Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 16:24
  #1
Medlem
Läste igenom S+MP+L+C:s överenskommelse och la då märke till att man skulle tillsätta en utredning för att ändra gymnasiebetygen (kan länka till den vid behov/efterfrågan). Förra gången man bytte betygssytem var inte jag gammal nog för att förstå vad det var som faktiskt skedde, därför vänder jag mig nu hit.

För vilka började det nya betygssytemet gälla? Alla som gick gymnasiet samma år som det infördes eller bara de som började gymnasiet det året?

Hur gjorde man med de gamla betygen?
Citera
2019-01-11, 17:49
  #2
Medlem
Det började gälla för de som började gymnasiet, dvs. de som gick i tvåan och trean behöll det äldre systemet.
Citera
2019-01-11, 17:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XDXDXDXD
Läste igenom S+MP+L+C:s överenskommelse och la då märke till att man skulle tillsätta en utredning för att ändra gymnasiebetygen (kan länka till den vid behov/efterfrågan). Förra gången man bytte betygssytem var inte jag gammal nog för att förstå vad det var som faktiskt skedde, därför vänder jag mig nu hit.

För vilka började det nya betygssytemet gälla? Alla som gick gymnasiet samma år som det infördes eller bara de som började gymnasiet det året?

Hur gjorde man med de gamla betygen?

Vilken utredning är det du pratar om?

Vet du vad Bolognaprocessen och dess ECTS-övrenskommelse är? Det är en överenskommelse för högskola och universitet om hur exampenspoängen skall översättas samt vilken form av betygssystem som ska användas.
Läs på den för att förstå hur vi fick den nya betygsskalan.

Under en tid i början av 2000-talet blev det diskussioner om att IG-MVG-systemet inte var tillräckligt rättvisande då folk med VG kunde ha lika bra kunskaper än de som hade MVG. Björklund började skapa debatt om sin "kunskapsskola" och nedmontering av "flumskolan". Han genomförde då en skolreform där man ändrade betygsstegen till att likna ECTS fast med målrelaterade krav och inte med normrelaterade steg.

Betygen började gälla 1 Juli 2011, precis när Skollagen och läroplanerna började gälla. Men gymnasiebetygen kom inte i kraft förrän tre år senare när den första kullen av 2011 års studenter hade tagit gymnasieexamen.

De gamla betygen fasades ut genom övergångsregler som varade i ett antal år frammåt och dessa betyg gäller än idag då du fortfarande inte kan sätta betyg på en kurs två gånger.

Bara att läsa poppen:
https://www.regeringen.se/49b72a/con...prop.-20080966
Citera
2019-01-11, 18:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vilken utredning är det du pratar om?

Sidan 13 punkt 55

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vet du vad Bolognaprocessen och dess ECTS-övrenskommelse är? Det är en överenskommelse för högskola och universitet om hur exampenspoängen skall översättas samt vilken form av betygssystem som ska användas.
Läs på den för att förstå hur vi fick den nya betygsskalan.

Nej det vet jag inte men kommer läsa den nu!
Citera
2019-01-11, 19:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XDXDXDXD
Sidan 13 punkt 55



Nej det vet jag inte men kommer läsa den nu!
Citat:
Nya betyg i gymnasieskolan.
Övergå till ämnesbetyg på gymnasiet och reformera betygssystemet genom
att justera reglerna för sammanvägningen av olika
delmoment inom ett betyg i ett ämne, så att ett enstaka lägre resultat i ett
delmoment i ett ämne oftare kan kompenseras med goda resultat i andra
delmoment. Denna förändring ska ske utan att
utlösa en ny betygsinflation
(Utredning 2019
-
2020. I kraft 1 juli 2021)
.

Den?

Den handlar bara om en utopi där Centern vill gå tillbaka till de ämnesbetygen som grundskolan har, det för att eleverna skall få chansen att bättra sig under de tre åren de går i gymnasiet. Sedan handlar den punkten om en rad missuppfattningar. Den som har skrivit punkten är inte påläst om hur bedömning och betygssättning fungerar.
Citera
2019-01-11, 19:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den?

Ja det är den jag menade.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den handlar bara om en utopi där Centern vill gå tillbaka till de ämnesbetygen som grundskolan har, det för att eleverna skall få chansen att bättra sig under de tre åren de går i gymnasiet. Sedan handlar den punkten om en rad missuppfattningar. Den som har skrivit punkten är inte påläst om hur bedömning och betygssättning fungerar.

Okej!
Citera
2019-01-11, 22:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vilken utredning är det du pratar om?

Vet du vad Bolognaprocessen och dess ECTS-övrenskommelse är? Det är en överenskommelse för högskola och universitet om hur exampenspoängen skall översättas samt vilken form av betygssystem som ska användas.
Läs på den för att förstå hur vi fick den nya betygsskalan.

Under en tid i början av 2000-talet blev det diskussioner om att IG-MVG-systemet inte var tillräckligt rättvisande då folk med VG kunde ha lika bra kunskaper än de som hade MVG. Björklund började skapa debatt om sin "kunskapsskola" och nedmontering av "flumskolan". Han genomförde då en skolreform där man ändrade betygsstegen till att likna ECTS fast med målrelaterade krav och inte med normrelaterade steg.

Betygen började gälla 1 Juli 2011, precis när Skollagen och läroplanerna började gälla. Men gymnasiebetygen kom inte i kraft förrän tre år senare när den första kullen av 2011 års studenter hade tagit gymnasieexamen.

De gamla betygen fasades ut genom övergångsregler som varade i ett antal år frammåt och dessa betyg gäller än idag .då du fortfarande inte kan sätta betyg på en kurs två gånger

Bara att läsa poppen:
https://www.regeringen.se/49b72a/con...prop.-20080966
Tack för en informativ text !
Tycker detta är konstigt som du skrev; "då du fortfarande inte kan sätta betyg på en kurs två gånger".
Har studerat olika, och något som var återkommande var t ex; Arbetsmiljö och säkerhet. Dessa kurser var jag var tvungen att studera fast jag inte kunde få betyg i det gång nr två. Dessutom om jag inte minns fel så innehar dom samma kod fast det kan vara med under olika program med två helt olika inriktningar. Inte schysst att inte tjäna några poäng för andra gången.
Som jag upplevde det är det här en faktiskt miss, då det är tvunget att studeras om man läser olika program och då bör man få poäng för det då de inte går att jämföra.

Tänker jag rätt eller fel?
__________________
Senast redigerad av BlueLotus3 2019-01-11 kl. 22:20.
Citera
2019-01-19, 23:54
  #8
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
.

Den?

Den handlar bara om en utopi där Centern vill gå tillbaka till de ämnesbetygen som grundskolan har, det för att eleverna skall få chansen att bättra sig under de tre åren de går i gymnasiet. Sedan handlar den punkten om en rad missuppfattningar. Den som har skrivit punkten är inte påläst om hur bedömning och betygssättning fungerar.

Det är ju redan en utredning om ämnesbetyg på gymnasiet igång! Tillsatt av S och Mp-regeringen. Varför du vill dra in C, som mest verkar ointresserade av utbildningspolitik, i det här vet jag inte...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback