2022-06-08, 21:51
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
De tar opp saken på norske krimsaker på tv3
Startet 21:30

detta kan även ses på viaplay för de som har det alternativet...
Citera
2022-06-08, 22:00
Medlem
Viktigste «sitater» fra siste episode av Kr*mpodden slik jeg ser det:

1. Ta en parallell til Nokas ranet. Mindsettet dems og forsøket dems er det som er interessant for det er det som kan si noe om hvem vedkommende er og hvordan de tenker. Og der mener jo jeg [M*lli] at dette [Lørenskog-saken] er veloverveid, kalkulert, hatt høy operasjonssikkerhet, prøve å legge igjen null spor.

2. Det er klart når man ser at det er brukt dash, bitcoin, Monero, Thor mailer, kontantkort som ikke er aktivert, stjålet pass, falsk e-post. Og Politiet mener GM er norsk. Det er skjult spor hele veien, ikke så mange som oppfyller den profilen jeg [M*lli] mener skinner igjennom her.

3. Veldig få med Kryptokompetanse og evne vilje til kriminell aktivitet på det mørke nettet i 2017/2018. Av disse så må man knepp opp fordi det er såpass disiplinert og systematisk gjennomført.

4. Og så får man se om det er sånn som med Nokas ranet, at man i ettertid sier at “å gjorde de alle de rare tingene der». Slik det ser ut nå så ser det veldig kompakt ut. Lite feil som har rent ut i de ulike kanalene på Dark web. Veldig få som får til dette, og har bekjentskaper som kan begå de andre delene av saken i den fysiske verden.

5. Anslag som passer profilen: under 5. Det trenger ikke bety at de var var en del av et miljø. Noen kan ha lest seg opp i ro og mak over lang tid, med ingen koblinger til de som var aktive brukere på den tiden.

——
TH matcher i mine øyne IKKE profilen som fremheves og hans rolle som bestiller passer også dårligere og dårligere inn. For det er den utførende GM som har hatt kontrollen her.
Citera
2022-06-08, 22:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1

1. Ta en parallell til Nokas ranet. Mindsettet dems og forsøket dems er det som er interessant for det er det som kan si noe om hvem vedkommende er og hvordan de tenker. Og der mener jo jeg [M*lli] at dette [Lørenskog-saken] er veloverveid, kalkulert, hatt høy operasjonssikkerhet, prøve å legge igjen null spor.

2. Det er klart når man ser at det er brukt dash, bitcoin, Monero, Thor mailer, kontantkort som ikke er aktivert, stjålet pass, falsk e-post. Og Politiet mener GM er norsk. Det er skjult spor hele veien, ikke så mange som oppfyller den profilen jeg [M*lli] mener skinner igjennom her.

3. Veldig få med Kryptokompetanse og evne vilje til kriminell aktivitet på det mørke nettet i 2017/2018. Av disse så må man knepp opp fordi det er såpass disiplinert og systematisk gjennomført.

4. Og så får man se om det er sånn som med Nokas ranet, at man i ettertid sier at “å gjorde de alle de rare tingene der». Slik det ser ut nå så ser det veldig kompakt ut. Lite feil som har rent ut i de ulike kanalene på Dark web. Veldig få som får til dette, og har bekjentskaper som kan begå de andre delene av saken i den fysiske verden.

5. Anslag som passer profilen: under 5. Det trenger ikke bety at de var var en del av et miljø. Noen kan ha lest seg opp i ro og mak over lang tid, med ingen koblinger til de som var aktive brukere på den tiden.

——
TH matcher i mine øyne IKKE profilen som fremheves og hans rolle som bestiller passer også dårligere og dårligere inn. For det er den utførende GM som har hatt kontrollen her.

Modus minner om TV2s "sjakkekspert, det har jeg tenkt mange ganger. Det er også interessant
at de trekker denne parallellen så utilslørt. Likevel tror jeg ikke det er han som står bak dette.
Du glemte å inkludere at de snakker om muligheten for at det er en som har tatt seg god tid
for å studere og lære. Så har man også trusselbrevet. Det er en parodi, og ikke noe jeg tror
T*ska eller hans likesinnede ville laget. Personlig tror jeg de ville vært mer "to the point" når
det kom til kommunikasjon. Forutsatt selvsfølgelig hvis målet var penger.
Citera
2022-06-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
detta kan även ses på viaplay för de som har det alternativet...

Verdt å se? Oppsummering?
Citera
2022-06-08, 22:36
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookielook

det är mycket baserat på vgs info, fatso-tom har mycket talartid, annars är det en sammanfattning av vad som har hänt, SH har också mycket talartid.JB är också med och berättar. men inget nytt...
Citera
2022-06-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Modus minner om TV2s "sjakkekspert, det har jeg tenkt mange ganger. Det er også interessant
at de trekker denne parallellen så utilslørt. Likevel tror jeg ikke det er han som står bak dette.
Du glemte å inkludere at de snakker om muligheten for at det er en som har tatt seg god tid
for å studere og lære. Så har man også trusselbrevet. Det er en parodi, og ikke noe jeg tror
T*ska eller hans likesinnede ville laget. Personlig tror jeg de ville vært mer "to the point" når
det kom til kommunikasjon. Forutsatt selvsfølgelig hvis målet var penger.

Ja, trusselbrevet kan virke problematisk, men ikke utenkelig i et scenario med reell kidnapping.
Omstendelig, men som du sier… om noen har hatt god tid og ikke vil overlate noe til tilfeldighetene så ville et slikt brev kanskje ese ut mer enn strengt tatt nødvendig?

Uansett, det er utførende GM som har hatt kompetansen og regien. Så om TH skulle være bestiller så må han ha frasagt seg all kontroll og tatt enorm risiko uansett hva slags CV utførende GM har slått i bordet med. Dette får jeg ikke til å stemme lenger.
Citera
2022-06-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookielook

Programmet er vel egentlig fra 2021, så neppe så spennende i dag
Citera
2022-06-08, 22:54
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Programmet er vel egentlig fra 2021, så neppe så spennende i dag

jag satt hela tio med en känsla av att jag sett den förut, då gäller det hela programmet och inte bara alla intervjuer...
Senast redigerad av Notteliten 2022-06-08 kl. 23:21.
Citera
2022-06-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvorfor valgte GM å bruke et telefonnr. fra et kontantkort som mest sannsynlig var lagt ut for salg i en av de to nevnte dagligvarebutikkene?
1) Forsto ikke GM at politiet kunne finne ut hvor kontantkortet hadde vært i salg?
2) Eller kalkulerte GM med at politiet ville finne det ut, og GM ønsket at det sporet skulle peke mot nærmiljøet, og GM selv bodde på en adresse mange mil unna både Sv4 og de to butikkene?

Mest trolig 2). Kanskje en pensjonist som bor flere mil unna Sv4 og de to butikkene, og som av og til besøkte Lørenskog (og/eller nærområdene) og/eller som tidligere hadde tilknytning til Lørenskog (og/eller nærområdene) gjennom jobb/annet?

Og hvorfor skulle det være en pensjonist?
Citera
2022-06-09, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1

——
Ordet disiplinert brukes flere ganger om GM i krimpodden og de er tydelig forundret over hans evne til å skjule seg. Så det matcher heller ikke RU. Man er så vidt inne på at det kan være en ukjent ekspert.
Citera
2022-06-09, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ser du ymter om at det sies noe mer i podcasten. Kan du hinte litt mer om hva du sikter til.
Skrev ned litt igår på reise, husk at mye annet også som sies. Ser en annen også har sitert. Ikke tid til å sette meg inn i spoiler systemer.
Ps, jeg tror IKKE mesterhjernen dt står bak.

Jonas Alsakervikan:
22:35: «Ja, altså, jeg har registrert tidligere at noen eksperter har ment at det ikke er så fornuftig og ikke den lureste måten å gjøre det på og sånn og slik, og det stemmer sikkert ut i fra teknisk ståsted da, - det som er spesielt interessant i Lørenskogsaken synes jeg, er at man har vært veldig disiplinert i måten man har brukt de ulike, hva skal jeg si, ingredienser da, hvis du tenker at vekslingsbørs er en ingrediens, pass er en ingrediens, kontantkort en anden ingrediens, altså man har vært veldig disiplinert og systematisk i hvordan man har gått frem med å bruke og registrere de ulike for å ikke legge igjen spor. Så det er veloverveid og veldig veldig gjennomtenkt - skulle vært sagt VELDIG en gang til altså,….. …»…..

Alsakervikan:
23: 40: «I den saken her så er det tilsynelatende ikke så mange åpne dører da, som man kan følge etterpå, og det er litt nytt kanskje da, at man har fått til det.»

Milli:
24:23: “Jeg er mer interessert i å sette meg inn i mindsettet som jeg mener skinner igjennom dette kryptorigget, og hva slags profil denne krypto-arkitekten har«

25:18: «…, men mindsettet dems og forsøket dems er jo det som er interessant for det er jo det som kan si noe om hvem vedkommende er og hvordan de tenker. Og DER mener jo jeg at dette er, som Jonas sier, veloverveid, kalkulert, forsøkt skritt for skritt og hatt høy operationssikkerhet,
prøve å legge igjen null spor - sikkert trodd at man gjør det - også er det jo veldig stor forskjell på hva du gjorde og tenkte og visste om et mørke nettet- grep eller kryptogrep i 2017-2018, og det som er realiteten i 2022, ikke sant - så tida virker jo sånn sett mot vedkommende og det er lettere å si nå som var dumt ut ifra dagens perspektiv, enn det var å si hva som var dumt og ikke i 2017-2018.

Og det er klart at når man ser da at man har brukt dash, bitcoin, Monero, Thormailer, man har brukt et kontantkort som politiet mener at gjerningspersonen har hatt hånd om på ett eller annet vis- som ikke er aktivert- det vil vel si at man har hatt det for hånda, tror JEG, og tenkt at hvis vi må aktivere så må vi gjøre det, men vi prøver å ikke gjøre det, og så har de klart å registrere seg på kucoin uten å bruke det.»

Milli:
26: 32: «… altså det er skjult spor HELE veien da, og det tenker jeg at, …JEG mener jo, ut fra min - mitt ståsted, at det ikke er så veldig mange ..…også mener politiet at det er norsk gjerningspersonen - personer- jeg mener jo, at det ikke er mange som på en måte oppfyller den profilen som skinner igjennom her.»

Alsakervikan:
30: 58: «Det kan jo være noen som har nær sagt lest seg opp i ro og mak over lang tid med tanke på å bruke det her en eller annen gang, og dermed ikke ha noen koblinger til de som brukte det aktivt i Norge på den tida her, og hvis det er sånn så er jo vanskeligere for politiet, da.»

Til de som muligvis ikke vil ha vg plus: man får PodMe med Aftenposten abonnement og tilgang til VGs krimpod.
Senast redigerad av Ittno 2022-06-09 kl. 08:04.
Citera
2022-06-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dette kan sikkert Hamilkar svare på.
Det er ikke lovfestet at man skal supplye links hver gang man skriver noe her. Man kan og bør finne kilder selv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback