Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-11, 16:07
  #1
Medlem
Lacetti 1,4-2005 bensin. Går bra för övrigt.
När tändningen slås av blinkar alla de små röda varningslampor svagt och oregelbundet och ett svagt klappade, troligtvis relief, hörs från motorrummet, vänster sida. Batteriet dras ur över natt och har laddat det men med samma resultat, morgonen efter är det startkablar som gäller.
Min spontana reaktion är kortslutning. Bilen ska in på verkstad för felsökning men vill bara kolla om någon haft liknande problem.
Citera
2019-01-11, 17:09
  #2
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Jag har ingen lösning, men att koppla bort batteriet när du ställer bilen är nog ingen dum idé, jag skulle nog t.o.m. överväga att inte köra alls då ett elfel lätt kan leda till brand.
Om inte annat för att rädda batteriet då djupurladdning sliter hårt på ett bilbatteri.
Citera
2019-01-11, 20:53
  #3
Medlem
Gammalt batteri?
Köp nytt o stoppa i.
Citera
2019-01-11, 21:11
  #4
Medlem
Jag hade detta fenomen på en Renault en gång. Det visade sig bero på fukt i ett bromsljus vilket orsakade en överledning som helt enkelt matade vissa funktioner bakvägen...
Citera
2019-01-11, 21:52
  #5
Medlem
Verkstaden trodde det kunde vara "något i mittpartiet runt ratten som påverkade tändningen" fick jag reda på av ägaren, som inte kan något om bilar. Ska dit med multimeter och mäta krypströmmar i helgen.
ABS:en är på hela tiden för övrigt så den säkringen är borttagen. Dvs att pedalen hackar trots att inget hjul släpper. Är troligtvis inte relaterat till detta men jag nämner det när jag ändå är i farten. Återkommer efter felsökning.
Citera
2019-01-11, 23:31
  #6
Medlem
B18 är nog inne på ett bra spår. Att det finns ett överslag någonstans....

Här finns komplett elschema till Daewo/Cheva Nubira/Lacetti. Nu är jag osäker på Lacetti och årsmodeller, men dokumentet verkar gälla för Lacetti 2002-2009.
http://lacetti.com.ua/chevy-man/EN/d...a-Lacetti.html

Elschema till tändlås.
http://lacetti.com.ua/chevy-man/EN/d....en.html#J3ISC

Se om felet går att påverka genom att ruska på bilen, knacka på rattstång och tändlås, ruska på kabelstammar, knacka på reläbox, dra lite försiktigt i kabelstammar som går in i reläbox, dra i synliga jordkablar o.s.v.

Om det finns ett relä som klickar, så skulle jag leta upp det och identifiera det i elschemat. Kontrollera sedan jordpunkter och strömförsörjning som finns på det bladet. Du kan även mäta upp spänning och jord till reläet. Samt att du via elschemat får ett hum om vad som påverkar reläet.

Placering av reläer i säkrings och reläbox i motorrum.
http://lacetti.com.ua/chevy-man/EN/d....en.html#J4PRF

ABS-felet hänger på om felet kommer när bilen rullar, eller om pumpen går igång så fort man slår på tändningen? Orsaken är troligen spruckna eller rostiga ABS-ringar om felet bara finns när man kör och bromsar. Om surret går igång så fort man slår på tändningen är det troligtvis överslag i styrdonet.
http://lacetti.com.ua/chevy-man/EN/d...n.html#J5PSWSS

God jakt!
__________________
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-01-11 kl. 23:36.
Citera
2019-01-11, 23:36
  #7
Medlem
AndersM79s avatar
Krypströmmar, låter det som. Hade problem med det i en volvo, batteriet var totalt urladdat om den stått över en helg, och fick kabelstartas på måndagsmorgonen. Fick tipset att ta ut säkringen till radion, och det visade sig lösa det hela - bortsett från att den inte har någon radio längre...
Citera
2019-01-12, 10:47
  #8
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Lacetti 1,4-2005 bensin. Går bra för övrigt.
När tändningen slås av blinkar alla de små röda varningslampor svagt och oregelbundet och ett svagt klappade, troligtvis relief, hörs från motorrummet, vänster sida. Batteriet dras ur över natt och har laddat det men med samma resultat, morgonen efter är det startkablar som gäller.
Min spontana reaktion är kortslutning. Bilen ska in på verkstad för felsökning men vill bara kolla om någon haft liknande problem.
Har du drag så kolla elkontakten så den inte ser ut som ett råttbo.
Citera
2019-01-13, 13:50
  #9
Medlem
Har kollat över säkringar, känt på kablar osv samt kollat efter felkoder (inga). När man stänger av tändningen så går motorn fortfarande, dock inte jämnt. Lampor i instrumenteringen blinkar som ett flipperspel. Öppnar man förardörren försvinner alla fel, motorn stannar och det enda som lyser är dörr-öppen-lampan.

Om man har bilen igång och sätter på bakrutetorkaren innan man stänger av uppstår inga problem.
Citera
2019-01-13, 15:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har kollat över säkringar, känt på kablar osv samt kollat efter felkoder (inga). När man stänger av tändningen så går motorn fortfarande, dock inte jämnt. Lampor i instrumenteringen blinkar som ett flipperspel. Öppnar man förardörren försvinner alla fel, motorn stannar och det enda som lyser är dörr-öppen-lampan.

Om man har bilen igång och sätter på bakrutetorkaren innan man stänger av uppstår inga problem.
Nu har du gett dig på ett tröstlöst problem med en bil. Elfel är nog det värsta man kan råka ut för.
Men just det du beskrev här har jag faktiskt råkat ut för.
Hade en Opel som fortsatte gå när man vridit av tändningen samtidigt som den drog ur batteriet.
Nu löste jag det utan någon felsökning. Jag bytte tändningslåset med dess elekronik o sedan var det problemet ur världen.
Min misstanke är att det helt enkelt var utslitet o med det stod kvar i radioläge.

Nu är tyvärr låsdetaljer dyra så om du har kunskap så bör du mäta innan du byter delar som jag gjorde. Min lösning baserades bara på tur.
Citera
2019-01-13, 15:59
  #11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har kollat över säkringar, känt på kablar osv samt kollat efter felkoder (inga). När man stänger av tändningen så går motorn fortfarande, dock inte jämnt. Lampor i instrumenteringen blinkar som ett flipperspel. Öppnar man förardörren försvinner alla fel, motorn stannar och det enda som lyser är dörr-öppen-lampan.

Om man har bilen igång och sätter på bakrutetorkaren innan man stänger av uppstår inga problem.
Fan för elfel! Verkar som det är dålig jord, testa att skruva fast en tåt i karossen någon stans, håll den mot rattstången och se om det funkar
Citera
2019-01-13, 20:56
  #12
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har kollat över säkringar, känt på kablar osv samt kollat efter felkoder (inga). När man stänger av tändningen så går motorn fortfarande, dock inte jämnt. Lampor i instrumenteringen blinkar som ett flipperspel. Öppnar man förardörren försvinner alla fel, motorn stannar och det enda som lyser är dörr-öppen-lampan.

Om man har bilen igång och sätter på bakrutetorkaren innan man stänger av uppstår inga problem.
Om felet försvinner när förardörren öppnas kan det bero på skador på kablarna som går ut i dörren. De brukar passera genom en gummislang inne vid gångjärnen och böjs fram och tillbaka varje gång dörren öppnas, till slut kan de gå av med svårförutsedda följder som resultat
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback