Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-10, 21:33
  #1
Medlem
För några månader sen träffade jag min läkare som erbjöd sig lägga till mianserin till mina mediciner. Jag hade god effekt av mirtazapin på ångest och sömnen men blev så hungrig och gick upp i vikt vilket jag har svårt för. Därav förlaget på mianserin.

Jag skulle gärna sluta med quetiapin då jag funderar på om den kanske blockar mina signalsubstanser mer än nyttan. Jag har den för sömnen och lite för ångest och lite "nojiga" tankar men även som tillägg till min antidepressiva då jag har problem med växlande humör.

Nu har jag tagit Lamotrigin också i ca 6 månader inkl långsam upptrappning och jag känner att mina tankar är liiite mer samlade. Jag är inte konstant akut suicidal heller längre (just nu iallafall) även om mina självmordstankar är kroniska hela tiden.

Jag behöver hjälp med sömnen då jag har grov insomni och för att jag sover ytligt.

Tror ni att det går att byta ut dessa två? Jag tar ju inte quetiapin för psykos.

Edit: vill fråga här först då jag inte kan träffa läkaren förrän om en månad om jag inte har något akut så tänkte se om det är värt att ta upp med min sjuksköterska innan dess.
Citera
2019-01-19, 16:29
  #2
Medlem
Jag går också i tankarna på att byta ut Quetiapin då man blir benägen att äta mera, ligger på 150-200 mg på kvällen. Miaserin låter ju intressant.
Ingen med erfanhet av den?
Citera
2019-01-19, 17:50
  #3
Medlem
Asklords avatar
Bra förslag av din läkare. Risken att drabbas av fetto är mindre. Mirtazapin är i princip inte bättre än Mianserin, bara bättre marknadsfört.
Citera
2019-01-19, 18:36
  #4
Medlem
Hade quentiapine under en längre tid för främst sömnstörningar men fick till slut epileptiska anfall av skiten. Kanske inte så bra att blanda med högt alkoholintag...

Det är väldigt individuellt men rådfråga läkare framför "experter" på internet.
Citera
2019-01-19, 20:18
  #5
Medlem
Har testat båda och blir hungrig av båda. Strukturellt och farmakologiskt sett är de i princip helt identiska. Enda nämnvärda skillnaden är att mianserin även blockerar återupptaget av noradrenalin (NET). Precis som med mirtazapin är den antihistaminerga tröttande effekten mer påtaglig i lägre doser. Funkar en låg dos mot sömnproblem bör man alltså helst ta 10 mg eller mindre.
Kan tänka mig att vissa som tar 30-60 mg av mianserin kan uppleva sömnstörning och ångest pga noradrenalinet.
Jag tycker att mirtazapin är bättre för sömn men egentligen föredrar jag mianserins egenskaper. Den har även visats höja testosteron en aning enligt en studie, samt verkar genom någon okänd mekanism hålla vårt DNA och celler föryngrade. I alla fall på maskar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback