Citat:
Ursprungligen postat av
Niffy
Jeg syns innlegget z stjal sin meget selektive sitering fra var ganske godt, så jeg velger å gjengi det i sin helhet, slik at man ser hvilken kontekst det blir sagt i, det er et tilsvar på at en annen bruker kritiserer politiets håndtering av saken:
"De har jo prestert å få store deler av etterforskningsteamet til å resignere på grunn av måten de prioriterer og fordeler ressurser. Slik jeg forsto saken, mente etterforskerne fra Kripos at ØPD begrenset mulighetene for inngående og effektiv etterforskning. Bl.a. er det snakk om at etterforskere som jobber utenfor egen kommune kun får dekket transportutlegg de første elleve dagene av et oppdrag. Denne saken har jo vart litt mer enn elleve dager nå. Uansett synd at et rigid regelverk skal ha så negativ innvirkning på en så viktig etterforskning.
Jeg tror ikke politiet er "følelsesmessig fastlåst" på hverken det ene eller det andre. De har simpelthen ikke vært forberedt på en sak av en slik kaliber. Hadde de hatt rutinene på plass, ville de satt søkelyset på Hagen fra første sekund, som nevnt for å eliminere mistanken mot ham snarest mulig., eller motsatt. Men i et tilfelle der det satt kidnappere et sted og ventet på penger, ville kanskje offentlig fremsatte mistanker mot offerets ektemann kunne fremskyndet et eventuelt livsbevis, dersom dette var fysisk mulig, selvsagt. Scotland Yard mente jo en åpen (fiktiv) konflikt mellom politi og pårørende i initialfasen kunne være effektiv for å tvinge kidnapperne til forhandlinger.
Men i denne saken tror jeg politiet har rett i at det aldri fantes noen ekte kidnappere."
TT gikk glipp av det viktigste poenget. Var det ingen ekte kidnappere, ville det heller ikke finnes noen spor. Men, det ville ha blitt stor og massiv kritikk, om politiet gikk ut med den angivelige kidnappingen med en gang. Da ville politiet ha blitt beskyldt for å sette AEs liv i unødvendig fare, politiet ville ha blitt beskyldt for å ha satt etterforskningsmessige hensyn over hensynet til liv og helse for AE.
Ellers, det er litt pussig at ett par TT-er nå synes å ha startet en felles kampanje for å hausse opp Tom Hagen til seriemorder. Hadde ikke ventet det fra den kanten.
Jeg har sagt det tidligere, at å drepe sin kone gjennom nærmere 50 år, med iskaldt blod, kan hinte til at Hagen har begått svært alvorlige voldsforbrytelser tidligere. Kanskje drap. Å fremstå som uberørt like etter å ha drept noen, er svært uvanlig.
Politiet som møtte Hagen på bensinstasjonen, mener at han virket svært preget og rystet. Selv mener Hagen at han var rolig og fattet.
Så, det er litt bob bob. Hvem gjorde den mest korrekte vurderingen av Hagens sinnstilstand.
Men, jeg tror planlagte drap som dette, der GM etter drapet forsøker å fremstå som uberørt, uvitende og uskyldig, vil vekke mistanke om at GM tidligere har begått alvorlig voldskriminalitet. Kanskje drap. Og at politiet vil etterforske tidligere hendelser i GMs liv mer grundig enn ved mer "vanlige" affekt-drap der GM tilstår og angrer.