Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-21, 07:35
  #1741
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Min fundering är om V är med på tåget och isf hur de övertalats?

Eller räknar Maktpartiet (S) kallt med att de aldrig kommer rösta emot?

Bumpar tråden med konstaterandet att V nog inte var helt med på tåget!
Citera
2021-06-22, 21:37
  #1742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Bumpar tråden med konstaterandet att V nog inte var helt med på tåget!

Jo det tror jag att de var. Helt och hållet. För att citera mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Min analys av det hela är ganska enkel. Det här var planerat; förmodligen var det här precis vad som stod på den hemliga lappen som Löfven och Sjöstedt delade mellan sig.

Planen var enkel. Ta in Centerpartiet i regeringssamarbetet och splittra borgerligheten genom att lova Lööf guld och gröna skogar. Allt hon pekade på: Arbetsförmedlingen, LAS, marknadshyror. En lång önskelista. Samtidigt fick socialdemokratin behålla regeringsmakten, och med den utnämningsmakten.

När det sedan började bli dags för Centerpartiet att få utdelning för sitt samarbete, ja då sätter Vänsterpartiet ned foten och fäller regeringen tillsammans med M, KD och SD. Och så blir det inte ens en tumme av Centerpartiets fina överenskommelse.

Det var därför som Centerpartiet fick igenom så mycket med sin överenskommelse med vänstern, för vänstern hade aldrig minsta tanke på att leverera.

Den enda frågan är hur medveten Annie Lööf var om detta. Lurade Löfven skjortan av henne? Eller spelade hon bara med för att undvika nyval, hålla Sverigedemokraterna borta, få det att framstå som att hon var en bra förhandlare? Jag tvivlar lite på det. Jag tror att Socialdemokraterna helt enkelt lurade Annie Lööf genom att låtsas ge henne allt vad hon ville ha, sedan gjorde hennes ego och hennes girighet resten.


(v) visste att det hela skulle dra ut på tiden. Och när tiden var mogen drog de in sitt stöd för JÖKen och utlöste en regeringskris. Nu ligger alla reformerna i limbo, som bloggen Cornucopia konstaterar:

https://cornucopia.cornubot.se/2021/...r-som-akt.html

Löfven själv är nog ganska nöjd med att kunna skjuta en hel del otrevliga surdegar på framtiden.
Citera
2021-06-23, 09:14
  #1743
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Jo det tror jag att de var. Helt och hållet. För att citera mig själv:




(v) visste att det hela skulle dra ut på tiden. Och när tiden var mogen drog de in sitt stöd för JÖKen och utlöste en regeringskris. Nu ligger alla reformerna i limbo, som bloggen Cornucopia konstaterar:

https://cornucopia.cornubot.se/2021/...r-som-akt.html

Löfven själv är nog ganska nöjd med att kunna skjuta en hel del otrevliga surdegar på framtiden.

Möjligt att han planerat för det, men då är nog tanken att få C/L att kompromissa med V gällande vissa delar. Inte att regeringen faller.

För S gillar makten och ser enligt väl underbyggda artiklar (inte av Wilderäng då utan Strömberg/Nilsson på SvD som pratat med ett 40-tal inblandade) att C och MP är de man vill regera med. Kanske med nån kompromiss gentemot V så de rösta för regering och budget, men inte närmare än så. V ses som udda, oseriösa fåglar.

Jag tippar att C viker sig kring marknadshyror och att de regerar vidare. Och att de överenskomna förslagen läggs fram i Riksdagen. Nyval ligger som andrahandsalternativ.
Citera
2021-06-24, 12:21
  #1744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Möjligt att han planerat för det, men då är nog tanken att få C/L att kompromissa med V gällande vissa delar. Inte att regeringen faller.

För S gillar makten och ser enligt väl underbyggda artiklar (inte av Wilderäng då utan Strömberg/Nilsson på SvD som pratat med ett 40-tal inblandade) att C och MP är de man vill regera med. Kanske med nån kompromiss gentemot V så de rösta för regering och budget, men inte närmare än så. V ses som udda, oseriösa fåglar.

Jag tippar att C viker sig kring marknadshyror och att de regerar vidare. Och att de överenskomna förslagen läggs fram i Riksdagen. Nyval ligger som andrahandsalternativ.

Och sedan kommer C att få anpassa sig på punkt efter punkt. Poängen är att V låg lågt så länge som det gick, eller passade dem, och nu så börjar de ställa krav; och som Dadghostar har visat så är hon inte rädd att sätta kraft bakom orden.

Vilka fler punkter kommer C att förhandla om?
Citera
2021-06-26, 10:02
  #1745
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Och sedan kommer C att få anpassa sig på punkt efter punkt. Poängen är att V låg lågt så länge som det gick, eller passade dem, och nu så börjar de ställa krav; och som Dadghostar har visat så är hon inte rädd att sätta kraft bakom orden.

Vilka fler punkter kommer C att förhandla om?

Återstår att se. Svårt att tro att det blir något avgörande då trycket internt i C för att inte förhandla är för stort.

V vill ju inte släppa fram en ”högernationalistisk” regering heller (lustigt hur V-MP-S plötsligt ensat sitt språkbruk) så de har inte mycket förhandlingsutrymme. C och S kan båda leva med nyval, varför jag tror det är det troliga alternativet till att V släpper fram nuvarande regering och budget (minus marknadshyror). Inte att det börjar kohandlas om övriga delar i JÖK:en.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback