Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-09, 18:25
  #1
Medlem
Igår behövde jag mejla komvux, och av någon anledning så fanns inte e-postadressen utskriven på deras hemsida. Istället skulle man klicka på en ikon som tog en till en funktion på datorn där man skulle logga in med sin Outlook. Desperat som jag var så gjorde jag det.

När jag hade loggat in så dök det inte upp någon mejlfunktion. Istället stod det att jag nu var redo att koppla moln och Outlook och allt annat på något sätt. Jag fick panik och klickade på "avbryt".

Jag har sökt på "moln" i kontrollpanelen utan att hitta något. Samma sak med Outlook.

Hur kan jag vara säker på att jag inte har ett moln nu?
Citera
2019-01-09, 20:55
  #2
Medlem
spyder123s avatar
Vad tror du moln är för något?
Citera
2019-01-09, 21:31
  #3
Medlem
Be IT-avdelningen på komvux kolla om ditt användar-ID ligger med i deras Azure Active Directory (Azure Portal).
Citera
2019-01-10, 10:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Vad tror du moln är för något?

Att mina privata filer från hårddisken sparas på nätet.
Citera
2019-01-10, 12:46
  #5
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Att mina privata filer från hårddisken sparas på nätet.
Ok.

Microsoft molntjänst heter OneDrive så det var förmodligen det du fick upp. Vad det handlade om var förmodligen att mejlen du hade i Outlook kunde säkerhetskopieras till OneDrive så att du skulle kunna få tillgång till de överallt. Klickade du avbryt så hände nog inget.

Om du vill se om du har några filer i din OneDrive (som kommer med alla windowsdatorer förinstallerat) så kan du se en flik i utforskaren som heter OneDrive. Där ligger de filer från datorn som är säkerhetskopierade i molnet. Se bild nedan.

https://ibb.co/4M96kSr
Citera
2019-01-11, 07:56
  #6
Medlem
Skattebrotts avatar
Låter som han klickade på en länk som började med mailto:. Då startar webbläsaren det program som är inställt som mailprogram, sannolikt Outlook. Men eftersom Outlook inte var konfigurerat med någon mailadress så började Outlook ställa svårbegripliga frågor.
Citera
2019-01-11, 18:44
  #7
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Låter som han klickade på en länk som började med mailto:. Då startar webbläsaren det program som är inställt som mailprogram, sannolikt Outlook. Men eftersom Outlook inte var konfigurerat med någon mailadress så började Outlook ställa svårbegripliga frågor.
Gör samma bedömning som denna man. Inget att vara orolig över TS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback