Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-29, 11:15
  #98185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Letade lite bland mina egna inlägg om detta igår. Har skrivit om det 2020 och har då refererat till att jag skrivit om det ännu tidigare. Kanske 2019.

Men har inte tid att leta nu, då jag kanske inte har använt förkortningen "MB", utan hela hennes namn med några * i. Får kolla i helgen. Kan finnas något sparat någon av mina externa hårddiskar med, men är inte helt säker.

Tror det var från en lokaltidning.
Husker du hvor gammel den avisartikkelen er, og var det i en nettavis?
Hvis den samme artikkelen finnes i papirutgaven av den avisen, kan man kanskjer greie å finne den ved å lete på nasjonalbibliotekets sider: nb.no
Noen aviser har en ordning der abonnenter kan lese gamle papirutgaver og/eller gamle nettutgaver av avisen gjennom nettsiden, men jeg vet ikke om lokalaviser som romerikes blad og andre har den ordningen.
__________________
Senast redigerad av z-z-z 2022-11-29 kl. 11:19.
Citera
2022-11-29, 11:42
  #98186
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Husker du hvor gammel den avisartikkelen er, og var det i en nettavis?
Hvis den samme artikkelen finnes i papirutgaven av den avisen, kan man kanskjer greie å finne den ved å lete på nasjonalbibliotekets sider: nb.no
Noen aviser har en ordning der abonnenter kan lese gamle papirutgaver og/eller gamle nettutgaver av avisen gjennom nettsiden, men jeg vet ikke om lokalaviser som romerikes blad og andre har den ordningen.

Minns tyvärr inte detaljerna längre. Men jag har skrivit om det ett par gånger förr i tråden, kanske 2019 och 2020, men fick inget gensvar direkt och då släppte jag det.

Tog upp det nu igen då jag såg att det numera var fler som hade de tankarna.

Ska iallafall leta igenom tråden och mina externa hårddiskar i helgen, men nu i veckan hinner jag inte.
Citera
2022-11-29, 11:54
  #98187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Minns tyvärr inte detaljerna längre. Men jag har skrivit om det ett par gånger förr i tråden, kanske 2019 och 2020, men fick inget gensvar direkt och då släppte jag det.

Tog upp det nu igen då jag såg att det numera var fler som hade de tankarna.

Ska iallafall leta igenom tråden och mina externa hårddiskar i helgen, men nu i veckan hinner jag inte.
Jeg forstår.
Du trenger ikke å lete gjennom tråden for å finne dine innlegg i denne tråden. Hvis du trykker på ditt brukernavn over ditt profilbilde på denne siden og deretter velger "hitta alle innlegg av Fröken_Sverige i dette emne", kommer det opp en side med innleggene dine.
Citera
2022-11-29, 11:57
  #98188
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg forstår.
Du trenger ikke å lete gjennom tråden for å finne dine innlegg i denne tråden. Hvis du trykker på ditt brukernavn over ditt profilbilde på denne siden og deretter velger "hitta alle innlegg av Fröken_Sverige i dette emne", kommer det opp en side med innleggene dine.

Tack!

Trots att jag varit på Flashback sen 2006 (tror jag), så har jag aldrig haft anledning att gå igenom alla mina inlägg i en hel, stor tråd innan.
Citera
2022-11-29, 13:19
  #98189
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
TH skulle på jobb og MB kunne ikke vente med å ringe - i morgenrushet - rett før de fleste likevel skulle komme på kontoret.

Litt rart å ringe rundt etter månedens timelister før måneden var over. Hva om AE hadde kommet og jobbet en time ekstra.
Måtte lønnskjøringen ha blitt kjørt på nytt da. Hastverk er lastverk. Den egentlige rutinen på dette kan være interessant.
Spørs hvilket lønnssystem de hadde på Futurum og når lønn skulle være på konto. Husker jeg måtte hjelpe til med dette en gang for lenge siden pga sykemeldt lønnsarbeider i en tidligere jobb. For at lønn skal bli utbetalt til rett tid må alle lønnsbilag være registrert i lønnssystemet innen deadline. Det vil si hvis ett bilag er forsinket vil alle lønnsutbetalinger bli forsinket. Dette gjaldt vertfall for lønnssystemet Huldt og Lillevik for ca 10 år siden (hvis jeg ikke husker feil)

Så hvis f.eks lønn skal være på konto den 1. må alt være registrert i lønnssystemet, samt at utbetalinger må være lagt inn i nettbanken innen et vist klokkeslett dagen før.

Ved et tenkt eksempel at lønn f.eks måtte være ferdig kjørt kl 11 er det kanskje ikke så merkelig at MB ringte hvis TH/AEH var forsinket den dagen? Min generelle oppfatning av lønnsarbeidere er at de vil ha ting på plass i god tid innen fristen så lønn ikke blir forsiknket utbetalt.

Hadde uansett vært interessant å vist hvilke lønnsrutiner og lønnssystem de benyttet på Futurum. Men at timelister må være registrert før lønn kan kjøres tipper jeg er standard for de fleste lønnssystem. Det skal som kjent også beregnes arbeidsgiveravgift og trekkes skatt av lønn. Avvik fra rutiner på dette er noe revisorer sjekker i årsoppgjør, ergo å kjøre lønn må utføres etter gjeldene regler. Med tanke på dette kan det sikkert være stressende for en lønnsansvarlig å ikke ha fått registrert alle timelister hvis fristen nærmer seg, samt at folk blir sure hvis de ikke får lønn i rett tid🤬
Citera
2022-11-29, 13:20
  #98190
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Angående förfalskning av telefonsamtal/stämma.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/...temme/74409585
Husk på at forsvinningen skjedde i 2018 og at du linket til en artiklel om stemmeklonig fra 2021 (teknologi 3 år etterpå) Angående stemmeforvrenger/kloning sliter jeg med å forstå hvordan det skulle være benyttet i denne saken. Derimot en måte anrop i teorien kunne vært forfalsket på var hvis en person med samme stemme/dialekt som AEH befant seg i S4 og utgav seg for å være AEH. (noe jeg har spekulert i før) Det kan i så fall ha vært samme person som snublet ned trappen og la telefonen på bordet. At hyttetur ble utsatt i SMS måtte i så fall ha vært en feil, fordi det går dårlig opp med hva TH forklarte om hytteturen.
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg utelukker ikke at hun kan bli funnet .
Nrk 26.10.2020:
"Med utgangspunkt i gjennomgang og analyse av informasjonen i saken er det kartlagt 122 ulike lokasjoner både i Norge og i andre land. Disse stedene har blitt vurdert og prioritert med tanke på sannsynlighet for at Anne-Elisabeth Hagen kan befinne seg der"

Fikk en ide HVIS hun ble drept. Det virker som den/de som står bak dette plottet er smarte. 4 år etterpå er hun ikke funnet.

Liket kan være skjult på et sted politiet allerede har undersøkt. Dvs, et av de allerede kartlagte 122 stedene. Uansett om GM kidnappet henne eller drepte henne, hvor er det sikreste stedet å skjule et eventuelt lik?

Svar: Et sted som allerede er kartlagt av politiet, fordi GM tror at politiet ikke vil lete der en gang til.

En teori.
Citera
2022-11-29, 15:14
  #98191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Husk på at forsvinningen skjedde i 2018 og at du linket til en artiklel om stemmeklonig fra 2021 (teknologi 3 år etterpå) Angående stemmeforvrenger/kloning sliter jeg med å forstå hvordan det skulle være benyttet i denne saken. Derimot en måte anrop i teorien kunne vært forfalsket på var hvis en person med samme stemme/dialekt som AEH befant seg i S4 og utgav seg for å være AEH. (noe jeg har spekulert i før) Det kan i så fall ha vært samme person som snublet ned trappen og la telefonen på bordet. At hyttetur ble utsatt i SMS måtte i så fall ha vært en feil, fordi det går dårlig opp med hva TH forklarte om hytteturen.

Nrk 26.10.2020:
"Med utgangspunkt i gjennomgang og analyse av informasjonen i saken er det kartlagt 122 ulike lokasjoner både i Norge og i andre land. Disse stedene har blitt vurdert og prioritert med tanke på sannsynlighet for at Anne-Elisabeth Hagen kan befinne seg der"

Fikk en ide HVIS hun ble drept. Det virker som den/de som står bak dette plottet er smarte. 4 år etterpå er hun ikke funnet.

Liket kan være skjult på et sted politiet allerede har undersøkt. Dvs, et av de allerede kartlagte 122 stedene. Uansett om GM kidnappet henne eller drepte henne, hvor er det sikreste stedet å skjule et eventuelt lik?

Svar: Et sted som allerede er kartlagt av politiet, fordi GM tror at politiet ikke vil lete der en gang til.

En teori.

Selv ville jeg heller gått for et 123 sted.

Jeg ville saumfart hodet, om jeg hadde fullt innsyn i denne saken i leting etter noe som ville kunne hjulpet meg i forhold til å finne henne. Jeg ville gjort en gjerningsmannsprofil og med det kunne ta hjelp i denne i forhold til hva gjerningsmannen har valgt av sted til pass for henne basert på hvem han er og hva motivet var for handlingen.

Jeg ville hatt fokus på nærområdet, området den siktede som oftest befinner seg/har befunnet seg i ved ulike aktiviteter. Jobb, trening, møtevirksomhet, hyppige besøkssteder osv. Lett etter eventuelle «triggerpunkter» som kan befinne seg i disse områdene og så trådt til verket med hunder.
Citera
2022-11-29, 15:41
  #98192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Da hadde nok eventuelt de timene blitt oppført på neste måneds timeliste. Så enkelt gjør man det. For meg virker det som om lønnsutbetaling kan ha vært den 31/1 hver måned og da vil det ikke være uvanlig at alt av timer samles inn tettest mulig opp til dette, men det vil selvfølgelig være umulig å få med noen ikke planlagte/oppsatte timer hvor folk stikker innom og jobber litt om de får anledning i et evnt slikt system.

Hva tenker du er MBs eventuelle rolle i saken om du betrakter dette som et eventuelt mulig avvik fra noe som helst?
gikk rykter i tråden om at mb hadde eller skulle slutte i likhet med ghh.
Citera
2022-11-29, 15:57
  #98193
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Selv ville jeg heller gått for et 123 sted.

Jeg ville saumfart hodet, om jeg hadde fullt innsyn i denne saken i leting etter noe som ville kunne hjulpet meg i forhold til å finne henne. Jeg ville gjort en gjerningsmannsprofil og med det kunne ta hjelp i denne i forhold til hva gjerningsmannen har valgt av sted til pass for henne basert på hvem han er og hva motivet var for handlingen.

Jeg ville hatt fokus på nærområdet, området den siktede som oftest befinner seg/har befunnet seg i ved ulike aktiviteter. Jobb, trening, møtevirksomhet, hyppige besøkssteder osv. Lett etter eventuelle «triggerpunkter» som kan befinne seg i disse områdene og så trådt til verket med hunder.
Enig i det også. Å frakte et lik et risikabelt, så hvis hun ble drept i S4 burde ikke et lik være fraktet veldig langt. Ved drap blir ofte liket gjemt nært åstedet. Vil tro at av de 122 stedene er mange steder i en radius av S4.

Tviler på at noen ville frakte et lik over landegrensene, så at politiet har lett etter henne i utlandet er litt merkelig..

Mener dere at politiet har kastet bort resurser på å lete etter henne i utlandet eller kan de ha rett?
Citera
2022-11-29, 16:28
  #98194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Husk på at forsvinningen skjedde i 2018 og at du linket til en artiklel om stemmeklonig fra 2021 (teknologi 3 år etterpå) Angående stemmeforvrenger/kloning sliter jeg med å forstå hvordan det skulle være benyttet i denne saken. Derimot en måte anrop i teorien kunne vært forfalsket på var hvis en person med samme stemme/dialekt som AEH befant seg i S4 og utgav seg for å være AEH. (noe jeg har spekulert i før) Det kan i så fall ha vært samme person som snublet ned trappen og la telefonen på bordet. At hyttetur ble utsatt i SMS måtte i så fall ha vært en feil, fordi det går dårlig opp med hva TH forklarte om hytteturen.

Jeg tenkte ikke på datoen. Men jeg har funnet en annen artikkel om falske stemmer.

Falske videoer og falske stemmer kan nu laves af alle.

https://nyhedscentrum.dk/falske-vide...laves-af-alle/
Citera
2022-11-29, 16:57
  #98195
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jeg tenkte ikke på datoen. Men jeg har funnet en annen artikkel om falske stemmer.

Falske videoer og falske stemmer kan nu laves af alle.

https://nyhedscentrum.dk/falske-vide...laves-af-alle/
Kult dette men denne teknologien går ut på at man genererer en stemme i et dataprogram. Å føre en samtale med noen i f.eks 10 minuter blir svært vanskelig med denne teknologien fordi man må taste inn setningen som skal genereres før den blir lest opp i programmet.

Det vil føre til mange "pinlige pauser i samtalen"... på samme måte som når jeg spør hvordan en TH skyldig hypotese henger sammen med hytteturen
__________________
Senast redigerad av Legokatt 2022-11-29 kl. 17:10.
Citera
2022-11-29, 17:06
  #98196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Kult dette men denne teknologien går ut på at man genererer en stemme i et dataprogram. Å føre en samtale med noen i f.eks 10 minuter blir svært vanskelig med denne teknologien fordi man må taste inn setningen som skal genereres før den blir lest opp i programmet.

Det vil føre til mange "pinlige pauser i samtalen"... på samme måte som når jeg spør hvordan en TH skyldig hypotese henger sammen med hytteturen
Angående det fetade: TH hadde en lang telefonsamtale med en forretningsforbindelse på forsvinningsdagen som ble beskrevet på en merkelig måte. Kan den teknologien som du forklarte om her eventuelt ha vært brukt i den samtalen?
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
...

For å dele faktaopplysninger som jeg har gått glipp av.

TH ringte opp MN og hadde en 34 minutter lang telefonsamtale med tørrprat. Det er nærliggende å tro at TH hadde alibi i tankene.

TH er neppe noen mester i smalltalk. Kan det ha vært noe annet enn alibi han var ute etter.
__________________
Senast redigerad av z-z-z 2022-11-29 kl. 17:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback