Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 10:59
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Man kan alltid hitta något som håller fördomar och hat vid liv.
Själv tvingades jag till kyrkan vid varje skolavslutning under hela min skoltid trots att jag inte är det minsta kristen.
Blev du kanske pressad att bära en särskild huvudbonad eller delta i bön? Var detta i en kyrka där det förekom predikningar om människors olika värde och att vissa samhällsgrupper (kön eller ras t.ex.) ska underkasta sig andra?

Nej, vet du vad. Att till och med DN försöker förneka att incidenten har inträffat är en tydlig indikation på att det hela faktiskt inte är moraliskt försvarbart.
Citera
2019-01-10, 11:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Man kan alltid hitta något som håller fördomar och hat vid liv.
Själv tvingades jag till kyrkan vid varje skolavslutning under hela min skoltid trots att jag inte är det minsta kristen.

Vad hände om du inte närvarade?
Citera
2019-01-10, 11:26
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kanske inget jag skulle uppmuntra men är det verkligen så big deal om det hänt en gång i en svensk skola? Syftet var antagligen inte att skapa muslimer av de svenska barnen.
Genom att inflytelserika personer med dina politiska åsikter mot svenska folkets vilja tvingat igenom det våldsamma hatsamhälle vi har idag där man till och med kringgår den svenska grundlagen, så har denna lilla historia blivit "big deal".
Ni inom den svenska hateliten letar ju upp citat och olika saker som exempelvis sverigedemokrater sagt för 25 år sedan och gör "big deal" av detta.
Hat går hem och det hjälper inte att spela oskyldig. Ni sågar av den gren ni sitter på när ni själva förminskar saker som är er emot medan ni samtidigt dömer 85-åringar till straff och dagsböter för att de yttrat självklarheter.
Citera
2019-01-10, 11:45
  #16
Medlem
PlutoJs avatar
Studiebesök hos olika religiösa samfund och i deras lokaler är helt okej i samband med undervisning enligt läroplanen. Att delta i konfessionella inslag och utföra religiösa handlingar under dessa studiebesök är däremot en helt annan sak.

Om vi vänder på saken lite för att få perspektiv kan man kanske lägga till en dimension:
Anta att en klass med muslimska barn gör studiebesök i en katolsk kyrka. Där uppmanas barnen att tända ljus, göra korstecken och falla på knä framför ett krucifix. Enligt islam är dessa handlingar haram och strikt förbjudna, det räknas som avgudadyrkan och troende muslimer skulle anse det vara djupt kränkande. Hur skulle föräldrar och media reagera då?
Citera
2019-01-10, 13:52
  #17
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Studiebesök hos olika religiösa samfund och i deras lokaler är helt okej i samband med undervisning enligt läroplanen. Att delta i konfessionella inslag och utföra religiösa handlingar under dessa studiebesök är däremot en helt annan sak.

Om vi vänder på saken lite för att få perspektiv kan man kanske lägga till en dimension:
Anta att en klass med muslimska barn gör studiebesök i en katolsk kyrka. Där uppmanas barnen att tända ljus, göra korstecken och falla på knä framför ett krucifix. Enligt islam är dessa handlingar haram och strikt förbjudna, det räknas som avgudadyrkan och troende muslimer skulle anse det vara djupt kränkande. Hur skulle föräldrar och media reagera då?
Det spelar väl egentligen ingen roll hur folk skulle reagera i en annan diskussion. Vi vet inte heller hur det gått till i denna skola. Det kanske (antagligen) inte fanns något tvång alls utan allt kan ju varit frivilligt.

När jag var liten hade vi studiebesök i en katolsk kyrka. Det tog jag då ingen skada av. Jag har även besökt en stor moské i Tunisien (var tydligen väldigt känd) och inte heller det har varit skadligt för mig. Jag tror nog dessa barn inte heller tagit nån större skada av detta.

Men som jag skrev innan, det är väl kanske inte en aktivitet jag själv skulle uppmuntra.
Citera
2019-01-10, 14:37
  #18
Medlem
Tvång handlar det väl inte om, eller menar TS att någon av eleverna hade bestraffats eller fått en prickning i lärarens anteckningar om han/hon inte velat delta i den här övningen?

Jag tycker över huvud taget inte att man ska se detta som genuin bön, snarare som att läraren använder en slags teater med elverna för att illustrera en främmande grupps livsstil eller en historisk epok, och det är ett ganska vanligt grepp i undervisningen i SO-ämnen. Eleverna får leka vikingar eller romare och germaner, typ.
Citera
2019-01-10, 20:05
  #19
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kanske inget jag skulle uppmuntra men är det verkligen så big deal om det hänt en gång i en svensk skola? Syftet var antagligen inte att skapa muslimer av de svenska barnen.
Orsaken till att du alltid är så PK är samma som orsaken till varför du inte förstår vad frågan är. Du är dum i huvudet.
Som sagt, att DN försöker förneka att detta hänt borde få poletten att trilla ner att de själva tycker det är en "big deal". Frågan är alltså inte vad du ditt dumhuvud gissar och tror. Vi diskuterar massmedia.
Citera
2019-01-10, 20:18
  #20
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Orsaken till att du alltid är så PK är samma som orsaken till varför du inte förstår vad frågan är. Du är dum i huvudet.
Som sagt, att DN försöker förneka att detta hänt borde få poletten att trilla ner att de själva tycker det är en "big deal". Frågan är alltså inte vad du ditt dumhuvud gissar och tror. Vi diskuterar massmedia.
Fast vaddå DN försöker förneka?

Det är ju liksom det som är grejen. 2018 var inte året då svenska barn tvingades att be till Mohammed. Hela poängen med artikeln är ju att förneka det av den enkla anledningen att det inte har hänt.
Citera
2019-01-10, 22:03
  #21
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Tycker egentligen inte en prova på-aktivitet av det slaget är så mycket att bråka om. Skolan borde snarare ha mer sånt och mindre vänsterliberala filter.

Däremot rimmar det illa med den extrema känsligheten för konfessionella inslag som både skolor, myndigheter och medier uppvisar i andra (mestadels kristna) sammanhang. Religioner och ideologier ska självklart behandlas lika.

Japp, naturligtvis ska alla få testa på ateism och högt säga att det inte finns någon Gud och att alla organiserade religioner är baserade på ritualer och sägner som de plockat ihop från andra traditioner. Dessutom kan de få skriva ner sina topp tre argument om vilka negativa följder organiserad religion kan ha.
Citera
2019-01-10, 22:17
  #22
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Anta att en klass med muslimska barn gör studiebesök i en katolsk kyrka. Där uppmanas barnen att tända ljus, göra korstecken och falla på knä framför ett krucifix. Enligt islam är dessa handlingar haram och strikt förbjudna, det räknas som avgudadyrkan och troende muslimer skulle anse det vara djupt kränkande. Hur skulle föräldrar och media reagera då?

Var har du fått det ifrån?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback