Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 11:27
  #1
Medlem
Har fått tre romaner publicerade, och vill nu försöka mig på ett filmmanus. Till er som skriver sånt, hur många akter i handlingen brukar ni ha på en ca två timmar lång film? Tre känns som minimum, men själv brukar jag dela upp handlingen i mina romaner med en mittpunkt.

En typisk handling kan se ut såhär (bara ett exempel. Finns självklart hur många varianter som helst:

Akt 1: karaktären lever sitt vanliga liv fram tills en händelse tvingar ut honom på äventyr/uppdrag etc...

Akt 2: karaktären misslyckas med att åtgärda problemet pga sin bristande personlighet

Akt 3: karaktären förändrar sin personlighet, och börjar ta sig an problemet på ett konstruktivt sätt

Akt 4: sista konfrontationen som avgör om karaktären fattat rätt val.

Ibland inkluderar jag en liten epilog i slutet.

Tankar kring detta?
Citera
2019-01-11, 11:29
  #2
Medlem
Skulle möjligtvis kunna ha någon form av prolog också. Men är inte alltid det gör sig bra.
Citera
2019-01-11, 14:13
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
I ovanstående exempel hade jag ju slagit samman akt två och tre men det är jag det. Egentligen kan man ju ha hur många akter som helst, men strukturen på en story tenderar ju att i slutändan ändå vara Början, Mitt och Slut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback