Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 18:37
  #1
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/kom...73Bz8WEOobZq7c

Gött att stigmatisera och hindra unga från utbildning
Citera
2019-01-10, 18:38
  #2
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 51mon
Kpn9k6CM3rdgZGlZsRHLnLVbC7VeFXwjBQ

Gött att stigmatisera och hindra unga från utbildning

Håller med!
Citera
2019-01-10, 18:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Håller med!
Hehe sorry fixat nu :P
Citera
2019-01-10, 18:42
  #4
Medlem
Sammanfatta så man slipper klicka
Citera
2019-01-10, 18:50
  #5
Medlem
Sammanfattningen är att Eskilstunnas kommun vill hyra in knarkhundar för att bli av med knarkhandel och användning av narkotika på skolan.


Helt rätt.
__________________
Senast redigerad av Vadoadoa 2019-01-10 kl. 18:53.
Citera
2019-01-10, 18:55
  #6
Medlem
Ser inte heller något fel i detta. Vill ungarna gå i skolan och ha en framtid så får de lägga av med knarkandet.
Citera
2019-01-10, 18:59
  #7
Medlem
Men en hund kan vem som helst lura lätt....
Citera
2019-01-10, 19:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultraljud666
Men en hund kan vem som helst lura lätt....
inte vem som helst har den kunskapen.
Citera
2019-01-10, 21:08
  #9
Medlem
Rullandegalnings avatar
Ungdomar ska inte hålla på med droger men det här är helt fel väg..
finns det ett utbrett drogbruk finns det rimligen en förklaring till varför, vill man ha bort drogerna så börja med att prata med ungdomarna om varför dom väljer droger, psykisk ohälsa är en av dom vanligaste orsakerna, lyft den psykiska ohälsa som finns och vänd trenden uppåt.
Ett annars alternativ hade varit att sikta in sig på distributionsledet så minskas tillgången, det ända som sker när folk tas med droger är stigmatisering och utanförskap, vilket i sig kan vara en anledning till att ta mer droger.
Ett annat alternativ är vettig utbildning om droger och vad dom gör, nyfikenhet är ännu en av drivkrafterna till att prova droger, och det i sig är ju vad vi vill minska.
Citera
2019-01-10, 21:14
  #10
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Ser inte heller något fel i detta. Vill ungarna gå i skolan och ha en framtid så får de lägga av med knarkandet.


Det där va det naivaste jag hört, majoriteten av dom som brukar narkotika gör det av en underliggande orsak, ex deppression och dylikt, resonerar du likadant om dom med dålig psykisk hälsa?
”Bara sluta va deprimerad så mår du bra” nej det gissar jag att du inte gör, orsak och verkan, reflektera över problemet innan du slänger ur dig något så dumt!
Citera
2019-01-10, 21:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
Det där va det naivaste jag hört, majoriteten av dom som brukar narkotika gör det av en underliggande orsak, ex deppression och dylikt, resonerar du likadant om dom med dålig psykisk hälsa?
”Bara sluta va deprimerad så mår du bra” nej det gissar jag att du inte gör, orsak och verkan, reflektera över problemet innan du slänger ur dig något så dumt!

Vi har fortfarande sjukvård i Sverige. Har de underliggande problem så finns det hjälp att få, och den hjälpen består inte av din lokala kran.

Dessutom har jag då aldrig sett något barn i skolålder knarka av en annan orsak än att "droger och coolt" och att de är dumma i huvudet. Samhället har ett ansvar att försöka hitta och stoppa detta beteende så fort som möjligt.
Citera
2019-01-10, 21:25
  #12
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Vi har fortfarande sjukvård i Sverige. Har de underliggande problem så finns det hjälp att få, och den hjälpen består inte av din lokala kran.

Dessutom har jag då aldrig sett något barn i skolålder knarka av en annan orsak än att "droger och coolt" och att de är dumma i huvudet. Samhället har ett ansvar att försöka hitta och stoppa detta beteende så fort som möjligt.

Ja vibhar sjukvård, men då det även ligger stigma över psykisk ohälsa är det många som inte pratar och självmedicinerar.

Just precis, ovh varför är det cool? För dom är nyfikna som alla unga och vet inte vad det är.
hade vi haft en vettig utbildning likt alkohol kan jag garantera att bruket gått ner som med alkohol, kollar på alkohol konsumption hos 9:e klassare från 70:talet och nu så har det minskat med runt 80%.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback