Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 13:47
  #1
Medlem
Jag som kattägare har aldrig sett mina katter ta kråkfåglar. Katten som är en av de smartaste djuren borde kunna fånga en kråka eller skata.

Någon mer än jag som märkt fenomenet.
Citera
2019-01-10, 13:53
  #2
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Jag som kattägare har aldrig sett mina katter ta kråkfåglar. Katten som är en av de smartaste djuren borde kunna fånga en kråka eller skata.

Någon mer än jag som märkt fenomenet.


Kråkor och skator är i nivå med stora primater, det är verkligen inte katter. Hjärnstorlek i proportion till kroppsstorlek är ett mycket bra sätt att uppskatta hur kognitivt kapabel ett djur är.
Citera
2019-01-10, 13:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Jag som kattägare har aldrig sett mina katter ta kråkfåglar. Katten som är en av de smartaste djuren borde kunna fånga en kråka eller skata.

Någon mer än jag som märkt fenomenet.

Nu har jag facktiskt en katt som brukar ta några skator och kråkor precis när vi flyttat.
Så min uppfattning är helt enkelt att de är smarta djur som samarbetar vilket gör att fåglarna lär sig att katten är farlig tillsamans med det faktum att de är stora och ofta verkar i grupp så katten är ett djur som inte vill be skadad därav undviker katten att jaga grupper av större fåglar
Citera
2019-01-10, 13:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har jag facktiskt en katt som brukar ta några skator och kråkor precis när vi flyttat.
Så min uppfattning är helt enkelt att de är smarta djur som samarbetar vilket gör att fåglarna lär sig att katten är farlig tillsamans med det faktum att de är stora och ofta verkar i grupp så katten är ett djur som inte vill be skadad därav undviker katten att jaga grupper av större fåglar

Jo, men skatorna är mästare på att just reta katter. Rycker gärna i svansen och hoppar runt omkring dom. Vad är beteendet?
Citera
2019-01-10, 14:04
  #5
Avstängd
intelligenta djur de fåglarna , de retar varg och björn också , bara för att de kan
Citera
2019-01-10, 14:05
  #6
Medlem
Luftgevars avatar
En gång så sköt jag en skata med 22LR. Skulle ge den till katterna men dom kunde inte bry sig mindre. Så dom verkar ej tycka om sådant.
Citera
2019-01-10, 14:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Jo, men skatorna är mästare på att just reta katter. Rycker gärna i svansen och hoppar runt omkring dom. Vad är beteendet?
Det beteendet baseras på att de vill jaga bort katten och dessutom störa den så den inte ger sig på deras ungar.
De är det beteendet som nya populationer av fåglar försöker sig på med en av våra katter.
Den har nu flyttat 3 gånge han går ut och skatorna börjar reta honom det slutar på samma sätt han nyper ett par sen har de lärt sig att hålla sig borta.
Den katten är lite speciell ganska lång smal och extrem hoppare har t.ex plockat fullvuxna ekorrar så det hanlar helt enkelt att de är tillräckligt intiligenta för att hålla sig borta och kan via sin storlek och mängd frsvara sig mot en ensam katt.
Citera
2019-01-10, 14:26
  #8
Medlem
abborrmasters avatar
Min katt blev ständigt retad av skatorna. När skatorna sedan fick ungar tog hon ungarna. Salty.
Citera
2019-01-10, 14:45
  #9
Medlem
kanelipullas avatar
Kråkor är smarta fåglar och vet exakt vad katten är.. ett rovdjur!
Och det gör så att skator och kråkor oftast retar både vilda och tama rovdjur.
Kan ju vara så att kråkor även är asätare.. och därför fångar eller äter inte katter dom.
Eller så är är dom bara för smarta.. och undkommer kattens klor
Citera
2019-01-10, 16:18
  #10
Medlem
Kråkfåglar är smarta och varska.. De har ruggigt bra syn och koll på omgivningen. Addera sedan att de ofta är rätt stora och håller till i flock.. Inga lätta byten mao.
Inte sagt att katter inte tar kråkfåglar, för det gör dom.
Pjoddar, möss och en del insekter är lättare byten dock.
Citera
2019-01-10, 16:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
En gång så sköt jag en skata med 22LR. Skulle ge den till katterna men dom kunde inte bry sig mindre. Så dom verkar ej tycka om sådant.

Katter vill väl sällan ha något som redan är dött? Har försökt ge vår katt döda möss som fastnat i musfällor men han rör dem inte. Däremot jagar han dem gärna själv.
Citera
2019-01-10, 17:19
  #12
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Kråkfåglar är smarta och varska.. De har ruggigt bra syn och koll på omgivningen.
Så sant, det är som om dom kan se några sekunder framåt i tiden. När jag böjer mig och plockar upp en sten så har de genast börja flyga iväg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback