydligt vad som sägs, nyare filmer från 90-talet och framåt måste jag ofta slå på undertexten för att höra deras mummel
Citera
2019-01-11, 19:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Gamla filmer hör man tydligt vad som sägs, nyare filmer från 90-talet och framåt måste jag ofta slå på undertexten för att höra deras mummel

Känns som 90-talet hade en del lustiga ord som 00-generationen inte skulle förstå alls. Engelskans mondo ett sånt.
Citera
2019-01-16, 14:05
  #5
Medlem
Vi kan ju läsa Shakespeare än idag utan några större problem. Även cantebury tales som skrevs på 1300-talet skulle jag inte vilja påstå är obegriplig. Så några sekel minst
Citera
2019-09-27, 00:13
  #6
Medlem
Turbografx-16s avatar
Mycket intressant frågeställning. En sak att tänka på är att inspelningar i sig motverkar förändringar i språket då uttryck, uttal och ord blir mer permanenta om de förekommer i inspelningar som folk lyssnar/tittar på flera decennier senare.
Citera
2019-09-27, 09:45
  #7
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Gamla filmer hör man tydligt vad som sägs, nyare filmer från 90-talet och framåt måste jag ofta slå på undertexten för att höra deras mummel

Kan inte annat än att hålla med där det mumlas nåt så in i helvete hela tiden i svenska filmer nu för tiden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback