Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 04:07
  #1
Medlem
Har en väldigt matglad sheltie (shetland sheepdog) Tror han kan äta igen sig :-(
Han är nu 4 år och väger 19 kg och är 45 hör (jaaa väldigt stor sheltie)
Gav honom tidigare Doggy original stora bitar...men har gått över till Doggy Slim..men han är alltid hungrig..tidigare gav vi honom ca 1 dl torrfoder på fm och sen 1 dl vid 17-snåret!
Men har nu gått över till 3 måltider per dag..! 1 dl torrfoder på fm..½ dl mitt på dagen..sen 1 dl på kvällen + LIIITE av det vi ätit (om han tål det vill säga)

Har ALDRIG haft detta problemet tidigare med en sheltie och en collie..där stod det mat framme alltid och dom åt när dom var hungriga, kunde höra smaskande i köket mitt i natten!
Vad säger ni (han behöver inte gå ner mer än ca 1 kg)
Det skall också påpekas att han får OTROLIGT mycket motion eftersom vi bor vid sundet i Malmö, där han har "hundratals" lekkompisar och då är det spring, spring...en j-a motion...
Kom nu inte med att byta från Doggy för det är ett bra foder som vi har köpt i drygt 30 år och dessutom helsvenskt
Citera
2019-01-11, 06:52
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du skriver själv att du på senaste tiden ger hunden mat tre gånger per dag och då större sammanlagd mängd än tidigare + lite av er egen mat så det är inte så konstigt att hunden går upp i vikt.

Börja med att gå till närmaste vetrinärklinik och prata med personerna i receptionen, de är oftast utbildade inom foder.
De kommer be dig köpa ett RIKTIGT foder som inte heter Doggy men kommer vara kliniskt framtaget just för överviktiga hundar, ett light foder.
Sen är det väldigt viktigt att ge hunden den mängd mat som står på förpackningen.

Din hund kommer efter det sakta men säkert gå ner i vikt och må mycket bättre. Maten du får köpa på vetrinärkliniken är kanske lite dyrare men kommer istället att göra din hund friskare, du väljer själv.

Jag vet vad jag pratar om så ge detta en chans mest för din hunds skull. Lycka till.
Citera
2019-01-11, 09:02
  #3
Medlem
hieroboams avatar
Hunden är inte hungrig, den är ätstörd som vissa hundar är, kände själv en som bröt sig in i säcken med mat och åt så att hon var tvungen att åka in till veterinären. Testa att sänka mängden mat?
Citera
2019-01-11, 13:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannenil
Tror han kan äta igen sig :-(

Hur äter man igen sig? Är det ett Malmö-uttryck? Får inte upp det i något slanglexikon ens, men nyare uttryck tar ju en tid innan de kommer in, såklart.

Annars är ju svaret solklart. Går man upp i vikt, och det gäller väl åtminstone alla däggdjur, så är det vanligaste problemet att man äter mer än man rör på sig. När du vet med dig att du ger mycket foder så också, så har du ju svaret där. Minska med lite, lite i taget och kör pragmatiskt. Du vill ju inte att din hund ska svälta heller. Håll gärna koll på hur mycket han får av er mat också och byt för i helvete foder från Doggy.
Citera
2019-01-11, 17:04
  #5
Medlem
Sluta ge er mat helt... det folk TRO är liite är oftas fan så mycket mer än man tror.
Och minska liiite på maten kör på de ett tag , hjälper de itne ta bort liiite till för få en bra minskning.

Nej Doggy är gott och ganska bra men mina hundar blev magra av det för mängden av foder måste vara så hög. Så kanske byta till blötfoder?
Citera
2019-01-11, 23:36
  #6
Medlem
Äppelkäcks avatar
Doggy Slim? Är det ett nytt foder? Vet att Doggy har (haft?) Light som är tänkt för hundar som lätt blir feta och som behöver gå ner i vikt.

Jag skulle prova med att dra ner dagsransonen till 1,5 dl men blötlägga så det sväller och fyller magen mer. Det får hunden att känna sig mer mätt än om den får torra bitar.

Shelties har lätt för att bli feta ”på luft” så ge inget extra av er egen mat, det brukar bli mycket mer per dag än man tror, särskilt om man är flera i familjen som smyger till hunden godbitar. Troligen är det ”extramaten” som gör hunden fet. En halv macka, en ostbit, en bit bulle, korvskiva, köttbulle, skinksvål, brödkant, lite pastarester, pizzakanter... det är inte lätt att hålla vikten då. Morot och vitkål brukar många hundar gilla, prova med nåt sånt istället för att stoppa i jycken små kaloribomber då och då.
Citera
2019-01-12, 03:03
  #7
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om du själv väger 80 kilo och äter 600 gram mat per dag så är det ok. Räkna då ut vad en hund på 14 kilo ska äta, det är inte direkt mycket men det är viktigt att varje gram extra för hunden blir mycket mer än några gram extra för dig.

Köp riktigt lightfoder och ge hunden så mycket som står på förpackningen. Om du nu måste ge hunden godis så tar du bort samma mängd mat.
Citera
2019-01-12, 03:12
  #8
Medlem
Lyzzas avatar
Testa att ge den enbart våtfoder ett tag, det innehåller mycket vatten. Vill den ha något att tugga på så ge den ett ben.

Eller gå över till Barf bara googla så hittar du flera säljsidor.
Citera
2020-03-01, 21:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du skriver själv att du på senaste tiden ger hunden mat tre gånger per dag och då större sammanlagd mängd än tidigare + lite av er egen mat så det är inte så konstigt att hunden går upp i vikt.

Börja med att gå till närmaste vetrinärklinik och prata med personerna i receptionen, de är oftast utbildade inom foder.
De kommer be dig köpa ett RIKTIGT foder som inte heter Doggy men kommer vara kliniskt framtaget just för överviktiga hundar, ett light foder.
Sen är det väldigt viktigt att ge hunden den mängd mat som står på förpackningen.

Din hund kommer efter det sakta men säkert gå ner i vikt och må mycket bättre. Maten du får köpa på vetrinärkliniken är kanske lite dyrare men kommer istället att göra din hund friskare, du väljer själv.

Jag vet vad jag pratar om så ge detta en chans mest för din hunds skull. Lycka till.

Hoppsan har haft hund sen dag 1 och vet också vad jag talar om, Vi har ALLTID haft Doggy som är ett bra foder och dessutom svenskt, men vi ska till vet. om 2 veckor för vacc. ska kolla med dom om ett alternativfoder, sist vi gjorde det sa dom att vi gott kunde fortsätta med Doggy...kostnader spelar ingen roll, huvudsaken är att han mår bra och det gör han ju redan idag, en lyckligt alert hund som får enormt mycket motion!
Om vi skulle ge honom den del som står på förpackningen skulle han han ha 6dl/dag...sanslöst...nu har han gått ner 1 kg, men 1 kg till så är han perfekt..och detta har vi gjort genom att ge honom mycket grönsaker som bukfylla, grönkål och rivna morötter..samma som jag använde för kanske 3 år sedan! äggulor 2 dagar per vecka och laxolja på maten var dag, samt givetvis torrfoder! Godis NEJ, enbart vid träning och då i småbitar!
Citera
2020-03-04, 15:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannenil
Hoppsan har haft hund sen dag 1 och vet också vad jag talar om, Vi har ALLTID haft Doggy som är ett bra foder och dessutom svenskt, men vi ska till vet. om 2 veckor för vacc. ska kolla med dom om ett alternativfoder, sist vi gjorde det sa dom att vi gott kunde fortsätta med Doggy...kostnader spelar ingen roll, huvudsaken är att han mår bra och det gör han ju redan idag, en lyckligt alert hund som får enormt mycket motion!
Om vi skulle ge honom den del som står på förpackningen skulle han han ha 6dl/dag...sanslöst...nu har han gått ner 1 kg, men 1 kg till så är han perfekt..och detta har vi gjort genom att ge honom mycket grönsaker som bukfylla, grönkål och rivna morötter..samma som jag använde för kanske 3 år sedan! äggulor 2 dagar per vecka och laxolja på maten var dag, samt givetvis torrfoder! Godis NEJ, enbart vid träning och då i småbitar!
Doggy är ett bra foder. Frågar du vet. Så rekommenderar dom RC eftersom dom är sponsrade av dom😊 Dra ner på mängden bara. Hundar ska äta högst 2 ggr/dag eftersom som dom i naturen skulle äta endast 1 gång.
Dom flesta hundar älskar mat och kanske äter dom av tristess också.
Mina får inte äta hur mycket dom vill. Jag brukar servera eftermiddagsmaten i KONG så dom får arbeta för maten och använda tänderna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback