Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-20, 13:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Tack, bra att hra

Jag preciserade just det, fr tydlighets skull: bortrvade o lekamligen.

Jag betalar dock ogrna lsen fr sjlslig gisslan...

:-)
Citera
2020-11-20, 13:07
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
"Stemmene til disse vitnene har vrt viktige for etterforskningen, og politiet brukte avhrene av dem senest i juni i r da de ba Nedre Romerike tingrett om tillatelse til ransake familiens hytter p nytt".

Finnes det et fnugg av redelighet hos politiet, hadde de lagt fram alle vitneuttalser, ogs de som har oppfattet saken helt annerledes. Det tviler jeg sterkt p at ptalemyndigheten har gjort. Hvis det er tilfellet, har de jo villedet rettten. Det samme kan man jo si om blodsporene fra TH.

Jrn Lier Horst, krimforfatter og tidligere etterforskningsleder i politiet, sier blodspor i seg selv sier lite nr de blir funnet i et bolig hvor personen har bodd lenge.
- Blodspor funnet p et bad er for eksempel ikke oppsiktsvekkende i seg selv. Sporene vil ha mer verdi dersom det er avsatt p gjenstander, eller hvis det er blodansamlinger som tegner et bestemt mnster etter for eksempel slag, sier Horst.
Blodspor kan vre vanskelig bruke som bevis blant annet fordi de er vanskelige datere.
- Det tar en viss tid fr blodet koagulerer, men nr dette har skjedd er det svrt vanskelig tidfeste nr sporet er avsatt. Det kan vre alt ifra dager til flere mneder i forveien, sier Horst.

"Det sentrale sprsmlet er iflge den tidligere kriminalteknikeren Per Angel hvor man finner blodsporene, og om man ut ifra dette kan si noe om hvordan de er avsatt. Angel forklarer at blod som drypper fra en finger man har et sr p vil for eksempel fortegne seg helt annerledes enn blod fra et slag med en hard gjenstand"

Jeg er helt enig med deg i at en sak kan ha flere sider, og at ulike vitner vil fortelle og vektlegge ting forskjellig.

Men hvis du leser mitt opprinnelige innlegg igjen, s har du nok misforsttt.

Reedme sier han ikke tror p at AE har snakket om skilsmisse og ektepakt p foreningsmtet. Han benekter alts historien til en gruppe mennesker (flere enn en person) som forklarer at nettopp dette nettopp skjedde. Det blir for userist for meg. En ting er tro eller ikke tro p at AE var ulykkelig, men nr han benekter at denne episoden har funnet sted? Uten kjennskap til AE, foreningsmedlemmene eller Th m vi anta. I tillegg m vi tro at media har gjort meget grundig research og ftt juridiske vurderinger fr de kan slippe denne nyheten. Synes du det er rimelig da pst at historien er usann?

Citat:
Det dr med att AE skulle ha pratat om ev skilsmssa och ektepakt p en mte, tror jag faktiskt inte p.
Citera
2020-11-20, 13:09
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Vitnene er antakelig de samme som har uttalt seg tidligere. Dette er folk som har vanka sammen i flere tir, noen av dem har feriert sammen med AEH og TH. Insinuerer du at disse ikke er troverdige? De var sikkert glade i bde AEH og TH. Du diskrediterer disse vitnene. Hvorfor i all verden skulle ikke disse vennene vitne mot TH, hvis de hadde den minste mistanke mot TH?
Ved flere anledninger har det blitt pstatt at vitner ikke tr forklare seg. En bruker antyda til og med Micheal Green var redd TH!
Vitnene i denne foreningen har ettertrykkelig bevist at det ikke slik, selv om enkelte nsker etablere dette som en trdsannhet.
Jeg har ikke sagt noe om at vennene til AE og TH ikke er troverdige eller diskreditert dem. Jeg har sagt at de antagelig ikke har kjent til alvorlige problemer i ekteskapet, fordi AE neppe ville betro seg til dem.
Senast redigerad av Minnimus 2020-11-20 kl. 13:12. Anledning: skrivefeil
Citera
2020-11-20, 13:14
Medlem
Minnimuss avatar
Det kan ogs vre greit ha i bakhodet at folk i THs nrmeste krets er siktet for trusler og vitnepvirkning.
Citera
2020-11-20, 13:19
Medlem
Citat:
Dette hadde jeg ikke forventet av deg, Minnimus!
Jeg har oppfatta deg som en redelig bruker.
Du viser til "en gruppe mennesker" som mener en ting, men du hopper elegant bukk over andre som har uttalt noe helt annet:

"En rekke andre personer i omgangskretsen til Anne-Elisabeth og Tom Hagen har vrt inne til avhr i saken. Flere av disse har omtalt ekteskapet mellom de to som normalt".

Her er det helt tydelig delte oppfatninger om et tema, og da kan man ikke bevisst unnlate og ta med alle vitneutsagn.
Gjr man det, er det kirsebrplukking. Man velger kun legge vekt p vitner som bekrefter ens egen teori.

https://www.nrk.no/norge/vitner-kont...rt_-1.15252509

At hun muligens ikke har betrodd seg i alle nrmeste krets er ikke s merkelig. Da ville TH lett ha fanget det opp, noe hun nok ikke nsket.
Citera
2020-11-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hvem mener du plukker mest kirsebr. De som vil spise med th, politiet eller de som ikke vil spise med noen av de.

Dette handler om et brende prinsipp i norsk rettsvesen, uskyldspresumpsjonen. Dette er nedfelt i grunnloven, og er ogs en del av FNs Verdenserklring.

https://snl.no/uskyldspresumpsjonen
Citera
2020-11-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det kan ogs vre greit ha i bakhodet at folk i THs nrmeste krets er siktet for trusler og vitnepvirkning.
Det at en slektning av TH ble siktet for vitnepvirkning, skjedde for forholdsvis kort tid siden. Mener du at dette eventuelt er relevant med tanke p andre vitner som forklarte seg tidlig i saken, og i s fall: Hvorfor er det relevant?

(03.10.2020) VG skriver at vitnet leverte inn en anmeldelse etter ha hatt en telefonsamtale fra slektningen i sommer. Iflge avisen har vitnet forklart til politiet at samtalen opplevdes som truende og at det opplevdes som et forsk p pvirke tidligere politiforklaringer.
Anmeldelsen fremstr som oppkonstruert, men jeg er dessverre forhindret i gi noen nrmere kommentarer p grunn av den pgende etterforskningen, sier Aanslkken.

https://www.rb.no/slektning-av-tom-h...s/5-43-1416162
Senast redigerad av z-z-z 2020-11-20 kl. 13:30.
Citera
2020-11-20, 13:31
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
At hun muligens ikke har betrodd seg i alle nrmeste krets er ikke s merkelig. Da ville TH lett ha fanget det opp, noe hun nok ikke nsket.
Riktig.

Jeg skal ikke uttale meg om TH er psykopat eller ikke, for det vet jeg ikke. Men kvinner som lever i slike forhold lrer seg vre ekstremt forsiktige med hvilke signaler de gir til omverdenen. P grunn av konsekvensene det kan f. Det er ikke uvanlig at de nrmeste venner til kvinner som lever med en psykopat ikke aner noe om situasjonen fr kvinnen klarer flykte.

Vi har etter min mening noen indikasjoner p at AE var i et vanskelig ekteskap, ikke nok til pst at hun levde med en psykopat, men uansett nok til at hun kan ha valgt holde tyst om problemer i nrvr av alle som hadde en relasjon til ektemannen.
Citera
2020-11-20, 13:35
Medlem
Citat:
Dette handler om et brende prinsipp i norsk rettsvesen, uskyldspresumpsjonen. Dette er nedfelt i grunnloven, og er ogs en del av FNs Verdenserklring.

rett nok det, men den betyr ikke at faktum og opplysninger m tilpasses personen uskyldspresumpsjonen retter seg mot eller anklage politiet for tunnellsyn uten begrunnelse.
Citera
2020-11-20, 13:37
Medlem
(13.11.2020) "Politiet har ikke funnet igjen anrop fra Hagen til kona klokken 10.06 og 10.07 i anropsloggen p den eldre Nokia-telefonen, og deres teori har dermed vrt at han slettet anropene for skjule spor.
N viser det seg at den eldre mobiltelefonen sletter anrop automatisk.
Resultatet fra de tekniske underskelsene viser at anropene ikke er slettet av siktede, vedgr politiinspektr Agnes Beate Hemi i st politidistrikt overfor VG."

https://www.rb.no/lorenskog-saken-ha...s/5-43-1464380

Jeg er usikker p om politiet har sltt fast eller ikke har sltt fast gjennom sine underskelser at THs mobil slettet de to anropene 10.06 og 10.07 automatisk?
Citera
2020-11-20, 13:39
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det at en slektning av TH ble siktet for vitnepvirkning, skjedde for forholdsvis kort tid siden. Mener du at dette eventuelt er relevant med tanke p andre vitner som forklarte seg tidlig i saken, og i s fall: Hvorfor er det relevant?

(03.10.2020) VG skriver at vitnet leverte inn en anmeldelse etter ha hatt en telefonsamtale fra slektningen i sommer. Iflge avisen har vitnet forklart til politiet at samtalen opplevdes som truende og at det opplevdes som et forsk p pvirke tidligere politiforklaringer.
Anmeldelsen fremstr som oppkonstruert, men jeg er dessverre forhindret i gi noen nrmere kommentarer p grunn av den pgende etterforskningen, sier Aanslkken.

https://www.rb.no/slektning-av-tom-h...s/5-43-1416162
Den mannlige slekningen ble siktet av politiet for trusler relativt nylig ja. Vi vet at minst en person har levert anmeldelse. I flge mine (udokumenterbare) opplysninger kan det ha vrt flere som har ftt "advarende" telefonsamtaler bde sent og tidlig i denne saken. Vi har ogs historien om bilen til forretningspartner som ble rispet opp, med beskjed/trussel "vr stille".
Citera
2020-11-20, 14:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

r inte oskuldspresumtionen ett tillgg frn 2014? :-) Inte s revrdigt... Med inflytande frn EU? Och efter utarbetande av en herre som fick gra arbetet helt gratis? (Inge Lnning).

Jag noterar att nationalteatret o brasseriet handsken ligger vid Karl Johan, mitt i smeten. Historien r nra. Som den alltid r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in