Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-10, 01:21
  #1
Medlem
(Hoppas detta är rätt forum, hittade inget bättre trots idogt letande)

Hur firar man egentligen Tjugondag Knut traditionellt? Jag har läst på Wikipedia men det som beskrivs där är ju mest lokala traditioner på lite udda ställen. Så hur firade en borgerlig familj på 20- eller 60-talet att julen var slut och granen plundrades?

Inga barn är inblandade så jag föredrar vuxenförslag!

Tack!
Citera
2019-01-10, 01:32
  #2
Medlem
Sooks avatar
Tja man dansar runt granen ackompanjerad av julmusik. Osså har man tomtebloss. Godispåsar till barnen (som tydligen inte får vara med).
Citera
2019-01-10, 06:40
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
I Roslagen så anordnades, iaf när jag var barn, ofta officiella "Julgransbränningar" med tillhörande fika (Gärna det sista av glöggen ihop med överblivna pepparkakor), lekar för barnen samt allmänt samkväm kring brasan.

Litet som Valborgsmässoafton kan man säga.
Citera
2019-01-10, 06:52
  #4
Medlem
På 60-talet hade vi barn "julgransplundring" hemma hos varandra och det var som ett vanligt barnkalas. Jag har ALDRIG hört talas om ngt dylikt firande för VUXNA!
Citera
2019-01-10, 07:37
  #5
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kultur: allmänt --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2019-01-10, 08:28
  #6
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
I Roslagen så anordnades, iaf när jag var barn, ofta officiella "Julgransbränningar" med tillhörande fika (Gärna det sista av glöggen ihop med överblivna pepparkakor), lekar för barnen samt allmänt samkväm kring brasan.

Litet som Valborgsmässoafton kan man säga.


Julgransbränningar har jag hört att man hade här också så det var kanske vanligt. Julgranen skulle ju ut då och allt julpynt skulle packas ned och det sista av julskinkan och julkorven skulle ätas upp som en markering på att julen var slut.
Citera
2019-01-10, 11:09
  #7
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Julgransbränningar har jag hört att man hade här också så det var kanske vanligt. Julgranen skulle ju ut då och allt julpynt skulle packas ned och det sista av julskinkan och julkorven skulle ätas upp som en markering på att julen var slut.
Hos oss så var det vanligt iaf, och kul att höra att denna tradition inte bara var lokal. Hela ön samlade ihop sina granar i en hög för att sedan sätt fyr på den under festliga former. Riktigt kul vill jag minnas, även fast det var ett bra tag sedan jag var på en nu.
Citera
2019-01-10, 11:56
  #8
Medlem
Bor tyvärr mitt i stan så elda granar tror jag inte är en bra idé! Även om det är en uppsamlingsplats för granar runt hörnet som i storlek dessutom börjar närma sig en valborgsmässobrasa!

Äta sista julmaten alltså. Och skölja ner med glögg!
Citera
2019-01-11, 10:48
  #9
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l-g
(Hoppas detta är rätt forum, hittade inget bättre trots idogt letande)

Hur firar man egentligen Tjugondag Knut traditionellt? Jag har läst på Wikipedia men det som beskrivs där är ju mest lokala traditioner på lite udda ställen. Så hur firade en borgerlig familj på 20- eller 60-talet att julen var slut och granen plundrades?

Inga barn är inblandade så jag föredrar vuxenförslag!

Tack!

Julgransplundring hos 1900-talets borgerlighet var nog bara en blek efterapning av hur Knutsmässa (ett ord som hittills inte finns nämnt i ett enda Flashbackinlägg) firades i det gamla bondesamhället. Några länkar:

http://www.sprakochfolkminnen.se/fol...ndag-knut.html
https://www.kansallismuseo.fi/sv/man...utgubbens-mask
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4286705


Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
I Roslagen så anordnades, iaf när jag var barn, ofta officiella "Julgransbränningar" med tillhörande fika (Gärna det sista av glöggen ihop med överblivna pepparkakor), lekar för barnen samt allmänt samkväm kring brasan.

Litet som Valborgsmässoafton kan man säga.

När man skriver in knutgubbar och knutgubbe i sökrutan får man tre träffar. Just i Roslagen verkar knutsmässofirandet ha varit utbrett -

(FB) Påskkärringar?!
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
I Uppland i Gimo och Österbybruk brukar ungarna gå knutgubbe..
Man klär ut sig till nått och sen går ut och tigger.

- och likaså i Hälsingland.
(FB) Förskola ställer in luciafirande av hänsyn till andra kulturer
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du tänker på detta, eller? Knutar eller Knutgubbar:

"I byarna Gusum, Haddäng och Norrfjärden i Gnarp går man utklädd på kvällen från hus till hus och "slår ut julen", det vill säga att man tigger godsaker i samband med besöken i gårdarna.

I Gusum klär man ut sig i valfri maskeraddräkt och man har alltid ansiktsmask (man ska inte kunna se vem som döljer sig bakom dräkten) och om man som vuxen knackar dörr på kvällen får man sig en sup av den man knackar på hos. Senare på kvällen träffas alla "knutgubbar" på en lokal liten pub där man kan dansa till livemusik och köpa mer dricka och vid tolvslaget tar alla av sig sina masker och man ser då vem man stött på." (Wikipedia)

Ja, det har levt sig kvar som lokal sed, men det är på 20:dag Knut, inte på Lucia. Dock har knutseden förmodligen delvis gått upp i vårt riks-luciatåg också, om man lyssnar på vissa sånger:

Jag ser på eder skorsten vit
För redelige män
För eran dotter kom jag hit
Det är ingen dager än...
Ingen dager synes än, ingen måne lyser än, för stjärnorna på himmelen de blänka...

Och åtminstone i Halland fanns det en annan sorts knutgubbar, som var högst ovälkomna.

http://www.lokaltidningen.se/migrati...jul-70246.html
Citat:
Och den 13 januari, är det knut och då gjorde man knutgubbar för i tiden. En halmgubbe som placerades utanför någons hem som ett bus, med en lapp påklistrad.
– Ofta skrev man något nedsättande på lappen. Det kunde vara väldigt taskigt. Så fick man en knutgubbe skickade man vidare den så fort som möjligt till någon annan med en ny lapp, säger Stefan Gustafsson.

Knutsmässa är med andra ord en fordomdags mycket uppskattad, genuin och uppsluppen, sant svensk högtid, som numera bara tycks vara nästan bortglömd, med undantag för vissa orter.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2019-01-11 kl. 11:15.
Citera
2019-01-13, 08:17
  #10
Medlem
oshin.cantwells avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antide...l%C3%A4kemedel
https://www.dailymotion.com/video/x3iw2s3
Citera
2023-01-13, 14:20
  #11
Medlem
Glad Tjugondag Knut alla!

Jahapp, idag åker julen ut. Eller snarare sagt imorgon eller på söndag. Eftersom jag
inte pallar packa ner allt ikväll efter jobbet, gäsp.

Vissa packar ner julen runt nyår, vissa packar ner det i februari, latmaskar.

Vem av er följer Tjugondag Knut?
Citera
2023-01-14, 19:36
  #12
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Glad Tjugondag Knut alla!

Jahapp, idag åker julen ut. Eller snarare sagt imorgon eller på söndag. Eftersom jag
inte pallar packa ner allt ikväll efter jobbet, gäsp.

Vissa packar ner julen runt nyår, vissa packar ner det i februari, latmaskar.

Vem av er följer Tjugondag Knut?
I år åkte mitt julpynt ut på trettondag jul,men det är inget jag har följt slaviskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback