Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-10, 23:57
  #1
Medlem
Jag har precis fått upp ögonen för kycklinglever, men är inte så kunnig om hur mycket max och minst av varje sak man ska få i sig dagligen. När jag tittar i länken så står det bla att 100 g kycklinglever innehåller ca 75 g vatten, betyder att kycklinglever är kött som inte gör oss hårda i magen? När jag tex äter kyckling så går jag inte på toa på över en vecka om det inte vore tack vare fiberrika grönsaker.

Hela länken handlar om kycklinglever, kan ni kunniga förklara det ni anser vara viktigast i länken? Skulle en kvinna som tränar och vill bygga muskler kunna äta 500 g kycklinglever dagligen som enda proteinkälla?

http://matkalkyl.se/se-kycklinglever.php
Citera
2019-01-11, 00:07
  #2
Medlem
Levern är ju ett reningsverk och samlar på sig gifter av den anledningen, tungmetaller som kadmium eller bly t ex.
Så knappast nyttigt i några större mängder även om den innehåller en del protein, A-vitamin och järn.
500 gram om dagen låter definitivt som alldeles för mycket.

Jag skulle inte äta lever mer än 1 gång per vecka och definitivt inte som huvudsaklig proteinkälla.
Citera
2019-01-11, 00:11
  #3
Medlem
Du är verkligen rekommenderad att inte äta 500g lever varje dag p.g.a. leverns höga A-vitamin värde. Du kommer uppnå sinnessjuka mängder och förmodligen (garanterat?) förgiftas.

Nu har jag ej siffrorna i huvudet men själv äter jag max 400-500 gram lever per månad.

Kolla upp detta först och främst.
Citera
2019-01-11, 00:24
  #4
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Levern är ju ett reningsverk och samlar på sig gifter av den anledningen, tungmetaller som kadmium eller bly t ex.
Så knappast nyttigt i några större mängder även om den innehåller en del protein, A-vitamin och järn.
500 gram om dagen låter definitivt som alldeles för mycket.

Jag skulle inte äta lever mer än 1 gång per vecka och definitivt inte som huvudsaklig proteinkälla.

Samlar den verkligen på sig? Eller transporterar den? Skulle det vara mer gifter i lever än i annat som t.ex. spenat eller oxbringa?
Citera
2019-01-11, 00:30
  #5
Medlem
Livsmedelsverket skriver:
"Det finns rekommendationer att det dagliga intaget av A-vitamin under längre tid inte ska överstiga 7,5 milligram (7 500 RE) per dag för vuxna. För gravida gäller ett lägre högsta rekommenderat intag, se nedan. Intaget av A-vitamin under längre tid ska inte överstiga 0,2 milligram (200 RE) per kg kroppsvikt och dag för barn."

"Vid dagligt överskottsintag under lång tid, under månader eller år, har symtom på hypervitaminos A märkts efter intag av 10 milligram retinol (10 000 RE) eller mer per dag för vuxna och efter intag av 4 milligram (4 000 RE) eller mer per dag för barn."

Din länk säger att kycklinglever innehåller 9500 µg vitamin A (Retinolekvivalenter) per 100g.

10 milligram = 10000 µg (mikrogram).
Citera
2019-01-11, 01:12
  #6
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Samlar den verkligen på sig? Eller transporterar den? Skulle det vara mer gifter i lever än i annat som t.ex. spenat eller oxbringa?
ja, det är mer gifter i levern
Citera
2019-01-11, 01:20
  #7
Medlem
100-200 g per dag då?
Eller 100 g per dag?
Citera
2019-01-11, 02:11
  #8
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
ja, det är mer gifter i levern

Ett påstående är inget annat än ett påstående. Finns det något annat du kan belägga ditt återigen upprepade påstående med, än dina egna antaganden, så är det bra om du kan lägga fram det.
Citera
2019-01-11, 12:48
  #9
Medlem
Youthinkimsaxons avatar
1 portion i veckan har jag uppfattat att man ska hålla sig till. Kycklinglever innehåller mindre A-vitamin än andra djurs lever så det är "säkrare" dessutom. Ska mycket till att för att man ska överdosera på vit A... tror rapporterna var från folk som svälte och åt från rovdjur i Arktis/Grönland... giftigare nivåer än normalt på de djuren.

Håll dig till leverpastejmacka eller dra en portion på 100g/vecka så räcker det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback