Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 13:43
  #1
Medlem
Asgarvars avatar
Något jag, som oftast "lurkar" i trådar numer snarare än postar, kan stora till gigantiska trådar ofta falla ut i kortvariga diskussioner om "att läs tråden " när någon ställer en naiv/redan diskuterad fråga. Det kan också vara väldigt svårt att följa den faktiska röda tråden som en tråd har på ett användarvänligt sätt, med vilket jag menar att handjagande av specifika inlägg och sökorden för att finna dessa inte alls skapar.

Då inlägg som svarar på de svordomsfulla inläggen som säger "sök i tråden" eller som har direktlänkar till de inlägg man menar på besvarar ens fråga man ställer i en tråd ofta avbryter trådens diskussionsämne relativt abrupt, ser jag en smidigare lösning som ändå kan hålla trådens innehåll till ämnet - men samtidigt bjuda in de oinsatta lite lättare - genom att citat på nästlat vis kan hänvisa till ursprungliga citatet som påbörjade en diskussionen i ämnets tråd.

För att förtydliga:

I nuläget är ett citerat inlägg lite av en inklistrad kopia av innehåll inlagt av någon annan användare i samma tråd. För att undvika avbrott i en diskussions röda tråd vore ett referenssystem likt den man finner inom facklitteratur på sin plats. När man citerar inom en tråd bör hela kedjan av citerade inlägg i samma tråd redovisas samt vara möjlig att navigera sig inom. Då det är oerhört opraktiskt att handjaga dessa inlägg och på så sätt återfinna en trådspecifik diskussion, bör citat-funktionen utökas till att vara navigerbar. Jag lämnar ytterligare detaljer kring exakt utformning av något detta osagt, men kvalitén på trådar blir hårt drabbat när de växer till sådan volym att de oinsatta men nyfikna omöjligen kan hänga med utan att först läsa igenom i princip halva tråden. Det finns en sökfunktion men den sätter vikt på att man ska veta de exakta sökorden, vilket inte heller alltid markerar ut när en "underdiskussion" inom ämnet som tråden handlar om egentligen började.

En TL;DR som kanske förtydligar ytterligare: utöka citatfunktionen så att man genom citaten kan navigera mellan inlägg och/eller se det visualiserat på något sätt hur citaten kedjar ihop. En enda tråd kan behandla hundratals diskussioner som håller sig inom en tråds ämne, just nu är det i princip omöjligt att snabbt få en överblick.
__________________
Senast redigerad av Asgarvar 2019-01-11 kl. 13:46.
Citera
2019-01-11, 13:48
  #2
Medlem
Neroxxs avatar
Edit: Jag tänkte lite galet, har dock för mig att det funnits ett sätt att följa citerade inlägg.
__________________
Senast redigerad av Neroxx 2019-01-11 kl. 13:52.
Citera
2019-01-11, 14:28
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Det finns två pilar att titta på. Ett är till vänster, precis efter inläggets klockslag. Klickar man på den så görs den en sökning som ger dig alla inlägg som har citerat vidare. Sen, i ett citerat inlägg finns det en pil som pekar bakåt. Klickar man på den, så kommer man till det inlägget som citeras.

Det är förvisso en smula krångligt, det får erkännas, men det är ett sätt att följa citaten.
Citera
2019-01-11, 14:52
  #4
Medlem
Zwerchstands avatar
Då frågan gäller “Oöverskådligt stora trådar” kan det vara på sin plats med tillägget att
< Bakåtlänk implementerades 2013.5.28 13:21 och funktionspilen saknas i inlägg äldre än så, och
> Framåtlänk implementerades 2015.6.25 12:32 men pilen finns & fungerar i inlägg fr&m 2013.5.28 13:21

Återstår: (FB) Utvidgning av backlink - se hel konversation mellan två
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback