Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 16:55
  #1
Medlem
Jag kör 3 helkroppspass i veckan (cirka 2 timmar per gång).

Är det nödvändigt att lägga in lättare perioder eller är det bara något som man gör om man tränar 5+ gånger i veckan?
Citera
2019-01-11, 17:17
  #2
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chucky991
Jag kör 3 helkroppspass i veckan (cirka 2 timmar per gång).

Är det nödvändigt att lägga in lättare perioder eller är det bara något som man gör om man tränar 5+ gånger i veckan?
Det blir nödvändigt efter man tagit sig igenom nybörjarstadiet, ja.

Behovet av periodisering, om än väldigt enkel sådan, är brytpunkten för när nybörjargainsen är slut och det börjar bli lite svårare att bli större och starkare. Men inte så förfärligt mycket svårare, det behövs bara lite smart schemaläggning (eller hoppa på ett etablerat färdigskrivet).
Citera
2019-01-11, 19:59
  #3
Medlem
Svea.Folks avatar
Ja, efter ett tag så är det en mycket bra idé. Du märker nog när du når en platå och det inte händer mycket på 2 månader. Då ska du definitivt periodisera. Det kan handla om att byta övningar, vikter, diet eller antalet pass/vecka. Extra vila är aldrig fel.

Det handlar om att få en nystart för att komma vidare framåt.
Citera
2019-01-14, 17:14
  #4
Medlem
Enzymes avatar
Personligen var det just periodiseringen som grorde att jag tog mig förbi en platå. Nu är det nödvändigt för att hålla uppe motivationen och för att förebygga skador.
Citera
2019-01-14, 19:58
  #5
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chucky991
Jag kör 3 helkroppspass i veckan (cirka 2 timmar per gång).

Är det nödvändigt att lägga in lättare perioder eller är det bara något som man gör om man tränar 5+ gånger i veckan?

Som andra säger; det beror på. Om du kan hantera den mängd som du tränar nu så behövs det inte. Om du tränar jävligt hårt, då lär du behöva det. Men komplexa upplägg är endast nödvändiga när man tränat ett bra tag och kommit upp på en nivå som ligger över medelsnittet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback