Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-14, 17:00
  #13
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=LZVr8s3LeXc

Varför finns förbudet??
__________________
Senast redigerad av mrredcactus 2019-01-14 kl. 17:02.
Citera
2019-01-16, 03:12
  #14
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Samma sak när folk säger att alkoholism är en sjukdom, låter bara alkoholister något att skylla på och istället för att ta ansvar så klagar de på alla andra. Är du missbrukare så är det ditt egna fel, att inse detta är det första steget till att sluta. Hur skulle du kunna sluta om det är något utomstående utom din kontroll som tvingar dig till att missbruka?

Tja, insikten att det är en sjukdom är ju en bra början. Det vet vi ju.

Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
En sjukdom är något man inte kan kontrollera genom vilja.

Precis. Som ett missbruk/drogberoende alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Alkoholism å andra sidan är självförvållat då du själv väljer att dricka..

Självförvållat - ja. Väljer att dricka - nej. Då är det ju inte ett beroende vi pratar om. Om det är ett rationellt val någon gör.

Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Det är ingen sjukdom som dricker åt dig

Är det själva konceptet att vara (fysiskt, dessutom) beroende du inte förstår eller vad är det som händer här egentligen?
Citera
2019-01-17, 22:26
  #15
Medlem
Har en teori om att alla grupper eller samhällen behöver en hackkyckling.
Valet på narkotikabrukare var enkelt i och med att de många gånger redan står utanför samhället och har andra underliggande problem.
Lite av vår tids häxbränning.
Skulle kunna tänka mig att förbudet skapar samhörighet bland människor som saknar möjligheten att tänka kritiskt och helst följer den stora massan.
Som mobbning fast på nationell nivå.
__________________
Senast redigerad av slutataxera 2019-01-17 kl. 22:32.
Citera
2019-01-19, 11:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Har en teori om att alla grupper eller samhällen behöver en hackkyckling.
Valet på narkotikabrukare var enkelt i och med att de många gånger redan står utanför samhället och har andra underliggande problem.
Lite av vår tids häxbränning.
Skulle kunna tänka mig att förbudet skapar samhörighet bland människor som saknar möjligheten att tänka kritiskt och helst följer den stora massan.
Som mobbning fast på nationell nivå.

Jag har för mig att Alexander Bard har pratat om just detta. Vi har haft andra hackkycklingar förut som inte längre är rumsrent att jävlas med men narkomaner är fortfarande okej att tracka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback