Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-14, 10:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
SÅ såg det ut på oljestickan. Jag får nu ta och byta topplockspackningen.
Sedan bör jag städa ur motorn på vatten? Ska jag skölja motorn på något vis? Eller räcker det med att tömma gamla olja och i med ny olja efter topplockspacknings-bytet?
Av dina tidigare trådar så betvivlar jag att du byter packningen själv.
Detta är en dyr reparation att lämna in.
Börja med att komptesta motorn samt kolla så den verkligen läcker vatten. Klart billigare än att upptäcka att packningen faktiskt var hel.
Citera
2019-01-14, 16:28
  #14
Medlem
PeterNosters avatar
Försvinner vatten överhuvudtaget. Kolla nivån i expansionskärlet.
Så här års blir det kondens. När du ändå är i expansionskärlet så öppna locket och kolla om det bubblar vid kall motor.
Citera
2019-01-14, 21:15
  #15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Av dina tidigare trådar så betvivlar jag att du byter packningen själv.
Detta är en dyr reparation att lämna in.
Börja med att komptesta motorn samt kolla så den verkligen läcker vatten. Klart billigare än att upptäcka att packningen faktiskt var hel.

Jag kommer undersöka om packningen är gången. Sedan har jag Haynes och kommer byta topplockspackningen själv. Det är en Saab 900 från 1985 med standardmotor.
Citera
2019-01-14, 21:16
  #16
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Försvinner vatten överhuvudtaget. Kolla nivån i expansionskärlet.
Så här års blir det kondens. När du ändå är i expansionskärlet så öppna locket och kolla om det bubblar vid kall motor.

Ingen vatten alls i expansionskärlet.
Citera
2019-01-14, 21:30
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag kommer undersöka om packningen är gången. Sedan har jag Haynes och kommer byta topplockspackningen själv. Det är en Saab 900 från 1985 med standardmotor.
Jag hade en Saab 9000 som jag hade kört en tid med läckande topplockspackning där det läckte kylvatten till oljan och förmodligen även ut i avgaserna. Det hade bildats en seg svart smet som satt lite överallt i motorn. Det var en av tre gånger i livet som jag lämnat in någon bil på verkstad (annars mekar jag själv) men det är ingen jättesvår operation så prova och se om du fixar det. På min hade topplocket slagit sig så det behövde fräsas plant igen.

Sedan tog det inte lång tid innan oljepickupen blev täppt av den där svarta geggan vilket gjorde att oljepumpen skrek när motorn var kall och så hade jag det tills jag sålde bilen billigt.
Citera
2019-01-15, 00:17
  #18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag hade en Saab 9000 som jag hade kört en tid med läckande topplockspackning där det läckte kylvatten till oljan och förmodligen även ut i avgaserna. Det hade bildats en seg svart smet som satt lite överallt i motorn. Det var en av tre gånger i livet som jag lämnat in någon bil på verkstad (annars mekar jag själv) men det är ingen jättesvår operation så prova och se om du fixar det. På min hade topplocket slagit sig så det behövde fräsas plant igen.

Sedan tog det inte lång tid innan oljepickupen blev täppt av den där svarta geggan vilket gjorde att oljepumpen skrek när motorn var kall och så hade jag det tills jag sålde bilen billigt.

Jag ska prova. Tack för svaret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback