Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-09, 10:59
  #1
Medlem
LemPicas avatar
Jag undrar om det finns något preparat som fungerar på liknande sätt som antabus, men mot benso?
En anhörig har grava alkoholproblem och sista månaderna har h*n börjat blanda det med benso.

H*n gör just nu ett försök med antabus, men benson frestar för mycket så det blir liksom lönlöst om h*n inte kan få hjälp även mot bensosuget.

Tackar ödmjukast för eventuella svar.
__________________
Citera
2019-01-09, 11:19
  #2
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Jag undrar om det finns något preparat som fungerar på liknande sätt som antabus, men mot benso?
En anhörig har grava alkoholproblem och sista månaderna har h*n börjat blanda det med benso.

H*n gör just nu ett försök med antabus, men benson frestar för mycket så det blir liksom lönlöst om h*n inte kan få hjälp även mot bensosuget.

Tackar ödmjukast för eventuella svar.
__________________
Nej, har jag aldrig hört talas om.
Däremot att alkisar som går på Antabus fastnar på ett lika destruktivt benso/piller beroende är ju vanligt.

Tyvärr..
Citera
2019-01-09, 11:20
  #3
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Nej. Viljestyrka!
Citera
2019-01-09, 11:52
  #4
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Nej, har jag aldrig hört talas om.
Däremot att alkisar som går på Antabus fastnar på ett lika destruktivt benso/piller beroende är ju vanligt.

Tyvärr..

H*n började knapra piller rätt nyligen, alkoholen har funnits där länge, länge.
Blandmissbruk är nog det vanligaste efter vad jag läst.

Det känns ju rätt meningslöst att fortsätta kämpa med antabusen när pillrena lockar väldigt mycket fortfarande 😕

Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Nej. Viljestyrka!

Viljan finns, men ej styrkan så rätt kört då.
Citera
2019-01-09, 15:49
  #5
Medlem
BettyBamBams avatar
Det är inga mirakelmedel, men två kosttillskott som åtminstone gör mer nytta än skada är Ashwagandha och L-theanine.

Ashwagandha ska dämpa kroppens produktion av stresshormonet kortisol och L-theanine sänka blodtrycket i kroppen samt aktiviteten av signalsubstansen glutaminsyra i hjärnan (verkar på så sätt ångestdämpande/minskar stress).

Jag upplever att de gör uttrappningen något mildare. Finns även vetenskapliga studier som styrker dess effekter.

Ashwagandha: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252722/
L-theanine: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16930802

Men det viktigaste är som andra påpekat att vilja sluta. Försök övertyga honom om det. Benzo suger verkligen i det långa loppet.
Citera
2019-02-02, 13:18
  #6
Medlem
Jo det finns flumazenil https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4014019/

Dock ingen som erbjuder sådan behandling i Sverige tyvärr. Finns kliniker i USA som erbjuder det men som är skitdyrt dock https://thecolemaninstitute.com/trea...s/benzo-detox/

Annars finns det teorier om att nmda antagonister som blockerar glutamat i hjärnan skulle kunna accelerera benso nedtrappning och sänka toleransen. Eftersom att när du har missbrukat benso är den obalansen som uppstår i hjärnan är att du har för lite Gaba och för mycket Glutamat.

Substanser som DXM, Ketamin, memantin och agmatin blockerar glutamat. Men alla dessa preparat har ju en rad biverkningar själva och om det fungerar överhuvudtaget är ett osäkert kort och inget jag personligen skulle rekommendera.

Möjligtvis skulle Dihydromyricetin kanske fungera som förhöjer gaba dock har men endast sätt det vid alkoholmissbruk.

Naturliga medel som hjälper höja gaba är bacopa monnieri och l-theanin.
Citera
2019-02-02, 23:49
  #7
Medlem
gersmans avatar
Låter kört. Alkisar brukar få fludder utskrivet mot alko. Snabbt upptäcker de att alko PLUS benso är MYCKET roligare. Skrivit om det förut. Heroin är ett läkemedel mot amfetaminberoende osv.
I allt missbruk gäller cold turkey. ALLT missbruk.
Men kall kalkon är inte lösningen i sig utan du måste vilja bli fri. VILJA bli FRI!
Annars är allt meningslöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback