Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-24, 16:33
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Hvor sikker er Proton ? Kjenner du noe til det?

Kan det tenkes at politiet har mulighet til å kontakte Protonmail for å
spore den aktuelle epostadressen? Godt mulig det er vanskelig å få
tillatelse til noe slikt, men det er jo en alvorlig straffesak tross alt.
Citera
2024-02-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kan det tenkes at politiet har mulighet til å kontakte Protonmail for å
spore den aktuelle epostadressen? Godt mulig det er vanskelig å få
tillatelse til noe slikt, men det er jo en alvorlig straffesak tross alt.

De vil nok i så fall bare ende opp med å finne ut at Tor eller VPN er benyttet.
Citera
2024-02-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen

synes og huske at denne VPN ble sporet til Oslo, noen hadde kjøpt tilgang fra der. Men er det ikke mulig og manipulere dette, slik at man
kan sitte hvor som helst i verden . De fleste med Netflix husker for noen år siden at vi kunne "lure" Netflix .Via en VPN fikk jeg det til og se ut som jeg satt i Usa og fikk tilgang til amerikansk Netflix, med masse flere filmer og se. Dette ble jo sperret, men er det mulig i dag?
Citera
2024-02-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
synes og huske at denne VPN ble sporet til Oslo, noen hadde kjøpt tilgang fra der. Men er det ikke mulig og manipulere dette, slik at man
kan sitte hvor som helst i verden . De fleste med Netflix husker for noen år siden at vi kunne "lure" Netflix .Via en VPN fikk jeg det til og se ut som jeg satt i Usa og fikk tilgang til amerikansk Netflix, med masse flere filmer og se. Dette ble jo sperret, men er det mulig i dag?

Man vet at det ble brukt en server i Oslo ja, men NordVPN har servere over hele verden så det sier ikke noe om hvor brukeren befant seg.
Citera
2024-02-24, 17:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Virker som det stort sett er det de vil finne uansett hvis de angriper saken fra den kanten.

Samtidig lurer jeg på om det ville være mulig å gå frem på samme vis som når de jakter
på folk som deler overgrepsmateriale. Jeg vil anta at dem som driver med slikt også tar
sine forholdsregler når det gjelder sporbarhet. Likevel leser vi med jevne mellomrom at
sånn-og-sånn nordmann har fått politiet på døra etter at de fikk meldinger fra f.eks. FBI
om illegitim nettrafikk.

Da "motparten" sendte krypterte eposter, var jo dette på oppfordring. Politiet var således i forkant.
De hadde i tillegg muligheten til å følge med på TH og hva han foretok seg. En mulighet det er vanskelig
å se for seg at de kunne ha unnlatt å bruke.
Citera
2024-02-24, 17:39
Medlem
Citat:
Virker som det stort sett er det de vil finne uansett hvis de angriper saken fra den kanten.

Samtidig lurer jeg på om det ville være mulig å gå frem på samme vis som når de jakter
på folk som deler overgrepsmateriale. Jeg vil anta at dem som driver med slikt også tar
sine forholdsregler når det gjelder sporbarhet. Likevel leser vi med jevne mellomrom at
sånn-og-sånn nordmann har fått politiet på døra etter at de fikk meldinger fra f.eks. FBI
om illegitim nettrafikk.

Da "motparten" sendte krypterte eposter, var jo dette på oppfordring. Politiet var således i forkant.
De hadde i tillegg muligheten til å følge med på TH og hva han foretok seg. En mulighet det er vanskelig

Sitter det ikke noen i Usa og Sverige og overvåker hva vi skriver her også , mon tro ? Dukker det opp et ord eller setning som virker mistenksom, så varsler operatøren i NSA sin sjef og de intensiverer overvåking av oss.

mail kan du stille inn slik at den sendes på et bestemt klokkeslett og dato inn i fremtiden, man trenger ikke nødvendigvis og være til stede og trykke - SEND
Citera
2024-02-24, 17:49
Medlem
Citat:

om illegitim nettrafikk.

Når politiet sporer opp pedofile er det ofte betalingstransaksjoner involvert, som kan bidra til å lettere avsløre identitet til GM.

Jeg tror de alltid sikrer dataenheter med nedlastet ulovlig materiale, og legger frem dette som beviser i retten.

I dagens VG er det en artikkel om en mann som ble falskt anmeldt for overgrepsmateriale, som hevn. Dette fant politiet ut, men det tok noen måneder.
Citera
2024-02-24, 18:33
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Når politiet sporer opp pedofile er det ofte betalingstransaksjoner involvert, som kan bidra til å lettere avsløre identitet til GM.

Jeg tror de alltid sikrer dataenheter med nedlastet ulovlig materiale, og legger frem dette som beviser i retten.

I dagens VG er det en artikkel om en mann som ble falskt anmeldt for overgrepsmateriale, som hevn. Dette fant politiet ut, men det tok noen måneder.

Jeg leste den om den falske overgrepsanmeldelsen. Jeg regner med at den kommunikasjonen
som ble brukt der, ikke var spesielt godt sikret mot innsyn, og at det er derfor de fikk sjekket
ham ut såpass raskt.

Tilsvarende tenker jeg de som virkelig driver med slikt materiale, sikrer seg så godt de overhodet
har mulighet til. Betaling vil jeg regne med blir gjort på en tilsvarende (antatt) sikker måte.
Skal ikke se bort fra at det blir gjort i krypto, og at det blir forsøkt kamuflert som kjøp av
andre typer tjenester. Likevel ser det ut til at FBI altså klarer å nøste opp hvem personene bak
brukerne er.

Med en slik sammenligning som utgangspunkt, kan jeg liksom ikke helt se hvordan det skulle
være veldig mye vanskeligere å nøste opp kommunikasjon med "motparten" i denne saken, siden
de attpåtil hadde muligheter til å følge dette nær sagt i sanntid.

Er det viljen det står på. Man kan begynne å lure. Ressursmangel kan de ihvertfall ikke skylde på.

Kanskje pressen burde ta opp tidsbruken i denne saken, uten å referere til selve skyldsspørsmålet.
Ikke minst av hensyn til offeret og hennes etterlatte. Få denne tause bistandsadvokaten Gard Lier
i tale burde de strengt tatt også. Er visst bare venninnen til AE som bryr seg, ser det ut til.
Citera
2024-02-24, 18:44
Medlem
Citat:

om illegitim nettrafikk.

Det finnes eksempler på at utenlandsk politimyndighet har fått kontroll over nettsteder med overgrepsmateriale på darkweb, og fortsatt å la disse være på nett.
Så har de enten lurt brukerne til å installere en trojan som kommuniserer utenom Tor, i andre tilfeller har de servert brukerne en zero-day exploit sånn at de med svak OpSec har blitt avslørt på den måten.
De kaster ut en trål og tar den fisken de lettest får tak i.

Du kan lese deg opp på hvordan bakmenn og brukere på darkweb er blitt tatt tidligere, dersom du er interessert.

I "vår" sak tror jeg neppe det skorter på vilje eller kompetanse hos politiet.
Citera
2024-02-24, 18:52
Medlem
Citat:
Jeg leste den om den falske overgrepsanmeldelsen. Jeg regner med at den kommunikasjonen
som ble brukt der, ikke var spesielt godt sikret mot innsyn, og at det er derfor de fikk sjekket
ham ut såpass raskt.

Tilsvarende tenker jeg de som virkelig driver med slikt materiale, sikrer seg så godt de overhodet
har mulighet til. Betaling vil jeg regne med blir gjort på en tilsvarende (antatt) sikker måte.
Skal ikke se bort fra at det blir gjort i krypto, og at det blir forsøkt kamuflert som kjøp av
andre typer tjenester. Likevel ser det ut til at FBI altså klarer å nøste opp hvem personene bak
brukerne er.

Med en slik sammenligning som utgangspunkt, kan jeg liksom ikke helt se hvordan det skulle
være veldig mye vanskeligere å nøste opp kommunikasjon med "motparten" i denne saken, siden
de attpåtil hadde muligheter til å følge dette nær sagt i sanntid.

Er det viljen det står på. Man kan begynne å lure. Ressursmangel kan de ihvertfall ikke skylde på.

Kanskje pressen burde ta opp tidsbruken i denne saken, uten å referere til selve skyldsspørsmålet.
Ikke minst av hensyn til offeret og hennes etterlatte. Få denne tause bistandsadvokaten Gard Lier
i tale burde de strengt tatt også. Er visst bare venninnen til AE som bryr seg, ser det ut til.

Selv om politiet, gjerne gjennom internasjonalt samarbeide, greier å nøste opp noen pedofile nettverk, så vet vi ikke hvor mange slike nettverk som fortsetter virksomheten uberørt.

Det mørke nettet består vel nesten bare av kriminell virksomhet. Det er mye og mangt som politiet aldri får noe informasjon om og innsyn i.

Edit

Sitat fra saken i VG.
I retten nylig la en 47 år gammel mann kortene på bordet. Han står bak den falske anmeldelsen mot Thomas.

I det som fremstår som en Messenger-samtale mellom Thomas og 47-åringen, er det manipulert inn bilder som viser overgrep av barn.

Uskyldige bilder av Thomas’ to år gamle datter – hentet fra Facebook – er også limt inn i samtalen.

47-åringen sender beskyldinger om overgrep i en e-post til Jæren lensmannskontor.

– Han har gitt sin forklaring i retten der han innrømmet straffskyld, sier 47-åringens forsvarer Anne Hølland til VG.
Politiet oppdager at Messenger-samtalen er forfalsket. Etter å ha beslaglagt og undersøkt dataenhetene til Thomas.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...alske-anklager

Av og til er det røyk uten ild.
Senast redigerad av kornblomst 2024-02-24 kl. 19:30. Anledning: Edit
Citera
2024-02-24, 20:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det finnes eksempler på at utenlandsk politimyndighet har fått kontroll over nettsteder med overgrepsmateriale på darkweb, og fortsatt å la disse være på nett.
Så har de enten lurt brukerne til å installere en trojan som kommuniserer utenom Tor, i andre tilfeller har de servert brukerne en zero-day exploit sånn at de med svak OpSec har blitt avslørt på den måten.
De kaster ut en trål og tar den fisken de lettest får tak i.

Du kan lese deg opp på hvordan bakmenn og brukere på darkweb er blitt tatt tidligere, dersom du er interessert.

I "vår" sak tror jeg neppe det skorter på vilje eller kompetanse hos politiet.

Ja, det er vel ganske åpenbart at det er større trafikk i overgrepsmateriale enn falske løsepengesummer
i drapssaker kamuflert som kidnapping. Men jeg tenker jo også at dette ikke bare handler om teknologi
men også om menneskelige bevegelser. Modus i saken er unik gitt kombinasjonen av elementer.
Det er snakk om et svært lite antall mennesker, mest sannsynlig én eller to personer som har hatt
hånd om disse transaksjonene. Da tenker jeg både BTC, eposter og løsepengebetalingen.
I tillegg har man altså gjort dette i en helt spesifikk hensikt, som politiet har kjent til fra ganske tidlig.
Man kan godt tenke at politiet var like forvirret som publikum da nyheten sprakk i 2019, men jeg
tviler på det. Ihvertfall burde de hatt relativt klar sikt i forhold til hva de hadde foran seg.
Citera
2024-02-29, 14:59
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Nei, det var mail.com som ble brukt til å registrere seg på kryptobørsene.

Poenget er uansett at motparten like godt kunne ha benyttet seg av en av eposttjenestene på darkweb. Dette stinker dårlig OpSec og manglende kompetanse hos motpart.
Det kan f.eks bare bety at motpart var komfortabel med VPN-tjenester og mente dette var tilstrekkelig for å beskytte sin identitet, dvs motpart hadde benyttet VPN tidligere / samt lite erfaring med darkweb.
Hvem vet, men trenger ikke å bety så mye.

Over 5 år senere er visst ingen ting avslørt enda så ser ut som motpart uansett har klart seg bra uten å følge «OpSec listen» din til punkt og prikke.
Citat:
Jeg kjenner ikke til metodene som er brukt av finsk politi, så det er vanskelig å si noe konkret om de samme metodene vil være nyttige i "vår" sak.
De har helt sikkert ikke "knukket" selve krypteringen i Monero, det ville ha vært en sensasjon. Det er mer sannsynlig at det dreier seg om et side-channel attack i en eller annen form.
For komplisert å gå inn på her men AI har flere forslag til hva de kan ha gjort i Finland.
Man får uansett håpe politet har kontaktet finnene og at det blir litt action snart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback