Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-10, 16:34
  #1
Medlem
Hysteria90s avatar
Har bara besökt Amsterdam och Haag.

Amsterdam är en kaotisk stad enligt mig, nästan ingen respekt visas invånare emellan. Gatugäng går runt och röker cannabis mitt på stan framför barnfamiljer o.s.v. Etniska/kulturella holländare bör ha blivit i minoritet där nu också.

I Haag däremot var det ordning och reda. Ingen direkt fest att tala om, mest äldre holländare i äldre kläder som vi såg på gatorna. Ingen röker cannabis offentligt heller utan gör det på coffeshopsen. Också mycket militär/polis inne i stan så det kändes tryggt och civiliserat.

Finns det någon stad som är ännu bättre än Haag, som nån kan rekommendera till nästa gång man åker tillbaka till Nederländerna?
Citera
2019-01-10, 16:37
  #2
Medlem
Kan inte rekommendera Groningen i alla fall.
Citera
2019-01-10, 17:02
  #3
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Kan inte rekommendera Groningen i alla fall.
OK - skulle du kunna utveckla? =)
Citera
2019-01-10, 17:38
  #4
Medlem
julernsts avatar
Min kompis var i Leiden och rekommenderar den staden starkt. Han beskrev den som en mindre version av Amsterdam utan alla turister, och ser man på bilder från staden så verkar det stämma.
Citera
2019-01-10, 17:41
  #5
Medlem
Denoms avatar
Är det mycket invandrare i alla städer i Nederländerna? Jag har bara varit i Amsterdam en gång för snart tio år sedan och då var det inget jag reflekterade över i alla fall.
Citera
2019-01-10, 17:45
  #6
Medlem
JBernards avatar
Många talar gott om Apeldoorn och Hazerswoude-Dorp (ligger nära Koudekerk aan den Rijn).
Citera
2019-01-10, 17:49
  #7
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det mycket invandrare i alla städer i Nederländerna? Jag har bara varit i Amsterdam en gång för snart tio år sedan och då var det inget jag reflekterade över i alla fall.
Var också där 2011 och då tänkte jag inte heller på det. Men i september 2018 när jag var där för andra gången så var det nog fler icke-vita på gatorna än Européer. Vi tänkte på det hela tiden.

Sen i Haag ser väl demografin ut som Göteborg kring avenyn kanske, förutom att befolkningen är äldre.
Citera
2019-01-10, 17:54
  #8
Medlem
pampussas avatar
Haarlem er en hyggelig stad. Noen minutter fra havet.
Leeuwarden i Friesland er også hyggelig. Her snakker de eldre frisisk som er lettere å forstå, ligner mer på skandinavisk i følge mine ører. Som nordmenn er de glade i skøyteløp og jeg har derfor ofte fått nedsatt pris på varer .
Rotterdam er farlig for hvite, store aggressive gjenger strøver rundt.
Citera
2019-01-10, 17:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
OK - skulle du kunna utveckla? =)

Så jävla farligt var det väl inte. Men det är en studentstad och vi passerade förbi en sommar och det var ganska dött. Är kanske bättre när studenterna är där?
Citera
2019-01-10, 18:23
  #10
Medlem
Enzymes avatar
Utrecht är en ganska trevlig stad. Lagom stor. Bra kommunikationer. Mycket unga vuxna. Studentstad. Inte så mycket turister som i Amsterdam.
Citera
2019-01-11, 19:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pampussa
Haarlem er en hyggelig stad. Noen minutter fra havet.
Leeuwarden i Friesland er også hyggelig. Her snakker de eldre frisisk som er lettere å forstå, ligner mer på skandinavisk i følge mine ører. Som nordmenn er de glade i skøyteløp og jeg har derfor ofte fått nedsatt pris på varer .
Rotterdam er farlig for hvite, store aggressive gjenger strøver rundt.

Intressant det du skrev om Rotterdam. Holland har verkligen förfallit de senaste decennierna.

Venlo, då? Jag var där för en tio år sedan, och då verkade staden rätt OK.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3009488

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback