Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-08, 12:24
  #19453
Medlem
I videoen her (i begynnelsen av videoen) kan man se bevegelsen på den delen av jakken som tyder på at det ligger noe i lommen:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...e-paa-aastedet
Deretter ser man kjøring mot stolpen ved innkjørselen

Jeg vet ikke om dette er fra samme dag eller om det er fra en annen lydundersøkelse:
"I litt over fem minutter gjennomførte teknikerne lydtester utenfor boligen før de gikk inn igjen"
https://www.aftenposten.no/norge/i/7...lisabeth-hagen
__________________
Senast redigerad av POlROT 2020-04-08 kl. 12:28.
Citera
2020-04-08, 12:30
  #19454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det finnes et video-opptak i en av avisartiklene om lydundersøkelsene i Sloraveien.
Jeg la merke til at den mannen som gang på gang går ut fra huset og setter seg i bilen (og rygger bilen mot en stolpe ved innkjørselen for deretter å kjøre et stykke frem, stoppe bilen og gå ut av bilen og gå inn i huset):

Rett før han setter seg inn i bilen, kan man se at det er noe med en viss tyngde som ligger i jakkelommen (ev en mobiltelefon?). Man ser at noe er i lommen ved å se måten den delen av jakken beveger seg på.
Så jeg tror at lydundersøkelsene helt klart bl.a. dreier seg om et lydopptak av noen som går ut av en bil, går mot huset, åpner døren og går inn i huset osv med en mobiltelefon i jakkelommen.

Hvis dette stemmer, og det på lydopptaket finnes lyd av at vedkommende flytter bilen fra den stolpen og noen meter frem mot huset før vedkommende låser seg inn i huset: Hvorfor ble bilen flyttet fra stolpen og noen meter frem?
Er det naturligh å parkere en bil inntil den stolpen?

Om politiet hadde lydopptak av en bil som kom kjørende inn gjennom H*gens innkjørsel, og politiet skulle rekonstruere lydene fra dette, så ville de jo ikke ha kjørt en bil fra stolpen og noen meter frem osv - men de ville ha kjørt en bil gjennom innkjørselen. Tror jeg.

Hvis det finnes et slikt opptak og opptaket er av TH og hvis det foregikk slik som jeg foreslo i innlegg tidligere i dag:
Hvorfor var den bilen parkert inntil den stolpen? Og hvem parkerte den bilen der?
Hvorfor flyttet han bilen noen meter frem før han gikk inn i huset etter å ha snakket med politiet?

PS. Han kan ha avbrutt samtalen, men telefonen kan ha ringt nødnummeret mens telefonen lå i lommen uten at TH var klar over det. Telefoner gjør av og til slikt: hvis noe kommer i berøring med telefonen hender det at telefoner ringer til siste oppringte nummer. Så da kan det finnes 2 nødsamtaler. 1 nødsamtale fra inne i bilen, og 1 nødsamtale (som TH ikke visste noe om) fra inne i bilen mens bilen kjøres frem noen meter og TH går ut av bilen og inn i huset osv.

Det er umulig å vite hva politiet rekonstruerte eller testet ut.

Vi vet at sønnen har en Ford som ligner politibilen som kjører frem og tilbake. Kanskje sønnens bil sto parkert i garasjen i Sloraveien. AEH hadde ingen bil, så det skal være en ledig garasjeplass der.

Om det av ukjent årsak ble nødvendig å flytte sønnens bil fra den ene siden av garasjen til den andre siden, ville det innebære en lignende manøver, bilen ble rygget ut, stoppet, og kjørt inn i garasjen igjen, gjennom den andre porten.

Men dette er spekulasjon på spekulasjon. Vi vet ikke hvor sønnen pleier å parkere bilen sin. Kanskje biltypen politiet brukte ikke har noen betydning. Kanskje det var noe annet de testet ut den dagen.
Citera
2020-04-08, 12:47
  #19455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er umulig å vite hva politiet rekonstruerte eller testet ut.

Vi vet at sønnen har en Ford som ligner politibilen som kjører frem og tilbake. Kanskje sønnens bil sto parkert i garasjen i Sloraveien. AEH hadde ingen bil, så det skal være en ledig garasjeplass der.

Om det av ukjent årsak ble nødvendig å flytte sønnens bil fra den ene siden av garasjen til den andre siden, ville det innebære en lignende manøver, bilen ble rygget ut, stoppet, og kjørt inn i garasjen igjen, gjennom den andre porten.

Men dette er spekulasjon på spekulasjon. Vi vet ikke hvor sønnen pleier å parkere bilen sin. Kanskje biltypen politiet brukte ikke har noen betydning. Kanskje det var noe annet de testet ut den dagen.
Du har rett i at det er umulig å vite hva de rekonstruerte eller testet ut.
Flytting av bil i garasje som du nevner, er et godt forslag synes jeg.

Hvor den bilen sto og hvor den ble kjørt, og det å gå inn og/eller ut fra huset (og rekkefølgen på disse handlingene og hvorfor) er nok noe som har stor betydning (dersom det finnes lydopptak av disse handlingene) tror jeg.
Det kan kanskje hende at det sto en bil nær inngangsdøren da TH gikk ut fra huset og at TH deretter satte seg inn i den bilen og rygget denne bort til stolpen ved innkjørselen.

Kanskje var det nødvendig å ha bilen stående nært ytterdøren av en eller annen grunn? Kanskje noe skulle flyttes ut fra huset uten at noen så det.
__________________
Senast redigerad av POlROT 2020-04-08 kl. 12:58.
Citera
2020-04-08, 13:02
  #19456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Vem är det som har anlitat Winger? Familjen Hagen? Kan aldrig tro att polisen betalar för hans tjänster, inte heller att han gör det gratis. Undrar vilken liten stuga det är som han märkt ut och ska undersöka. "Hej, här kommer jag, ska bara se mig om lite på din egendom". Eller den är kanske tom i dessa coronatider. Spännande i alla fall vad han kommer med!
Jeg vet ikke. Det kan jo hende at han gjør dette på eget initiativ uten at noen har spurt han.
Citera
2020-04-08, 13:03
  #19457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Michael Winger har funnet flere savnede personer.
Hvordan han finner dem er likegyldig - det er resultatet som er intressant.
Spennende!
http://www.michael-winger.com/savnetsaker/
Enig i at det er spennende, og det er veldig fint av han å gjøre dette for å hjelpe.
Citera
2020-04-08, 13:07
  #19458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Det har jeg og faktisk tenkt. At han ringer idet han går inn i huset.

Men en annen teori jeg har er at han ringer mens han leser fra trusselbrevet. At politiet på opptaket hører at han blar i disse åtte arkene mens han siterer til politiet, men at analyser viser at han må ha brukt hansker. Det burde jo være fingeravtrykk på dem .... og det er det kanskje ikke?
Jeg er enig i at hvis han er skyldig, kan det hende at han har avslørt seg med manglende fingeravtrykk på steder der det burde være fingeravtrykk (som feks på brevet).
Citera
2020-04-08, 13:08
  #19459
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du har rett i at det er umulig å vite hva de rekonstruerte eller testet ut.
Flytting av bil i garasje som du nevner, er et godt forslag synes jeg.

Hvor den bilen sto og hvor den ble kjørt, og det å gå inn og/eller ut fra huset (og rekkefølgen på disse handlingene og hvorfor) er nok noe som har stor betydning (dersom det finnes lydopptak av disse handlingene) tror jeg.
Det kan kanskje hende at det sto en bil nær inngangsdøren da TH gikk ut fra huset og at TH deretter satte seg inn i den bilen og rygget denne bort til stolpen ved innkjørselen.

Kanskje var det nødvendig å ha bilen stående nært ytterdøren av en eller annen grunn? Kanskje noe skulle flyttes ut fra huset uten at noen så det.

Ja, det er ikke naturlig å parkere sånn rett foran døra. Hvis ikke du skal hente noe.
__________________
Senast redigerad av kugutt 2020-04-08 kl. 13:10.
Citera
2020-04-08, 13:19
  #19460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja, det er ikke naturlig å parkere sånn rett foran døra. Hvis ikke du skal hente noe.
Enig med deg. Og hvis TH er skyldig og hvis det som ev ble hentet i huset var noe som skulle fraktes bort var noe som det ikke var ønskelig at politiet skulle finne, så lurer jeg på om dette ble fraktet bort av TH eller om det var en ev medhjelper som fraktet dette bort.
Citera
2020-04-08, 13:22
  #19461
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Enig med deg. Og hvis TH er skyldig og hvis det som ev ble hentet i huset var noe som skulle fraktes bort var noe som det ikke var ønskelig at politiet skulle finne, så lurer jeg på om dette ble fraktet bort av TH eller om det var en ev medhjelper som fraktet dette bort.

Kan tyde på en medhjelper faktisk, slik jeg ser det.
Citera
2020-04-08, 13:32
  #19462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Politiet sa at de også har god kontroll på hvem som befant seg i området.

TH`s nødtelefon har vel avslørt at han ringte før han låste opp døra, og var døra låst så er det 99% sikkert at TH er GM.

Jeg er 100% sikker på at politiet vet hvem GM er men mangler fellende bevis.
På den videoen fra rekonstruksjonen (link postet tidligere i dag) ser man ikke at den mannen låser opp ytterdøren etter at han går ut av bilen og inn i huset. Så hvis dette er en rekonstruksjon av lyder som høres i nødsamtalen, så kan det ev være slik som den teorien jeg skrev tidligere i dag.

Kort fortalt om den teorien jeg skrev om hva som ev kan ha skjedd: TH gikk ut fra huset (etter å ha oppdaget sporene, lett etter AE, ringt til AE og lest trusselbrevet) og satte seg i bilen før han ringte til politiet (fordi han var redd eller "redd" for lydovervåkning i huset), og at nødsamtalen med politiet ikke ble brutt når TH avsluttet samtalen (eller at telefonen (hvis den lå i en jakkelomme feks) ringte opp siste oppringte nr på nytt uten at TH visste det og at det dermed ev er 2 nødsamtaler som det finnes opptak av). Og at det derfor ev finnes opptak av at TH går inn i huset etter å ha snakket med politiet i telefonen mens han satt i bilen og at det også finnes opptak av at han åpner døren og går inn i huset.
__________________
Senast redigerad av POlROT 2020-04-08 kl. 13:35.
Citera
2020-04-08, 13:42
  #19463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Kan tyde på en medhjelper faktisk, slik jeg ser det.
Ja det synes jeg også at det kan tyde på, hvis TH er skyldig. Spørsmålet da er om medhjelperen var der mens TH var der (rett før TH dro for å møte politiet), eller om medhjelperen kom etter at TH hadde dratt for møte politiet og at medhjelperen da kjørte bort noe som var plassert i en bil el.l..

I så fall kan medhjelperens bil ha stått skjult i garasjen på forhånd, og medhjelperen kan ev ha kommet til fots til Sloraveien.
__________________
Senast redigerad av POlROT 2020-04-08 kl. 13:45.
Citera
2020-04-08, 13:50
  #19464
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja det synes jeg også at det kan tyde på, hvis TH er skyldig. Spørsmålet da er om medhjelperen var der mens TH var der (rett før TH dro for å møte politiet), eller om medhjelperen kom etter at TH hadde dratt for møte politiet og at medhjelperen da kjørte bort noe som var plassert i en bil el.l..

I så fall kan medhjelperens bil ha stått skjult i garasjen på forhånd, og medhjelperen kan ev ha kommet til fots til Sloraveien.

Jo mer jeg tenker på det, jo vanskeligere blir det kjenner jeg.

Mange muligheter her, men politiet må jo være på sporet av noe.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback