Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 18:19
  #1
Medlem
Hej!

Jag tänker skaffa en bil och jag väljer mellan två olika alternativ.

Det första alternativet är att ta en bil genom jobbet. En full utrustad SEAT Arona 1.0 115 TSI med automat växellåda för 2990:- i 24 månader. Detta inkluderar allt, dvs. försäkring, service, s+v-hjul, bilskatt m.m.

Det andra alternativet är att köpa en begagnad Volvo V40 från 2014 eller 2015 för ca 130-140Tkr med dieselvärmare (stort plus i mitt tycke, finns ej på SEAT). Jag tänker gå in med 20% kontantinsats och ta resterande (ca. 115TKR via billån) med ca 5% ränta och då blir det en månadskostnad på ca. 2400:- (räknat på 48 månader). Utöver detta så tillkommer försäkring på 400:- / mån och serviceavtal 386:- / mån (räknat på 36 månader) plus årsskatt på 1100:- Detta ger en totalkostnad på ca. 3250:-

Fördelarna med att ta SEATn är att det är ett bekymmersfritt bilägande. Men samtidigt så känns det lite tråkigt att efter två år / 72 000:- senare behöva lämna tillbaka bilen och ev. betala för stenskott i vindrutan, dörruppslag i karossen eller dylikt.

Jag ställer frågan eftersom att jag vill ha era tips och erfarenheter kring detta.

Tack.
Citera
2019-01-10, 18:33
  #2
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
Hej!

Jag tänker skaffa en bil och jag väljer mellan två olika alternativ.

Det första alternativet är att ta en bil genom jobbet. En full utrustad SEAT Arona 1.0 115 TSI med automat växellåda för 2990:- i 24 månader. Detta inkluderar allt, dvs. försäkring, service, s+v-hjul, bilskatt m.m.

Det andra alternativet är att köpa en begagnad Volvo V40 från 2014 eller 2015 för ca 130-140Tkr med dieselvärmare (stort plus i mitt tycke, finns ej på SEAT). Jag tänker gå in med 20% kontantinsats och ta resterande (ca. 115TKR via billån) med ca 5% ränta och då blir det en månadskostnad på ca. 2400:- (räknat på 48 månader). Utöver detta så tillkommer försäkring på 400:- / mån och serviceavtal 386:- / mån (räknat på 36 månader) plus årsskatt på 1100:- Detta ger en totalkostnad på ca. 3250:-

Fördelarna med att ta SEATn är att det är ett bekymmersfritt bilägande. Men samtidigt så känns det lite tråkigt att efter två år / 72 000:- senare behöva lämna tillbaka bilen och ev. betala för stenskott i vindrutan, dörruppslag i karossen eller dylikt.

Jag ställer frågan eftersom att jag vill ha era tips och erfarenheter kring detta.

Tack.

Skulle köpt Volvon utan tvekan.
Den stora skillnaden är att du betalar av på något som du sedan äger.
Det andra alternativet hyr du ju bara egentligen.
Volvon är utan tvekan det mest ekonomiska alternativet.
Sen har du rätt att minsta lilla skråma lär du få betala för på företagsbilen.
Skulle även tro att det finns någon gräns för hur många mil du får köra om du tar SEAT´n.
Citera
2019-01-10, 18:36
  #3
Medlem
Så efter tre år så äger du den ena och lämnar tillbaka den andra.
Vad tycker du själv?
Citera
2019-01-10, 18:44
  #4
Medlem
zepofans avatar
Du jämför kukar och morötter. För det första så måste du räkna på samma tidsperiod för att få jämförbara månadskostnader, dvs. så kommer en leasingbil att kosta dig minst 144 000 över en fyraårsperiod. Sen jämför du nytt och begagnat, vilket inte heller ger riktigt rätt slutresultat, eftersom en bil minskar mest i värde de första 1-3 åren.

Jag hävdar fortfarande att ett ägande blir billigare, om man inte köper nytt och byter efter tre år, då går det ungefär jämnt ut med leasing. Hittar du en två-tre år gammal bil som gått 1000-1500 mil/år så skulle jag säga att det är det bästa alternativet.
Citera
2019-01-10, 19:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du jämför kukar och morötter. För det första så måste du räkna på samma tidsperiod för att få jämförbara månadskostnader, dvs. så kommer en leasingbil att kosta dig minst 144 000 över en fyraårsperiod. Sen jämför du nytt och begagnat, vilket inte heller ger riktigt rätt slutresultat, eftersom en bil minskar mest i värde de första 1-3 åren.

Jag hävdar fortfarande att ett ägande blir billigare, om man inte köper nytt och byter efter tre år, då går det ungefär jämnt ut med leasing. Hittar du en två-tre år gammal bil som gått 1000-1500 mil/år så skulle jag säga att det är det bästa alternativet.

De två Volvo bilarna som jag har kollat på är dessa:

https://www.blocket.se/stockholm/Vol...17290.htm?sa=1
https://www.blocket.se/stockholm/Vol...52122.htm?sa=1

SEATn är endast på två år. Jag tycker att det är svårt att hitta en kvalitets bil som endast är ett-två år gammal, men låg mätarställning och som erbjuder värmare.
Citera
2019-01-10, 19:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Skulle köpt Volvon utan tvekan.
Den stora skillnaden är att du betalar av på något som du sedan äger.
Det andra alternativet hyr du ju bara egentligen.
Volvon är utan tvekan det mest ekonomiska alternativet.
Sen har du rätt att minsta lilla skråma lär du få betala för på företagsbilen.
Skulle även tro att det finns någon gräns för hur många mil du får köra om du tar SEAT´n.

1500 mil / år om jag inte misstar mig. Jag kommer knappt att köra 1000 mil / år.
Citera
2019-01-10, 21:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
1500 mil / år om jag inte misstar mig. Jag kommer knappt att köra 1000 mil / år.
Du kör knappa 1000mil/år o är villig att betala 3kr/mil i en extrakostnad för något du inte får behålla.
Personligen förstår jag inte mig på människor som knappt använder bil men sammtidigt väljer att betala för en ny bil.
En sak om man köper en ny bil o kör till den är slut/omodern.

Hade jag varit i din situation så hade jag köpt mig något billigare.
Nu var inte det ett allternativ o utifrån de två du väljer mellan så hade jag valt köpet.
Citera
2019-01-10, 21:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du kör knappa 1000mil/år o är villig att betala 3kr/mil i en extrakostnad för något du inte får behålla.
Personligen förstår jag inte mig på människor som knappt använder bil men sammtidigt väljer att betala för en ny bil.
En sak om man köper en ny bil o kör till den är slut/omodern.

Hade jag varit i din situation så hade jag köpt mig något billigare.
Nu var inte det ett allternativ o utifrån de två du väljer mellan så hade jag valt köpet.

Om det går att hitta en kvalitetsbil med värmare och få ägare/miltal till ett vettigt pris så är jag givetvis intresserad. Jag har haft flera bilar tidigare men tyvärr så har jag dåliga erfarenheter av bilar som har några år på nacken eftersom att de har en tendens att alltid strula för mig, vilket resulterar i frustration och därför tänker jag att om jag lägger till lite extra pengar och köper en nyare bil med få miltal så kommer det (förhoppningsvis) ge ett bekymmersfritt ägande.

Även därför jag ev. funderar på att ta SEATn via jobbet. Jag känner att jag är less på att gå ut till bilen varje morgon och tänka tanken "nu håller vi tummarna på att den startar"..

Men självklart så kan även nya bilar få fel, det ska vi inte sticka under stolen med, men de chanserna minimeras ju ganska rejält. Eller hur tänker du? Har du några förslag på en schysst bil i liten billigare klass med värmare och automatlåda så är jag öppen för förslag!
Citera
2019-01-10, 21:51
  #9
Medlem
Och visst att SEATn kostar 2990:- i månaden, men eftersom att service, försäkring och årsskatt ingår så kan man väl dra av ca 1000:- / mån och då landar man på 1990:- / mån... men det är visserligen också ganska mycket att betala (ca 44Tkr) för något som man inte får behålla efter två år.
Citera
2019-01-10, 22:38
  #10
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
De två Volvo bilarna som jag har kollat på är dessa:

https://www.blocket.se/stockholm/Vol...17290.htm?sa=1
https://www.blocket.se/stockholm/Vol...52122.htm?sa=1

SEATn är endast på två år. Jag tycker att det är svårt att hitta en kvalitets bil som endast är ett-två år gammal, men låg mätarställning och som erbjuder värmare.

Varför inte köpa på Bilia?

https://www.bilia.se/sok-bland-vara-...vo/v40/xma172/
https://www.bilia.se/sok-bland-vara-...vo/v40/pza455/
https://www.bilia.se/sok-bland-vara-...vo/v40/fzd299/
Citera
2019-01-11, 08:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Varför inte köpa på Bilia?

https://www.bilia.se/sok-bland-vara-...vo/v40/xma172/
https://www.bilia.se/sok-bland-vara-...vo/v40/pza455/
https://www.bilia.se/sok-bland-vara-...vo/v40/fzd299/

Jag vill ha automat :-)
Citera
2019-01-11, 23:26
  #12
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
Hej!

Jag tänker skaffa en bil och jag väljer mellan två olika alternativ.

Det första alternativet är att ta en bil genom jobbet. En full utrustad SEAT Arona 1.0 115 TSI med automat växellåda för 2990:- i 24 månader. Detta inkluderar allt, dvs. försäkring, service, s+v-hjul, bilskatt m.m.

Det andra alternativet är att köpa en begagnad Volvo V40 från 2014 eller 2015 för ca 130-140Tkr med dieselvärmare (stort plus i mitt tycke, finns ej på SEAT). Jag tänker gå in med 20% kontantinsats och ta resterande (ca. 115TKR via billån) med ca 5% ränta och då blir det en månadskostnad på ca. 2400:- (räknat på 48 månader). Utöver detta så tillkommer försäkring på 400:- / mån och serviceavtal 386:- / mån (räknat på 36 månader) plus årsskatt på 1100:- Detta ger en totalkostnad på ca. 3250:-

Fördelarna med att ta SEATn är att det är ett bekymmersfritt bilägande. Men samtidigt så känns det lite tråkigt att efter två år / 72 000:- senare behöva lämna tillbaka bilen och ev. betala för stenskott i vindrutan, dörruppslag i karossen eller dylikt.

Jag ställer frågan eftersom att jag vill ha era tips och erfarenheter kring detta.

Tack.

"Rätt" val här är ju helt och hållet en smaksak! Vilken bil skulle DU känna dig mest nöjd med?

Att äga en 2014-2015 är nog inte speciellt "bekymmersamt".

Klassisk fälla förresten att bilhandlarna blandar bort korten genom att tala om månadskostnad istället för totalkostnad. Totalkostnad betyder total, inte "total avbetalning per månad". Sen så säger du att du funderar på ett servicekontrakt för en nästan ny bil som bara räcker i tre år och som kostar 13896 kr. Kan du verkligen inte tänka dig något bättre att göra för de pengarna? Ta risken istället - sannolikt behöver du inte göra mer än ett par oljebyten och det kostar inte mer än några hundralappar att få gjort.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2019-01-11 kl. 23:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback