Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-09, 06:40
  #1
Medlem
Hej

Prenumerar på linser på synoptik.

Jag får hem 60st linser, han som hjälpte mig att hitta rätt linser ville veta en estimering på hur länge dessa 60 linser kommer att hålla.

Vi kom fram till att det borde hålla i 90 dagar.

Nu har betalningen delats upp i 3 delar, jag betalar för dessa 60st linser under 3 månadsperiod. Varje månad får jag hem en räkning på 418kr + faktura.

Känns ganska dyrt att betala 1,300~ för 60st linser
Citera
2019-01-09, 06:48
  #2
Medlem
Har du funderat på en laser operation?
Citera
2019-01-09, 07:02
  #3
Medlem
Kronartskockas avatar
Jag fattar inte, är det 60 linser totalt eller är det 60 par linser? Antar att det är endagslinser, annars låter det konstigt. Hursomhelst, är det 60 par linser och det är endagslinser så ska de ju räcka i två månader.

Själv kör jag på månadslinser och beställer 6 par åt gången (tänkt att räcka i ett halvår, brukar dock ofta ha varje par 2 månader eller mer). Dessa kostar mig cirka 1300:- per omgång. Så om vi utgår från att du betalar ungefär samma summa som mig, fast för linser som ska räcka två månader, så ja, då betalar du helt åt helvete för mycket pengar. Endagslinser är ju dock alltid dyrare, men det verkar helt vansinnigt att det skulle vara tre gånger så dyrt som mina månadslinser.
Citera
2019-01-09, 07:40
  #4
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Hej

Prenumerar på linser på synoptik.

Jag får hem 60st linser, han som hjälpte mig att hitta rätt linser ville veta en estimering på hur länge dessa 60 linser kommer att hålla.

Vi kom fram till att det borde hålla i 90 dagar.

Nu har betalningen delats upp i 3 delar, jag betalar för dessa 60st linser under 3 månadsperiod. Varje månad får jag hem en räkning på 418kr + faktura.

Känns ganska dyrt att betala 1,300~ för 60st linser

Jag förstår inte heller. Om det är endagarslinser ska väl 60 par räcka i 60 dagar och inte i 90?

Om det är månadslinser är allt uppåt väggarna.

Mina progressiva månadslinser kostar 298 kr/månad. Får 6 par åt gången. Det är alltså ett linsabonnemang.

I och för sig har jag funderat på endagarslinser, men avskräckts av kostnaden. Så på sätt och vis kan din summa stämma. Jag tror inte att Synoptik luras på pengar. (Är kanske naiv).
__________________
Senast redigerad av Android2000 2019-01-09 kl. 08:01.
Citera
2019-01-09, 07:51
  #5
Medlem
CC75s avatar
Om Synoptik lurar dig eller inte beror på vad ni har kommit överens om. Jag tror inte att de lurar dig men du verkar ha gjort en mindre bra affär vilket inte är samma sak som att "luras".

Själv gör jag lite som Kronartskocka. Mina linser (månads) som jag köper på nätet ligger på mellan 500 och 600 kr per 6 st par. Jag nyttjar dessa i cirka 2 månader vilket ger mig en årskostnad på 500-600 kr per år. Du betalar över 5 000 kr. Dvs nästan 10 ggr mer än vad jag gör. Nu har vi kanske inte samma linser men du borde helt klart komma undan billigare.

Mitt spontana råd är att strunta i allt vad abonnemang heter. Visst kan det vara bekvämt men det blir i längden betydligt dyrare och du låser upp dina framtida inkomster.

Vid behov av linser, kolla runt på nätet. Hitta en bra butik, se vad de kostar och se om de har några bra erbjudanden eller om det finns rabatter du kan nyttja vid beställning. Linser behöver inte vara dyrt.

// CC
Citera
2019-01-09, 08:06
  #6
Medlem
Det är endagslinser

Eftersom jag sa att jag inte använder linser dagligen (så att jag inte får hem mer än vad jag kommer att hinna använda) så kom vi fram till att jag har dem under 90 dagar innan dem skickar hem nya. Men känns konstigt att betala 3 ggr för något man får 1 gång
Citera
2019-01-09, 08:06
  #7
Medlem
Android2000s avatar
Men samtidigt är det bra att vara kund hos en kedja som Synoptik och inte köpa linser på nätet. Man får ett antal linser gratis om någon går sönder eller om man tappar linsen. Ännu bättre är kostnadsfria synundersökningar.
Citera
2019-01-09, 08:24
  #8
Medlem
Sightnesss avatar
Vad exakt heter din lins?
Citera
2019-01-09, 09:15
  #9
Medlem
ALZIRs avatar
Beror på vad det är för linser.

Beställer en box var tredje månad för 190kr. Har samma styrka på båda ögonen så behöver ej beställa två separata.
Men detta är månadslinser av CooperVision.
Citera
2019-01-09, 10:45
  #10
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Men samtidigt är det bra att vara kund hos en kedja som Synoptik och inte köpa linser på nätet. Man får ett antal linser gratis om någon går sönder eller om man tappar linsen. Ännu bättre är kostnadsfria synundersökningar.

Bra för kedjan ja. Inte för dig.
Du kan handla samma linser och synundersökningar för halva priset. Kolla prisjakt.se
Citera
2019-01-09, 10:55
  #11
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Bra för kedjan ja. Inte för dig.
Du kan handla samma linser och synundersökningar för halva priset. Kolla prisjakt.se

Linser vet jag finns mycket billigare på nätet, men synundersökningar? Hur hittar man dem på Prisjakt.se?
Citera
2019-01-09, 11:22
  #12
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Linser vet jag finns mycket billigare på nätet, men synundersökningar? Hur hittar man dem på Prisjakt.se?

Aha du är helt handlingsförlamad. Behöver jag hålla dig i handen när du ska jämföra priser?
Gissar att du är cannabismissbrukare och/eller vegan?
Du påstår att det är bättre att handla av en kedja som Synoptik istället för att handla själv online.
Presentera då vilken lins du använder, hur många du gratisreklamerar, hur ofta du går på gratis synundersökningar samt hur mycket du betalar.

Då kan du jämföra med med att själv beställa linser och undersökningar online.
Men då det verkar bli för jobbigt/avancerat för dig, så kan vi andra i tråden säkert hjälpa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback