Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 06:44
  #1
Medlem
Pillerhaxans avatar
Jag äter ca 1800 mg pregabalin om dagen. Har 150 mg kapslar på recept och så har jag 300 mg som jag köper svart. Jag äter dom mot kronisk neuropatisk smärta i magen efter en operation som gick jävligt snett. Första gången jag tog lyrica så tog jag 2x300 mg och blev heeeeeeeeelt snurrig alltså allting snurrade och jag mådde riktigt jävla dåligt. Men efter det blev det ingen effekt alls. Blivit sjukt tolerant och behöver typ mer och mer. Det kommer bli jävligt dyrt om detta ska fortsätta 😬
Så nu tänkte jag att jag skulle ta ett uppehåll på typ en vecka. Kommer effekten komma tillbaks när jag börjar igen? Hur kasst kommer jag må den här veckan? 😬
Citera
2019-01-11, 06:59
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Du måste trappa ut den långsamt, sluta inte tvärt.
Citera
2019-01-11, 07:12
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Att ta uppehåll en vecka låter som en väldigt konstig taktik tycker jag.

Du kommer att må dåligt, och sen när du gjort det så ska du alltså börja igen?

Som användaren ovan skrev så bör du nog trappa ut det. Och inte återgå till högre nivåer.

Om du stannar kvar eller höjer doseringarna så kommer du att må sämre. Om du inte ändrar på detta så kommer du att bli ett nedgånget vrak inom en överskådlig framtid. Det är oundvikligt att du får psykiska problem som bland annat ångest.

Toleransen beror på att du (temporärt) fuckat upp GABA-systemet, vilket kort och gott gör din hjärna trög. Hjärnan gillar inte att vara trög, så den svarar med ökad intensitet. Det enda sättet att återställas är avvänjning.

Detta är också orsaken till att man inte plötsligt bör avbryta missbruk av GABA-stimulanta. Vid riktigt extremt missbruk så kan det få svårare konsekvenser. Du är dock knappast där ännu så oroa dig inte, det är inte farligt om du slutar plötsligt men du förstår nog att det kan bli jobbigt, och det beror på vad jag skrev i föregående stycke.


Håll dig undan alkohol och benzo under tiden också. Du är beroende av det med.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2019-01-11 kl. 07:29.
Citera
2019-01-11, 10:30
  #4
Medlem
Tryckkokarens avatar
Lyrica ska vara det absolut jävligaste att sluta med. Du kommer må piss den där veckan och månader framöver.

Googla själv så får du läsa andras erfarenheter, skulle själv aldrig stoppa det pillret i munnen. Det är enklare att sluta med heroin har jag sett folk som påstår.
Citera
2019-01-11, 13:51
  #5
Medlem
Gick på samma doser som dig ett bra tag innan de narkotikaklassades. Har du fått AT på benso och opiater samtidigt? Dubbla den smärtan och du har en lyrica-at. Riktigt skit är det.

Du bör trappa ned långsamt över flera månader. Jag slutade tvärt och det är inget att rekommendera.

Edit: ser nu att du tänkte sluta en vecka och sedan börja.. de kmr inte göra någon skillnad alls på toleransen. Börja med att sluta helt är mitt råd, innan det är för sent.
__________________
Senast redigerad av davetheslave 2019-01-11 kl. 13:54.
Citera
2020-05-06, 06:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerhaxan
Jag äter ca 1800 mg pregabalin om dagen. Har 150 mg kapslar på recept och så har jag 300 mg som jag köper svart. Jag äter dom mot kronisk neuropatisk smärta i magen efter en operation som gick jävligt snett. Första gången jag tog lyrica så tog jag 2x300 mg och blev heeeeeeeeelt snurrig alltså allting snurrade och jag mådde riktigt jävla dåligt. Men efter det blev det ingen effekt alls. Blivit sjukt tolerant och behöver typ mer och mer. Det kommer bli jävligt dyrt om detta ska fortsätta 😬
Så nu tänkte jag att jag skulle ta ett uppehåll på typ en vecka. Kommer effekten komma tillbaks när jag börjar igen? Hur kasst kommer jag må den här veckan? 😬
Det här låter dumt! Men jag använder zopiklon som motvikt till utsättning av pregabalin. Du kan minska ganska snabbt och samtidigt må bra....dessutom när du gått av preggen så vänta en vecka och trappa sen ner zoplklonen eventuellt med någon 25 mig preg .,..funkar kanon och inga biverkningar alls...o proppa nu inte i dig zopiklon för en halv til en hel var3e timme fixar biffen.
Citera
2020-05-06, 11:42
  #7
Medlem
Damagedones avatar
Trappa ut det, du behöver inte trappa ned med så lite som 25-50mg i veckan, du kan ta bort 100-150 mg i veckan i början och ta bort lite mindre när du har kommit ner till typ 300 mg, då kan du ta bort typ 50-75 mg i veckan. Slutar du tvärt så kommer du må riktigt dåligt, och länge. Som någon skrev så hjälper imovane mot lyricaabstinens, det hjälper faktiskt mycket bättre än all benso som finns. Benso är värdelöst om du är dålig på lyrica, men imovane hjälper riktigt bra.

Ställer du in dig på att ta bort 75 mg i veckan så kommer du inte bli dålig för fem öre.
Citera
2023-02-07, 07:29
  #8
Medlem
Hej! Jag har ätit lyrica/pregabalin i ca 10 månader, 150 mg ggr 2 dagligen på grund av epilepsi och dödsångest efter en allvarlig stroke.
Är väldigt hjärntrött och har ganska mycket problem med syn och balans, och har därför i samråd med neurologen börjat sänka dosen till 100mg ggr 2 dagligen. Nu en vecka efter sänkningen, har jag skyhöga ångestnivåer. Det känns som hela verkligheten är en mardröm.
Jag har som sagt mycket panikångest och dödsångest redan innan men det här är en ny nivå.
Är ensamstående med tre barn så jag kan inte vara såhär paj, jag är ett vrak nu (ännu mer än tidigare)
Flashback, är det här något som har med denna lilla nedtrappning att göra eller håller jag på att helt tappa fotfästet och bli galen?
Tacksam för era erfarenheter tips och råd! Men kommer inte att försöka mig på några andra preparat, min skalle är så långsam ändå.
Citera
2023-02-07, 07:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowstupid
Hej! Jag har ätit lyrica/pregabalin i ca 10 månader, 150 mg ggr 2 dagligen på grund av epilepsi och dödsångest efter en allvarlig stroke.
Är väldigt hjärntrött och har ganska mycket problem med syn och balans, och har därför i samråd med neurologen börjat sänka dosen till 100mg ggr 2 dagligen. Nu en vecka efter sänkningen, har jag skyhöga ångestnivåer. Det känns som hela verkligheten är en mardröm.
Jag har som sagt mycket panikångest och dödsångest redan innan men det här är en ny nivå.
Är ensamstående med tre barn så jag kan inte vara såhär paj, jag är ett vrak nu (ännu mer än tidigare)
Flashback, är det här något som har med denna lilla nedtrappning att göra eller håller jag på att helt tappa fotfästet och bli galen?
Tacksam för era erfarenheter tips och råd! Men kommer inte att försöka mig på några andra preparat, min skalle är så långsam ändå.

Efter två veckor borde du känna av mindre av ångesten.

Fråga läkaren om andra läkemedel mot epilepsin, klonazepam kanske?
Citera
2023-02-07, 14:02
  #10
Medlem
Interiktigt- Stort tack för ditt svar! Jag borde klara två veckor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback