Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-10, 21:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
Det där va det naivaste jag hört, majoriteten av dom som brukar narkotika gör det av en underliggande orsak, ex deppression och dylikt, resonerar du likadant om dom med dålig psykisk hälsa?
”Bara sluta va deprimerad så mår du bra” nej det gissar jag att du inte gör, orsak och verkan, reflektera över problemet innan du slänger ur dig något så dumt!

Samtidigt som knark absolut inte har med ungdomar att göra! Förstår helt och hållet att det finns många faktorer som spelar roll till ungdomars drog användning, men det är något som vuxna människor snäste ta tag i. Det är vi ”äldre” som har huvudansvar för våra yngre i samhället!
Vi måste ju på bästa sätt vägleda de åt rätt håll och bort från diverse onödiga droger som får ”oss” att fastna i livet!
Droger gör inte livet lättare!
Citera
2019-01-12, 07:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Ser inte heller något fel i detta. Vill ungarna gå i skolan och ha en framtid så får de lägga av med knarkandet.
"Eskilstuna-Kuriren berättade i december att en stor del av avstängningarna av gymnasieelever i kommunen är drogrelaterade."

Så detta kommer alltså resultera i att fler elever blir avstängda från utbildning. Förmodligen ett antal "skötsamma" individer också om skolan/politikerna börjar genomföra dessa aktioner i större skala. Detta tycker inte jag låter särskilt bra. Det låter som ett recept för att pusha unga bort från utbildning och karriär vilket kan resultera i missbruk och kriminalitet.
Citera
2019-01-12, 11:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 51mon
"Eskilstuna-Kuriren berättade i december att en stor del av avstängningarna av gymnasieelever i kommunen är drogrelaterade."

Så detta kommer alltså resultera i att fler elever blir avstängda från utbildning. Förmodligen ett antal "skötsamma" individer också om skolan/politikerna börjar genomföra dessa aktioner i större skala. Detta tycker inte jag låter särskilt bra. Det låter som ett recept för att pusha unga bort från utbildning och karriär vilket kan resultera i missbruk och kriminalitet.

Varför förutsätter du att knark är det viktigaste i deras liv? Vill de ha en framtid så låter de bli knarket. Gör de det inte så tar samhället över. Och viktigast av allt är att de skötsamma kanske funderar en gång till innan de börjar.

Det finns ingenting positivt med att barn använder droger i skolan och man måste nog vara en knarkare för att se något sånt.
Citera
2019-01-12, 11:39
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Varför förutsätter du att knark är det viktigaste i deras liv? Vill de ha en framtid så låter de bli knarket. Gör de det inte så tar samhället över. Och viktigast av allt är att de skötsamma kanske funderar en gång till innan de börjar.

Det finns ingenting positivt med att barn använder droger i skolan och man måste nog vara en knarkare för att se något sånt.
Hur har jag förutsatt att knark är det viktigaste i deras liv? Jag uttryckte kritik mot vilka metoder man använder för att jaga unga samt en oro att avstängning från utbildning kan få allt annat än positiva konsekvenser. I resten av världen är "war on drugs" under avveckling eftersom det inte funkat men i duktiga Sverige trappar man tydligen upp.

Jag har en fråga till er som inte ser några problem med metoderna i Eskilstuna. Borde man införa liknande för vuxna. Dvs random kontrollet varhelst i samhället och om nån blev tagen med spårämnen av cannabis i blodet/håret/etc så ska dessa omgående bli avstängda från deras jobb?
Citera
2019-01-12, 11:47
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 51mon
Hur har jag förutsatt att knark är det viktigaste i deras liv? Jag uttryckte kritik mot vilka metoder man använder för att jaga unga samt en oro att avstängning från utbildning kan få allt annat än positiva konsekvenser. I resten av världen är "war on drugs" under avveckling eftersom det inte funkat men i duktiga Sverige trappar man tydligen upp.

Jag har en fråga till er som inte ser några problem med metoderna i Eskilstuna. Borde man införa liknande för vuxna. Dvs random kontrollet varhelst i samhället och om nån blev tagen med spårämnen av cannabis i blodet/håret/etc så ska dessa omgående bli avstängda från deras jobb?

Jag antog att du menar att knarket är viktigast eftersom du förutsätter att de barn som använder droger kommer att välja knarket före skolan. Innan det här så behövde de inte välja utan kunde göra både och. Nu tvingas de till valet, och de skötsamma kommer att välja skolan. Knarkarna kanske kommer fortsätta vara knarkare, och då är det bra att samhället får veta detta så att åtgärder kan vidtas.

I många yrken är det redan som du säger. Jag och mina kollegor fick genomgå drogtest innan anställning, kan kallas till ett nytt när som helst, och ingen har några problem med detta. Hade jag dessutom bevis på att en kollega var hög på jobbet så hade jag anmält vederbörande själv, och förväntar mig att andra gjort likaså om mig.
Citera
2019-01-12, 16:14
  #18
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-am-a-junkie
Samtidigt som knark absolut inte har med ungdomar att göra! Förstår helt och hållet att det finns många faktorer som spelar roll till ungdomars drog användning, men det är något som vuxna människor snäste ta tag i. Det är vi ”äldre” som har huvudansvar för våra yngre i samhället!
Vi måste ju på bästa sätt vägleda de åt rätt håll och bort från diverse onödiga droger som får ”oss” att fastna i livet!
Droger gör inte livet lättare!
Jag håller helt med dig om att det är vi vuxna som har ansvaret och att vi måste leda dom på rätt väg, dock tror jag inte på straff och stigmatisering som en lösning när vi kommer på någon med att använda droger, det är enligt mig ett oansvarigt sätt att hantera det på och genererar motsatsen till vad man vill uppnå.
Doger gör absolut livet svårare i längden, men att fly nuet med droger fungerar utmärkt, vi vill ju att folk aldrig ska behöva fly nuet, och vägen dit tror jag är att satsa på att lösa den psykiska ohälsan som idag är väl utspridd.
Citera
2019-01-12, 16:16
  #19
Medlem
Rufoss avatar
Jaha?

Jag ser inget fel i att polisen jagar berusningsmedel på skolorna. Det hör inte hemma där. Barn ska varken supa eller röka.

F.ö så gillar jag cannabis och är för en avkriminalisering.
Citera
2019-01-13, 13:37
  #20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jaha?

Jag ser inget fel i att polisen jagar berusningsmedel på skolorna. Det hör inte hemma där. Barn ska varken supa eller röka.

F.ö så gillar jag cannabis och är för en avkriminalisering.
Fast dom går ju aldrig igenom skåpen för att leta efter bärs. Och vi lär ju heller aldrig se knarkhundar på Rosenbad. Det är det som är så upprörande.
Citera
2019-01-14, 13:11
  #21
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av socialdemokraten Jimmy Jansson
– Skolor ska inte vara handelsplatser eller förvaringsplatser för knark.
Men det är alltså vad svensk narkotikapolitik har lett till, snarare än det där narkotikafria samhället som utlovades.

Citat:
Sverige 25 november 2002 19:18
Minister har nollvision om knarket

- Om tio år är Sverige narkotikafritt, säger nyblivne hälsoministern Morgan Johansson.
https://www.sydsvenskan.se/2002-11-2...ion-om-knarket

Citera
2019-04-23, 18:49
  #22
Medlem
marcus90_kungs avatar
Vill man försäkra sig om att ungdomarna inte går i skolan så är det ju en ypperlig idé!
Citera
2019-04-24, 03:12
  #23
Medlem
Mjälls avatar
Kanske ska man avskaffa skolplikten så att man slipper lägga pengar på att misslyckas med att utbilda barn som hellre slåss, skriker och knarkar. Då kan pengarna läggas på att utbilda barn som accepterar utbildning. Givetvis får man då en högre utväxling på investeringen.

Knark har inte så mycket med saken att göra. Mer knark i skolan är bara ytterligare ett i raden av symptom på jättehög invandring från jättelågutbildade länder.
Citera
2019-04-24, 05:45
  #24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Kanske ska man avskaffa skolplikten så att man slipper lägga pengar på att misslyckas med att utbilda barn som hellre slåss, skriker och knarkar. Då kan pengarna läggas på att utbilda barn som accepterar utbildning. Givetvis får man då en högre utväxling på investeringen.

Knark har inte så mycket med saken att göra. Mer knark i skolan är bara ytterligare ett i raden av symptom på jättehög invandring från jättelågutbildade länder.
Dock behöver inte drogkonsumtion betyda man är misskötsam i vanliga fall.
Men om man måste droga i skolan och ha det i skåpet, så kanske man bör fundera på hur det står till med en.

Jag vet inte exakt hur drogfördelningen är i Sverige, i USA där man har rätt detaljerade uppgifter, så vinner oftast de vita definitivt i antal, men även i procent på en hel del droger.
Kan vara intressant och veta innan man pekar fingret på invandrare, dock har dom väl introducerat våld på ett annat sätt mot innan.
Då innan var det mer begränsat inom handeln mer eller mindre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback