Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-09, 22:44
  #1
Medlem
Postar här eftersom jag hittade väldigt lite info om ämnet runt om nätet, som rubriken lyder så delade jag mitt nät till en främling nyss inne på den lokala matbutiken. Jag kanske nojjar i onödan men skulle de finnas någon möjlighet att han på något sätt hackar/gör något annat med min telefon över de internet jag delade? Och isånnafall bordr jag göra någon slags scan bara för att vara säker?
Citera
2019-01-09, 22:52
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Du bör nog mer nojja över vad h*n gjorde ute på nätet som då kan spåras tillbaka till din mobil...
laddade ner/upp grovt olagligt material t.ex.

/K
Citera
2019-01-09, 22:57
  #3
Medlem
Jo vet den tanken slog mig också.. dock så var de knappt i en minut så de kan inte ha laddats ner så mycket. Tror han bara skrev till någon men tänkte mest om de ens var möjligt bara för att va på den säkra sidan.


Edit: användes 300kb data känns de rimligt för ett par meddelandet över messenger?
__________________
Senast redigerad av XxNestxX 2019-01-09 kl. 23:01. Anledning: Kollade dataanvändningen
Citera
2019-01-09, 23:02
  #4
Medlem
kodsnickrarns avatar
alltså, det *är* fullt möjligt att hacka sig in på telefonen över utdelat hotspot, men det kräver lite tid och verktyg - inte troligt att man gör det på en minut från en mobil stående inne på ICA.
Citera
2019-01-09, 23:18
  #5
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
alltså, det *är* fullt möjligt att hacka sig in på telefonen över utdelat hotspot, men det kräver lite tid och verktyg - inte troligt att man gör det på en minut från en mobil stående inne på ICA.

Nej det är inte möjligt, varken i praktiken eller i teorin utom om en rad godtyckliga antaganden infaller. Och garanterat inte om det var en iPhone som TS hade.
Citera
2019-01-09, 23:19
  #6
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxNestxX
Jo vet den tanken slog mig också.. dock så var de knappt i en minut så de kan inte ha laddats ner så mycket. Tror han bara skrev till någon men tänkte mest om de ens var möjligt bara för att va på den säkra sidan.


Edit: användes 300kb data känns de rimligt för ett par meddelandet över messenger?

Det KAN vara rimligt eftersom han kanske hade andra bakgrundsaktiva appar som gjorde nåt. T ex en nyhetsapp som laddade ner dagens löpsedel, typ.

Men sannolikheten är större att han inte ville bli spårad, än att han hade slut på data. Vem frågar en främling - udda.
Citera
2019-01-09, 23:26
  #7
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Nej det är inte möjligt, varken i praktiken eller i teorin utom om en rad godtyckliga antaganden infaller. Och garanterat inte om det var en iPhone som TS hade.

jag håller inte med.
den utdelande telefonen "sitter" ju på samma (wifi) nät som den uppkopplade, (den är ju de facto router åt den). så om det finns några säkerhetshål i programvaran skulle ju det kunna utnyttjas för att ta sig in. jämför t.ex. med att du kan koppla upp dig mot din hemmarouter och konfa den från en dator ansluten till nätet.
Citera
2019-01-09, 23:37
  #8
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
jag håller inte med.
den utdelande telefonen "sitter" ju på samma (wifi) nät som den uppkopplade, (den är ju de facto router åt den). så om det finns några säkerhetshål i programvaran skulle ju det kunna utnyttjas för att ta sig in. jämför t.ex. med att du kan koppla upp dig mot din hemmarouter och konfa den från en dator ansluten till nätet.

Att det finns säkerhetshål som just denne främlingen vet hur man utnyttjar, är just ett sådant antagande som jag syftade på.
Citera
2019-01-09, 23:44
  #9
Medlem
Kanske borde tillägga han hade en samsung s6a å jag en s8a. Testade också skicka ett meddelande på messenger för att mäta, de landade på drygt 120kb en bild tog runt 5mb så kan nog inte ha varit så mycket mer än ett meddelande fram å tillbaka.
Citera
2019-01-09, 23:45
  #10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Att det finns säkerhetshål som just denne främlingen vet hur man utnyttjar, är just ett sådant antagande som jag syftade på.

Det finns en populistisk trend att sprida säkerhetsvarningar. Det ger stort genomslag eftersom alla är beroende av IT men inte alla kan genomskåda auktoriteternas resonemang. Visst kan ”risken för angrepp” sägas öka om angriparen har tillgång till LAN men samtidigt kan man inte utgå från att ens NSA kan hacka något bara för att de har tillgång till LAN. Det är som att säga att stora bilar är farligare - ”eftersom tjuvar får plats bättre att gömma sig i bagageluckan”. Visst, om de får tillgång till den ja. Faktum är likväl att ingen vettig skulle avråda från att köpa stora bilar av den anledningen.

Jag skulle knappast låna ut mitt Internet till en främling, fast inte pga nån hackingrisk utan pga IP-adressen - jag inte vill bli föremål för polisutredningar i onödan.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2019-01-09 kl. 23:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback