Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 15:47
  #1
Avstängd
Mitch-Moons avatar
För att vissa människor ska kunna vara rika måste det finnas fattiga, det är enkel och självklar matematik.
Måste det då finnas människor som mår dåligt för att andra ska kunna må bra?
Citera
2019-01-11, 15:50
  #2
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
För att vissa människor ska kunna vara rika måste det finnas fattiga, det är enkel och självklar matematik.
Måste det då finnas människor som mår dåligt för att andra ska kunna må bra?

Jag tror att det är var och ens inte attraktion till universum som styr den saken.
Citera
2019-01-11, 15:51
  #3
Medlem
Du kan läsa Karl Marx:
https://blogs2.abo.fi/sociologiskakl...ch-alienation/
Citera
2019-01-11, 15:53
  #4
Medlem
Couplets avatar
Jag tror inte det är nån jävla tårta, nej.
Citera
2019-01-11, 16:16
  #5
Medlem
Briasccas avatar
Jag utgår från att du talar om ekonomi när du säger rik. Då gäller att motsatsen till rik inte är fattig, utan motsatsen till mycket resurser är mindre resurser men det kan vara tillräckligt. T.ex vem är fattigast av Donald Trump och Bill Gates? Det är relevant jämförelse men i formell mening är ingen av dem fattig, även om Trump har mindre resurser och skulle vara den fattigaste av de två.

Fattig är däremot ett underskott på resurser, alltså otillräcklighet för att kunna leva. Fattigdom förutsätter inte att de finns rikedom, utan i formell mening skulle alla i ett samhälle kunna vara fattiga. Se på Venezuela och Kuba, två bra exempel på hur hela länder kan vara ekonomiskt fattiga men det saknas rikedomar.

Detsamma gäller jämförelsen att må bra och må dåligt. Alla kan må bra, alla kan må dåligt. Det ena förutsätter inte det andra.
Citera
2019-01-11, 17:01
  #6
Medlem
Nattiskatts avatar
Jag tror inte man kan jämföra det så. Att vara fattig eller rik är ju beroende på resurser och ekonomiskt. Det psykiska måendet sitter enbart psykiskt, sen anledningen till psykisk ohälsa är en annan femma.
Citera
2019-01-11, 17:18
  #7
Medlem
Denoms avatar
Jag mår helst bra ensam, så ja definitivt.
Citera
2019-01-11, 17:35
  #8
Medlem
krossapatriakratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag utgår från att du talar om ekonomi när du säger rik. Då gäller att motsatsen till rik inte är fattig, utan motsatsen till mycket resurser är mindre resurser men det kan vara tillräckligt. T.ex vem är fattigast av Donald Trump och Bill Gates? Det är relevant jämförelse men i formell mening är ingen av dem fattig, även om Trump har mindre resurser och skulle vara den fattigaste av de två.

Fattig är däremot ett underskott på resurser, alltså otillräcklighet för att kunna leva. Fattigdom förutsätter inte att de finns rikedom, utan i formell mening skulle alla i ett samhälle kunna vara fattiga. Se på Venezuela och Kuba, två bra exempel på hur hela länder kan vara ekonomiskt fattiga men det saknas rikedomar.

Detsamma gäller jämförelsen att må bra och må dåligt. Alla kan må bra, alla kan må dåligt. Det ena förutsätter inte det andra.

Venezuela och Kuba utsätts för aktiv ekonomisk krigföring. De behöver bara avsäga sig oavhänglighet inför USA och då kan de skapa sig en ultrarik 1%-klass (istället för bara standardrik som de har det idag), medan vanligt folk får det snäppet sämre, som i Brasilien.

För att Trump och Gates ska ha en massa resurser måste någon gå utan dessa resurser, ja det finns folk som svälter ihjäl på vår planet. Är det Gates som personligen åker runt i Afrika och tar mat ur dessa negrers mun? Knappast. Vi behöver bara hänga honom från en lyktstolpe ta alla hans pengar och köpa mat och utan utbildning till alla dessa svältande stackars satar, nu börjar det bli kommunism här...

Måste andra vara lyckliga för att du ska må dåligt? Du måste må dåligt om du ska må bra för att det är en cykel som tar slut när du dör. Jag kan tänka mig att du tycker att den skönaste känslan du vet är orgasm. Har du då hört talas om Post-coital Trsitesse?

För att du ska slippa detta helvetes ekorrhjul måste du växa ur dina känslor. Basera inte din identitet på vad du känner, för att dina känslor kommer och går och skiftar som havet. Finns det nån väderlek ute till havs som gör att havet slutar att vara hav? Basera din identitet på vad du är innerst inne och då inser du att ingenting kan rubba dig, inte världens rikedomar, motgångar, medgångar, fattigdom, ja inget.
Citera
2019-01-11, 22:29
  #9
Medlem
Många rika mår dåligt. Nej alla kan må bra samtidigt det där makes no sense.
Citera
2019-01-12, 23:09
  #10
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Kommunister tror detta både när det gäller lycka och rikedom men alla kan må bra. Ekonomi och välmående är inte ett nollsummespel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback