Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-10, 22:49
  #1
Medlem
Oknussligts avatar
Har köpt en tik på snart 3 år som togs ur avel pga besvärlig valpning i höstas enligt uppfödaren. Hon är jättegullig, pigg på att kolla att hon gör rätt, håller mycket ögonkontakt vid promenad, vi har kommit varandra nära osv. Det enda som inte fungerar är att vara ensam och att hon inte är helt rumsren. Ensamheten har jag möjlighet att ge tid och träning. Dock rumsrenheten är såklart ett problem speciellt om och när jag vill ha huvdvakt. Jag ska först nu kolla m veterinär att hon inte har ngt problem tex urinvägsinfektion (hon kissar ganska ofta dagtid när hon är vaken gärna varannan timma men kan sova väldigt långa nätter utan kiss inne) men märker inget annat som tyder på det men ska kolla ändå så jag får det ur världen.

Är också medveten att det kan bli såhär med nytt hem och helt ny miljö. Jag behöver bästa tipsen och råden. Jag har ju läst och googlat - fått råd av uppfödaren osv men känner att jag får börja om och fråga om råd.

Snäll busig hund som är lättskrämd av höga ljud osv (nyår var ruggigt) men verkar smart och lättlärd - vill vara till lags så jag förstår inte problemet riktigt.. Det är en malteser på lite över 3 kg.

Har haft henne sedan i början på december. Jag ska helt klart ha kvar henne men måste få ordning på detta.
Hjälp?
Citera
2019-01-10, 23:17
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
En valp går man ut med efter sömn, lek, bus och mat så kanske prova det med din lite äldre hund också. Hon har ju kommit till ett nytt hem även om jag tycker att drygt en månad borde räckt om hon nu var rumsren hos uppfödaren.

För att träna ensamhet så är det bäst att börja korta stunder, kan räcka med att gå ut i en minut i början och sen belöna när du kommer in igen. Förläng tiden lite och se också till att variera tiden. Tänk samtidigt på att en hund aldrig bör vara ensam mer än fyra timmar åt gången.
Vår hund sitter alltid instängd i bur när hon är ensam hemma. Så fort man ställer fram buren så springer hon in då hon vet att man får godis då. Vi började direkt med att träna på det när vi fick hem henne som valp.

Är bra att du kollar upp urinvägarna iallafall så du kan utesluta det.

Lycka till
__________________
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2019-01-10 kl. 23:23.
Citera
2019-01-10, 23:39
  #3
Medlem
Oknussligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En valp går man ut med efter sömn, lek, bus och mat så kanske prova det med din lite äldre hund också. Hon har ju kommit till ett nytt hem även om jag tycker att drygt en månad borde räckt om hon nu var rumsren hos uppfödaren.

För att träna ensamhet så är det bäst att börja korta stunder, kan räcka med att gå ut i en minut i början och sen belöna när du kommer in igen. Förläng tiden lite och se också till att variera tiden. Tänk samtidigt på att en hund aldrig bör vara ensam mer än fyra timmar åt gången.
Vår hund sitter alltid instängd i bur när hon är ensam hemma. Så fort man ställer fram buren så springer hon in då hon vet att man får godis då. Vi började direkt med att träna på det när vi fick hem henne som valp.

Är bra att du kollar upp urinvägarna iallafall så du kan utesluta det.

Lycka till

Tack för svar. Ja en månad borde räckt har jag tänkt också och jag gillar uppfödaren men kan ju inte helt säkert veta.. men som ikväll, vi går ut, är inne lite mer än en timma då sätter hon sig och kissar på mattan - en timma efter kiss ute. Det har iofs blivit bättre, har uteplats jag kan öppna dörren till varannan timma - det underlättar ju. I början visste hon inte alls var hon skulle kissa. Höll sig ett dygn i streck, hån vågade inte kissa nånstans, sen började jag belöna henne varje gång hon kissade ute så nu fattar hon det och kissar ute också i alla fall.

Gällande bur.. kanske ska testa det men då kanske man ska vänja henne att vara där i fast stängt lucka när man är hemma också först? Har en canvasbur hon sitter i i bilen och är van vid. Men sitter er hund i bur även om ni är iväg längre stund alltså? Och då började ni ensamträningen så också antar jag.

Tack för din tid!!
__________________
Senast redigerad av Oknussligt 2019-01-10 kl. 23:42.
Citera
2019-01-10, 23:42
  #4
Medlem
gronbuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En valp går man ut med efter sömn, lek, bus och mat så kanske prova det med din lite äldre hund också. Hon har ju kommit till ett nytt hem även om jag tycker att drygt en månad borde räckt om hon nu var rumsren hos uppfödaren.

För att träna ensamhet så är det bäst att börja korta stunder, kan räcka med att gå ut i en minut i början och sen belöna när du kommer in igen. Förläng tiden lite och se också till att variera tiden. Tänk samtidigt på att en hund aldrig bör vara ensam mer än fyra timmar åt gången.
Vår hund sitter alltid instängd i bur när hon är ensam hemma. Så fort man ställer fram buren så springer hon in då hon vet att man får godis då. Vi började direkt med att träna på det när vi fick hem henne som valp.

Är bra att du kollar upp urinvägarna iallafall så du kan utesluta det.

Lycka till


Hund i bur? Du har inte en apa. Kan du inte ha en hund så skaffa inte en ditt mongo!

Citatet är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
Citera
2019-01-10, 23:45
  #5
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En valp går man ut med efter sömn, lek, bus och mat så kanske prova det med din lite äldre hund också. Hon har ju kommit till ett nytt hem även om jag tycker att drygt en månad borde räckt om hon nu var rumsren hos uppfödaren.

För att träna ensamhet så är det bäst att börja korta stunder, kan räcka med att gå ut i en minut i början och sen belöna när du kommer in igen. Förläng tiden lite och se också till att variera tiden. Tänk samtidigt på att en hund aldrig bör vara ensam mer än fyra timmar åt gången.
Vår hund sitter alltid instängd i bur när hon är ensam hemma. Så fort man ställer fram buren så springer hon in då hon vet att man får godis då. Vi började direkt med att träna på det när vi fick hem henne som valp.

Är bra att du kollar upp urinvägarna iallafall så du kan utesluta det.

Lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av Oknussligt
Tack för svar. Ja en månad borde räckt har jag tänkt också och jag gillar uppfödaren men kan ju inte helt säkert veta.. men som ikväll, vi går ut, är inne lite mer än en timma då sätter hon sig och kissar på mattan - en timma efter kiss ute. Det har iofs blivit bättre, har uteplats jag kan öppna dörren till varannan timma - det underlättar ju. I början visste hon inte alls var hon skulle kissa. Höll sig ett dygn i streck, hån vågade inte kissa nånstans, sen började jag belöna henne varje gång hon kissade ute så nu fattar hon det och kissar ute också i alla fall.

Gällande bur.. kanske ska testa det men då kanske man ska vänja henne att vara där i fast stängt lucka när man är hemma också först? Har en canvasbur hon sitter i i bilen och är van vid. Men sitter er hund i bur även om ni är iväg längre stund alltså? Och då började ni ensamträningen så också antar jag.

Tack för din tid!!
Vill bara påpeka att det ej är tillåtet att ha hund i stängd bur. Man får inte ens ha en lucka monterad

Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.

https://www.skk.se/sv/hundagande/tip...ur-vad-galler/
Citera
2019-01-11, 02:47
  #6
Medlem
Vem fan har sin stackars hund i en bur när man är borta om dagarna??? Det är ingen hamster det handlar om. Nej ts lyssna absolut inte på det rådet.

Ensamhetsträning är någonting man får träna upp långsamt och ha tålamod med. Jag förstår inte hur det alls skulle kännas tryggare för hunden att vara ensam i en bur (inte ens tillåtet) vs att få röra sig fritt och välja egen plats där den vill sitta/sova/ligga på. Lämna den ensam i korta stunder i början och sedan ökar du successivt. Finns massvis med videos och tips du kan ta del av på internet, jag uppmanar dig även att hellre söka hjälp från hundforum såsom ”hund ifokus”, bara googla på det.

När det kommer till att kissa får du bara känna av. Vill hon kissa efter hon ätit, gå ut med henne/släpp ut. Efter hon sovit, samma sak. Kanske efter hon leker? Du kommer hitta dessa mönster själv men du får absolut inte bli arg på henne om hon kissar inomhus för då finns det en stor risk att hon istället kommer tro att hon inte får kissa alls och kommer vara rädd för att göra det. Du får helt enkelt bara lära dig och se mönster på när hon gör sina behov och anpassa dig. Och som sagt, ha TÅLAMOD. Det kan gå snabbt men också ta tid och det måste du vara beredd på.
Citera
2019-01-11, 17:00
  #7
Medlem
Man måste inte montera bort dörrfan men sätta fast den så den inte åker igen.


Hatar småhundar pga av deras otroligt dåliga blåsa, den verkar vara mikro.
Finns det något rum hon mest är i som du kan avgränsa för att se om det kan fungera när du är borta.
Tänker hon är lite stressad och nervös av sig? Tar tid för en del hundar etablera sig i ett nytt hem upp till 6 månader ibland kanske tom mer.Börja om från början och låssas hon är en valp.

Pissandet är ett jävla elände och helt ärligt är avgränsning och valpträning de enda jag kan komma på.
Sanera ordentligt där hon kissat, med ättika och Scent stop (finns online).Viktigt få bort ALL lukt.

I värsta fall är väl skvättskydd de enda.
Citera
2019-01-24, 04:38
  #8
Medlem
Jag har haft en fd hemlös jourhund från hundhem som inte var rumsren när den kom. Så fort jag märkte att han var på väg att kissa så bar jag ut honom i rödaste rappet för att signalera att det är utomhus det ska ske. Inget skäll eller gap utan lyfte bara ut. Nu knep han när jag lyfte (nån sekund) så han kunde kissa klart utomhus. Lyfte ut honom även om han kissat klart. Vet inte om det funkar för er men ni kan ju pröva.
Citera
2019-01-24, 11:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oknussligt
Har köpt en tik på snart 3 år som togs ur avel pga besvärlig valpning i höstas enligt uppfödaren. Hon är jättegullig, pigg på att kolla att hon gör rätt, håller mycket ögonkontakt vid promenad, vi har kommit varandra nära osv. Det enda som inte fungerar är att vara ensam och att hon inte är helt rumsren. Ensamheten har jag möjlighet att ge tid och träning. Dock rumsrenheten är såklart ett problem speciellt om och när jag vill ha huvdvakt. Jag ska först nu kolla m veterinär att hon inte har ngt problem tex urinvägsinfektion (hon kissar ganska ofta dagtid när hon är vaken gärna varannan timma men kan sova väldigt långa nätter utan kiss inne) men märker inget annat som tyder på det men ska kolla ändå så jag får det ur världen.

Är också medveten att det kan bli såhär med nytt hem och helt ny miljö. Jag behöver bästa tipsen och råden. Jag har ju läst och googlat - fått råd av uppfödaren osv men känner att jag får börja om och fråga om råd.

Snäll busig hund som är lättskrämd av höga ljud osv (nyår var ruggigt) men verkar smart och lättlärd - vill vara till lags så jag förstår inte problemet riktigt.. Det är en malteser på lite över 3 kg.

Har haft henne sedan i början på december. Jag ska helt klart ha kvar henne men måste få ordning på detta.
Hjälp?
Jag är skitledsen att inte kunna hjälpa dig.
Det där med bur som vissa gnäller över ska du lyssna på. Möjligen att ha den med dig på jobb i bur.
Men bur är visserligen olagligt men samtidigt ett bra hjälpmedel på valp som inte är rumsren.
Jag erkänner att jag burar in en valp, nattetid o då med kompostgaller runt sovplatsen. En hund vill inte göra ifrån sig på sovplatsen o med det så väcker den oss när den behöver göra ifrån sig.
Olagligt eller inte så vänjer den sig inte att göra ifrån sig inne. Samtidigt så lär den sig att den får gå ut när den gnäller.
Jag har i dag en sexåring o en femåring där detta är befäst. De gnäller fortfarande när de behöver gå ut. Det är så befäst att detta sitter kvar även om det är ett år sedan sist. Jo, av snö blir man tydligen pissnödig på en timme.

Tyvärr så har du inte en valp utan en vuxen hund som är torr om nätterna.
Att bura in dagtid är ingen lösning då det innebär att du inte har en hund utan ett skyltobjekt.
Du får helt enkelt göra som med valpar o lära dig hur hunden beter sig innan den gör ifrån sig o då rusa ut med den.

Mkt text för ingenting.
Men detta. Många kommer ge dig råd o tips. För att denna tråd ska fylla en funktion så ber jag dig att återkoppla. Antingen bara för att du gett upp eller för att berätta hur du gjorde för att göra den rumsren. Även metoder som kommer få människor att rasa kan du skriva ut då du är anonym o kan med din framtida erfarenhet hjälpa andra.

Önskar dig verkligen ett stort lycka till.
Citera
2019-01-24, 11:35
  #10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oknussligt
Har köpt en tik på snart 3 år som togs ur avel pga besvärlig valpning i höstas enligt uppfödaren. Hon är jättegullig, pigg på att kolla att hon gör rätt, håller mycket ögonkontakt vid promenad, vi har kommit varandra nära osv. Det enda som inte fungerar är att vara ensam och att hon inte är helt rumsren. Ensamheten har jag möjlighet att ge tid och träning. Dock rumsrenheten är såklart ett problem speciellt om och när jag vill ha huvdvakt. Jag ska först nu kolla m veterinär att hon inte har ngt problem tex urinvägsinfektion (hon kissar ganska ofta dagtid när hon är vaken gärna varannan timma men kan sova väldigt långa nätter utan kiss inne) men märker inget annat som tyder på det men ska kolla ändå så jag får det ur världen.

Är också medveten att det kan bli såhär med nytt hem och helt ny miljö. Jag behöver bästa tipsen och råden. Jag har ju läst och googlat - fått råd av uppfödaren osv men känner att jag får börja om och fråga om råd.

Snäll busig hund som är lättskrämd av höga ljud osv (nyår var ruggigt) men verkar smart och lättlärd - vill vara till lags så jag förstår inte problemet riktigt.. Det är en malteser på lite över 3 kg.

Har haft henne sedan i början på december. Jag ska helt klart ha kvar henne men måste få ordning på detta.
Hjälp?
Börja kolla med veterinären. Kastrerade tikar kan bli inkontinenta och då spelar det inger roll hur mycket du rastar, tiken kommer läcka ändå.
Det finns medicin och ingrepp som kan -- inte alltid dock - hjälpa en tik med inkontinens, så börja med att prata med veterinären innan du sliter dig gråhårig.
Citera
2019-01-25, 13:23
  #11
Medlem
Om hon känner sig ensam när du är ute, kanske kan en kompis hjälpa?

En innekatt tex?! Hundar och katter blir oftast goda kompisar när de väl insett att de hör till samma familj.
Citera
2019-01-25, 16:58
  #12
Medlem
Muttations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Börja kolla med veterinären. Kastrerade tikar kan bli inkontinenta och då spelar det inger roll hur mycket du rastar, tiken kommer läcka ändå.
Det finns medicin och ingrepp som kan -- inte alltid dock - hjälpa en tik med inkontinens, så börja med att prata med veterinären innan du sliter dig gråhårig.

Håller med här men undrar också vad säljaren menade med ”besvärlig valpning”. Kanske hänger den ihop med att hon är inkontinent?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback