Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 02:14
  #13
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
DVS man kan gå in på en spelsida på sin dator, sen svepa hela datorn, åka till Danmark och gå in på spelsajten via ett mcDonalds wifi och dom kan fortfarande se att det är samma enhet som har vart inne på sidan tidigare.

Skitsnack. MAC-adressen är layer 2, vilket är inom den lokala broadcastdomänen. MAC-adressen syns alltså inte för servern. Troligen har dem placerat en cookie (möjligen även i Flash eller liknande plugin) och ser den vägen att du varit registrerad på spelsidan tidigare.
Citera
2019-01-10, 02:43
  #14
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Skitsnack. MAC-adressen är layer 2, vilket är inom den lokala broadcastdomänen. MAC-adressen syns alltså inte för servern. Troligen har dem placerat en cookie (möjligen även i Flash eller liknande plugin) och ser den vägen att du varit registrerad på spelsidan tidigare.

Detta stämmer! De kan inte se någon mac-adress.

Men det finns viss information som din mobil/laptop skickar med i sina web requests som skulle kunna användas för att spåra dig. Där kan man kanske kan använda inkognito läge eller andra anonymiserande verktyg för att motverka det beteendet.
Citera
2019-01-10, 05:30
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Skitsnack. MAC-adressen är layer 2, vilket är inom den lokala broadcastdomänen. MAC-adressen syns alltså inte för servern. Troligen har dem placerat en cookie (möjligen även i Flash eller liknande plugin) och ser den vägen att du varit registrerad på spelsidan tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Detta stämmer! De kan inte se någon mac-adress.

Men det finns viss information som din mobil/laptop skickar med i sina web requests som skulle kunna användas för att spåra dig. Där kan man kanske kan använda inkognito läge eller andra anonymiserande verktyg för att motverka det beteendet.


Jag kan garantera er att det inte går att komma undan genom att rensa cache/cookies eller gå inkognito... Ifall man sveper datorn, byter operativsystem och använder annan webbläsare så ser dom fortfarande att det är samma enhet...

Det finns dom som köpt 100 tals datorer för att komma undan detta så tror inte dom hade gjort det ifall det bara gick att gå inkognito...
Citera
2019-01-10, 05:45
  #16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Vad kan detta vara om det inte är mac-adress?

En vanlig jäkla cookie exempelvis? Fingerprinting via java/Javascript etc.
Citera
2019-01-10, 05:53
  #17
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Jag kan garantera er att det inte går att komma undan genom att rensa cache/cookies eller gå inkognito... Ifall man sveper datorn, byter operativsystem och använder annan webbläsare så ser dom fortfarande att det är samma enhet...

Det finns dom som köpt 100 tals datorer för att komma undan detta så tror inte dom hade gjort det ifall det bara gick att gå inkognito...

Hur menar du att de ser att det är samma enhet? Det finns alltid sätt att göra så att din dator inte ger ut info om HW, stänga av alla javascript mm. Vad är det för idioter som köper 100-tals datorer bara för att inte bli spårade och till vilken nytta?

IP-adress kan de ju klart gå på, men den kan du ju ändra med VPN tjänster t.ex. Som sagt så finns det alltid sätt så att din enhet inte blir igenkänd.
Citera
2019-01-10, 06:32
  #18
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Telefoni: felsökning och problem
/Moderator
Citera
2019-01-10, 06:58
  #19
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Jag kan garantera er att det inte går att komma undan genom att rensa cache/cookies eller gå inkognito... Ifall man sveper datorn, byter operativsystem och använder annan webbläsare så ser dom fortfarande att det är samma enhet...

Det finns dom som köpt 100 tals datorer för att komma undan detta så tror inte dom hade gjort det ifall det bara gick att gå inkognito...

Ja, spelbolagen har sofistikerade metoder för att upptäcka om en enhet har använts tidigare.

Förr var flashcookies mycket populärt, googla iesnare/mpsnare. Idag har de andra metoder, oklart vilka.
Citera
2019-01-10, 08:03
  #20
Medlem
Tror det har varit lite poster om hur man kan spåra datorer (och deras browser(s)) ..

https://sites.google.com/a/chromium....l-fingerprints
https://panopticlick.eff.org/

Jag tror det var 95+ av besökarna som fick "unique fingerprint detected" ..

Jag tror det mest "browser finger printing" är tveksamt moraliskt..
(Spelbolagen definitivt)
Citera
2019-01-12, 08:08
  #21
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Jag kan garantera er att det inte går att komma undan genom att rensa cache/cookies eller gå inkognito... Ifall man sveper datorn, byter operativsystem och använder annan webbläsare så ser dom fortfarande att det är samma enhet...

Det finns dom som köpt 100 tals datorer för att komma undan detta så tror inte dom hade gjort det ifall det bara gick att gå inkognito...
En grej som man kan göra fast hur enkelt det är från webben låter jag vara osagt, men man kan kolla efter serienummer på mb och ev hd och på så vis få fram unika nummer. Då hjälper det ju inte så mycket om man inte byter ut den faktiska hårdvaran eller på något sätt spoofar den.
Citera
2019-01-25, 19:22
  #22
Medlem
Så det vissa här påstår här är alltså följande: Jag köper en begnagnad dator på t.ex. blocket, som någon tidigare har spelat på, låt oss säga Betsson. Senare börjar jag spela här (Självklart ny IP), rensat Cookies + Cache & rubbet.
Ändå så bryter jag alltså då mot reglerna & får min vinst konfiskerad, P.ga. samma enhet?
Låter 110% rubbat om jag får säga det själv, ser de verkligen att det är samma dator? & om de gör det, kan de verkligen vara så kukiga?
__________________
Senast redigerad av Pompompetterson 2019-01-25 kl. 19:54.
Citera
2019-01-26, 11:20
  #23
Medlem
PS. Dopfelpost. Fått ut ett gäng uttag på en annan person efter kört en annan, på samma dator, Nordicbet/Betsafe.

Dock avbröt Betsafe ett uttag och konfiskerade vinsten, ringde dom och ifrågasatte det samt förklarade att jag aldrig spelat, på kvällen fick jag mail om att dom noggrant har granskat mitt konto igen och valt att betala tillbaks vinsterna som jag kan begära uttag på igen.
Anser att detta borde tala för sig själv, de har inte några "sofistikerade" metoder så de kan se att samma enhet används, rätta mig gärna om jag har fel.
Om de har det, så släppte de igenom det denna gång, vilket jag inte tror att de skulle göra om de har grunder att stå på.
Citera
2019-02-04, 19:45
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompompetterson
Så det vissa här påstår här är alltså följande: Jag köper en begnagnad dator på t.ex. blocket, som någon tidigare har spelat på, låt oss säga Betsson. Senare börjar jag spela här (Självklart ny IP), rensat Cookies + Cache & rubbet.
Ändå så bryter jag alltså då mot reglerna & får min vinst konfiskerad, P.ga. samma enhet?
Låter 110% rubbat om jag får säga det själv, ser de verkligen att det är samma dator? & om de gör det, kan de verkligen vara så kukiga?

Det är rubbat men stämmer 100%
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback