Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-10, 00:30
  #25
Medlem
Du måste markera här och visa henne vem som är mannen i huset och "the giver of the seed".Hon är ett ömtåligt litet kärl.

Om du inte gör det så kommer du få ett helvete i framtiden.

Men kom ihåg. Inga höjda röster. Bara tydlighet och styrka.

Lycka till
Citera
2019-01-10, 01:13
  #26
Medlem
Seså. Om vi bensr ut det hela så är det helt sjukt att ni ens skaffar en unge och är sambos.
Du gnäller om när du skall gå upp etc. Vsrr har du knullat fram en unge?

Ni kommer umgås på dagarna sen när hon är föräldra ledig osv. Men du skall ju inte tro att du kommer hem på kvällen och då förväntas kunna spela Ps4 och sova hur du vill för att sedan sova hur länge du vill på dagen.

Sen säger du att din sambo jobbar i en klädaffär. Sedan när har de inte öppet på kvällar o helger? Eller jobbar hon dagtid 7-16 i en klädaffär? Det existerar inte inom handeln.

En rak fråga är, hur tänker du dig att vardagen skall funka när ungen är stor nog att börja på förskolan o din sambo skall börja jobba?
Du lämnar på morgonen, sedan hem o sova? Hon hämtar när du dragit till jobbet?
Citera
2019-01-10, 09:56
  #27
Medlem
TantGs avatar
Du har fått en del bra - och mindre bra, svar redan men jag tänkte vända på det ett varv till. Mest för att jag själv är i en liknande sits, fast på "den andra sidan", dvs. jag är gravid och har en sambo som jobbar blandade tider, varav en hel del kvällar.

Frågan är vad den egentliga orsaken är. Att hon "bara" vill att du ska vara hemma kanske inte är hela sanningen?
Hur mår hon? Trött, illamående, orolig för graviditeten? Är det därför hon vill ha dig nära? Har hon det tungt och är trött, kanske hon vill att du är hemma så du kan hjälpa henne med hushållet, laga mat etc.? Ibland känns det som om någon drar en gummiklubba i huvudet på mig när jag kommer hem, då är det guld värt de kvällar min sambo är hemma och lagar mat.

Rent ekonomiskt håller jag med flera andra som svarat - det är dumt att gå ner i lön nu, för nu har ni möjlighet att spara ihop en buffert, och ligga bra till inför föräldrapenningen.
Att du kanske måste justera dina tider för att få ihop vardagen, med hämta å lämna, i ett senare skede är ju en helt annan femma.

Men som sagt - det kanske inte bara är för att hon vill hålla handen i TV-soffan som hon ber dig om det här? Kan du stötta på något annat vis? Kanske handla innan du sticker till jobbet? Ta disken då? Laga mat? Så du underlättar för henne? Det är tungt att vara gravid, att vara trött och känna sig "olik" sitt vanliga pigga jag.
Jag har fått be om hjälp hemma på ett sätt jag inte är van med och vet att det inte är enkelt, det är helt klart en omställning i förhållandet.

Lycka till!
Citera
2019-01-17, 01:00
  #28
Medlem
Rootavdrags avatar
Har hon koll fungerar det inte att skylla på chefen eftersom man kan alltid byta från nattskift till dagtid på grund av hälso-skäl oavsett vad chefen tycker. Sitter i samma sits som dig men i mitt fall vill jag själv byta till dag-tid för att få mer tid med damen .

De enda råd jag kan ge är väl att det är inte nyttigt och jobba natt för länge och du kan ju prova jobba dag 2-3 veckor för att se hur det fungerar iaf
Citera
2019-01-17, 14:47
  #29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rootavdrag
Har hon koll fungerar det inte att skylla på chefen eftersom man kan alltid byta från nattskift till dagtid på grund av hälso-skäl oavsett vad chefen tycker. Sitter i samma sits som dig men i mitt fall vill jag själv byta till dag-tid för att få mer tid med damen .

De enda råd jag kan ge är väl att det är inte nyttigt och jobba natt för länge och du kan ju prova jobba dag 2-3 veckor för att se hur det fungerar iaf
Min fru vill ha mer tid -- är inget hälsoskäl
Citera
2019-01-17, 22:31
  #30
Medlem
Har läst igenom era svar och tänker följa de flesta genom att fortsätta kvällen. Har frågat chefen och det går inte byta heller för min del då jag behövs för vi är ett litet gäng och jag med störst ansvar för man har varit längst här och kan mest. Sen berätta jag för sambon att hon redan fått mycket och bör lugna sig lite. Som någon skrev så vinner vi ju mer tid när man jobbar 4kvällar på 32tim och tjänar mycket mer än att gå över på dagen. Hon vakna till efter ett allvarligt snack och hon går med på att jag fortsätter kvällen för lång tid framöver.

Men barnet får vi dela ansvar. Jag tar morgonen och eftermiddag och hon kvällar. Men i början tar ju kvinnan den största delen som hon tänker göra för mig. Älskar kvinnan mig så ställer hon upp extra.
Citera
2019-01-17, 22:47
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
Har läst igenom era svar och tänker följa de flesta genom att fortsätta kvällen. Har frågat chefen och det går inte byta heller för min del då jag behövs för vi är ett litet gäng och jag med störst ansvar för man har varit längst här och kan mest. Sen berätta jag för sambon att hon redan fått mycket och bör lugna sig lite. Som någon skrev så vinner vi ju mer tid när man jobbar 4kvällar på 32tim och tjänar mycket mer än att gå över på dagen. Hon vakna till efter ett allvarligt snack och hon går med på att jag fortsätter kvällen för lång tid framöver.

Men barnet får vi dela ansvar. Jag tar morgonen och eftermiddag och hon kvällar. Men i början tar ju kvinnan den största delen som hon tänker göra för mig. Älskar kvinnan mig så ställer hon upp extra.

Du är extra klok ikväll TS, extra insiktsfull och fattat extra (extraordinärt faktiskt!) utmärkt beslut! Byt inte natt skift eller kvälls skift till dag skift eller till något skift...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback