Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 01:35
  #1
Medlem
julsommars avatar
Jag vill börja springa mer och ofta men är nybörjare. Jag har noll-koll på löparskor och nu är det ju vinter också.

Jag kommer att springa mycket på asfalt, även grusväg och stig.
Plus att nu är det ju vinter.
Vill köpa riktiga grejer som är bra för knäna och håller i längden.

Vad för skor ska jag titta efter?

Tackar oerhört för er som har lust att dela med er av er erfarenhet.
Citera
2019-01-10, 02:05
  #2
Medlem
Reklamlögnerna är massiva i löparskobranschen, gå till butik, skit i märke, prova skor, börja på låg prisklass, gå lite och jogga kanske, lita på hur du tycker att de känns.
Citera
2019-01-10, 02:06
  #3
Avstängd
De här kostar 499:- https://www.stadium.se/sport/lopning...racite-black-w

Snygga enligt mig jag skulle kunna ha de som streetskor. Tänker köpa de fast jag inte springer.
Citera
2019-01-10, 06:35
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Gå allra helst till löplabbet och om inte de finns i närheten så en vanlig sportbutik med löpband och se till att få rätt sko utprovad. Personalen hjälper dig gärna. Att köpa en sko för att den är snygg och dyr kommer inte få dig att springa snabbare.
Citera
2019-01-10, 06:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Jag vill börja springa mer och ofta men är nybörjare. Jag har noll-koll på löparskor och nu är det ju vinter också.

Jag kommer att springa mycket på asfalt, även grusväg och stig.
Plus att nu är det ju vinter.
Vill köpa riktiga grejer som är bra för knäna och håller i längden.

Vad för skor ska jag titta efter?

Tackar oerhört för er som har lust att dela med er av er erfarenhet.

Jag har varit Åretrunt-joggare i snart 30 år och jag har ALDRIG köpt skor dyrare än 500:- Min ekonomi har sett sådan ut att det varit en lagom utgift ett par ggr per år. Har använt samma sko i skogen, på asfalt och på snö. Finns ju en hel vetenskap kring löparskor och är man stor och kraftig (t ex) eller har ngt ortopediskt tillkortakommande så är det säkert viktigt med sko-valet och man kanske får gå upp i pris och få skor noga utprovade?.......MEN kanske ska man då inte välja just löpning som motionsform.......?
Citera
2019-01-10, 10:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gå allra helst till löplabbet och om inte de finns i närheten så en vanlig sportbutik med löpband och se till att få rätt sko utprovad. Personalen hjälper dig gärna. Att köpa en sko för att den är snygg och dyr kommer inte få dig att springa snabbare.

Instämmer. Började springa med billiga skor och fick efter tag ont i fötterna. Detta pga att jag hade överpronation. Fick reda på detta då jag gick till en sportaffär och sprang på löpband för att pröva ut vad jag skulle ha för skor. Köpte då ett par skor för att kompensera för min överpronation och nu har jag tränat bort överpronationen så jag springer nu med neutrala "vanliga" skor (Nike Pegasus)
Citera
2019-01-10, 10:18
  #7
Medlem
Rikspsykoss avatar
Ett par bekväma
Citera
2019-01-10, 11:12
  #8
Medlem
Köper du ett par ( valfritt känt märke ) som kostar 500-600 normal pris, kan du lika gärna köpa ett par skor på ÖB, Jula eller nåt liknande. Du betalar endast för märket då.

Förstår inte varför folk ska envisas med att köpa billiga skitskor? Dina ben, fötter och rygg är ju nåt av det viktigaste man har. Gå till en affär som redan påpekats. Sen får du stå på en sån där platta eller så filmar dom dig. Så får du se vad dom säger.
Citera
2019-01-10, 13:22
  #9
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag har varit Åretrunt-joggare i snart 30 år och jag har ALDRIG köpt skor dyrare än 500:- Min ekonomi har sett sådan ut att det varit en lagom utgift ett par ggr per år. Har använt samma sko i skogen, på asfalt och på snö. Finns ju en hel vetenskap kring löparskor och är man stor och kraftig (t ex) eller har ngt ortopediskt tillkortakommande så är det säkert viktigt med sko-valet och man kanske får gå upp i pris och få skor noga utprovade?.......MEN kanske ska man då inte välja just löpning som motionsform.......?

Svårt att springa fjällmaror med raceflats :P

Den forskning som finns på löparskor verkar dock peka på att det är bra att växla mellan olika typer av skor.
Citera
2019-01-10, 13:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Svårt att springa fjällmaror med raceflats :P

Den forskning som finns på löparskor verkar dock peka på att det är bra att växla mellan olika typer av skor.

Ska TS börja springa fjällmaror? Självklart är det alltid bra att byta skor då och då. Jag promenerar aldrig i mina joggingskor t ex utan då har jag andra skor. MEN man behöver inte slänga ut tusenlappar på löparskor om man är en vanlig motionär. (MEN självklart om man har mkt pengar och inte behöver titta på prislappen kan man ju köpa det dyraste som finns i sportaffären vad gäller skor och funktionsplagg etc, men budgetvarianten funkar jättebra för oss andra)
__________________
Senast redigerad av maratonmaniker 2019-01-10 kl. 13:39.
Citera
2019-01-10, 15:00
  #11
Medlem
Gå till löplabbet om du har någon sådan butik nära dig, de har bra och kunnig personal.
Annars duger en vanlig sportbutik också. Märke spelar inte någon roll kan jag konstatera efter att kört i många olika skor från varierande märken. Köp ett par skor som känns bra och som sitter skönt på foten.

Lycka till!
Citera
2019-01-10, 19:33
  #12
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Ska TS börja springa fjällmaror? Självklart är det alltid bra att byta skor då och då. Jag promenerar aldrig i mina joggingskor t ex utan då har jag andra skor. MEN man behöver inte slänga ut tusenlappar på löparskor om man är en vanlig motionär. (MEN självklart om man har mkt pengar och inte behöver titta på prislappen kan man ju köpa det dyraste som finns i sportaffären vad gäller skor och funktionsplagg etc, men budgetvarianten funkar jättebra för oss andra)

Jag citerade dig och ditt inlägg, inte TS.

Löpning är väl som med alla andra aktiviteter. Billigast är inte alltid bäst och tvärtom. Jag skulle säga att man gör rätt i att gå till en löparbutik och köper dom skor som passar en bäst efter vad man har råd med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback