Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-09, 16:15
  #1
Avstängd
Cranveds avatar
Frågan är då låt säga att jag skickar pengar till någon som ger felaktiga uppgifter okej, till exempel ger sina uppgifter till ett gammalt bankkonto som redan är avslutat.

Kommer pengarna skickas ändå? Eller lär dem skickas tillbaks/eller kommer det inte funka att skicka alls?

Jag skickar 50,000 SEK till exempel till ett konto på Nordea som är avslutat redan länge sedan, kommer pengarna skickas ändå från mitt konto ditåt, eller kommer jag få tillbaka dem eller kommer det inte ens att funka att skicka eller hur funkar det?

Tack.
Citera
2019-01-09, 16:19
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cranved
Frågan är då låt säga att jag skickar pengar till någon som ger felaktiga uppgifter okej, till exempel ger sina uppgifter till ett gammalt bankkonto som redan är avslutat.

Kommer pengarna skickas ändå? Eller lär dem skickas tillbaks/eller kommer det inte funka att skicka alls?

Jag skickar 50,000 SEK till exempel till ett konto på Nordea som är avslutat redan länge sedan, kommer pengarna skickas ändå från mitt konto ditåt, eller kommer jag få tillbaka dem eller kommer det inte ens att funka att skicka eller hur funkar det?

Tack.

Pengarna kommer studsa tillbaka inom några bankdagar. Banker återanvänder dock konton, även om det brukar ta några år efter avslut innan de återanvänds. Är kontot återanvänt blir det värre, får då finns det ju en person som fått pengarna in på kontot.
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2019-01-09 kl. 16:22.
Citera
2019-01-09, 16:40
  #3
Medlem
AX64s avatar
Man brukar se mer info om kontot än kontonumret när man väl ska överföra, så rimligen märker man att det är fel konto eller ett icke-aktivt konto i det läget. Efter diverse felskrivningar av kontonummer har jag aldrig lyckats skicka pengar i misstag åtminstone utan det brukar ta stopp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback