Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-09, 18:15
  #1
Medlem
Ska byta vattenpump på kompisens bil i helgen, original sitter det packningssilicon av något slag.

Detta följde naturligtvis inte med i förpackningen till hans mumbo-jumbo-pump som han förmodligen har beställt från yttre Mongoliet eller var i världen han nu hittade den absolut billigaste vattenpumpen.

Någon som använt packning på tub från Biltema eller Jula?

Funkar det?

Eller har ni tips på annat fabrikat?

Tack på förhud
Citera
2019-01-09, 18:43
  #2
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ska byta vattenpump på kompisens bil i helgen, original sitter det packningssilicon av något slag.

Detta följde naturligtvis inte med i förpackningen till hans mumbo-jumbo-pump som han förmodligen har beställt från yttre Mongoliet eller var i världen han nu hittade den absolut billigaste vattenpumpen.

Någon som använt packning på tub från Biltema eller Jula?

Funkar det?

Eller har ni tips på annat fabrikat?

Tack på förhud
Spelar troligtvis ingen roll vilken du väljer.
Du lär dock få bättre svar om du skriver vilken bil det är samt vad den har för motor.
Citera
2019-01-09, 18:47
  #3
Avstängd
ska du använda flytande packning så köp röd högtempspackning , måste vara 100 procent fettfritt överallt vid montering , låt det torka ordentligt innan du fyller kylvätska
Citera
2019-01-09, 19:34
  #4
Medlem
53....so whats avatar
Permatex, var en komponent som användes flitigt då ingen riktig packning krävdes, röd seg smörja på tub eller burk med pensel. Funka bra på min tid, tror absolut det finns även idag att få tag på. Lärde mig att låta det nästan torka helt innan sammanfogning för bäst resultat.


Edit: ser att den inte finns var som helst, men hör på tappar där det mekas mycke.

Den siliconbaserade packning som finns på Biltema bör du kolla så den funkar vid vattenpumpsbyte.
Länge sen jag använde båda sorterna, men anser att Permatexen var bättre. Men det kan ju ha ändrats.
__________________
Senast redigerad av 53....so what 2019-01-09 kl. 20:23.
Citera
2019-01-09, 19:39
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Spelar troligtvis ingen roll vilken du väljer.
Du lär dock få bättre svar om du skriver vilken bil det är samt vad den har för motor.
Spelar det någon roll för valet av packning på tub?
Citera
2019-01-09, 20:37
  #6
Medlem
killawifes avatar
De flesta originalbilhandlare har annars detta av lite bättre kvalitet. Det brukar vara olika om det ska vara till olja eller vatten.
Citera
2019-01-15, 02:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
ska du använda flytande packning så köp röd högtempspackning , måste vara 100 procent fettfritt överallt vid montering , låt det torka ordentligt innan du fyller kylvätska

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Permatex, var en komponent som användes flitigt då ingen riktig packning krävdes, röd seg smörja på tub eller burk med pensel. Funka bra på min tid, tror absolut det finns även idag att få tag på. Lärde mig att låta det nästan torka helt innan sammanfogning för bäst resultat.


Edit: ser att den inte finns var som helst, men hör på tappar där det mekas mycke.

Den siliconbaserade packning som finns på Biltema bör du kolla så den funkar vid vattenpumpsbyte.
Länge sen jag använde båda sorterna, men anser att Permatexen var bättre. Men det kan ju ha ändrats.

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De flesta originalbilhandlare har annars detta av lite bättre kvalitet. Det brukar vara olika om det ska vara till olja eller vatten.

Stort tack för alla svar!

Vi köpte permatex den röda varianten och det blev tätt som ett ank-arsle och funkade hur bra som helst.

Åter igen tack! Mvh Conny
Citera
2019-01-18, 01:02
  #8
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Stort tack för alla svar!

Vi köpte permatex den röda varianten och det blev tätt som ett ank-arsle och funkade hur bra som helst.

Åter igen tack! Mvh Conny

Kul att höra att kletet funkar ännu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback