Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 20:36
  #1
Avstängd
scoremaxs avatar
Ja, ursäkta en för många simpel fråga, men nu har jag fått tvärsäkra påståenden i båda riktningarna..

En gård som säljs, betalar man skatten på hela köpeskillingen, och sedan betalar man av skulder till banken...

Eller betalar man av skulderna först, och SEDAN skattar?

Jag tror första alternativet..
Citera
2019-01-08, 20:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja, ursäkta en för många simpel fråga, men nu har jag fått tvärsäkra påståenden i båda riktningarna..

En gård som säljs, betalar man skatten på hela köpeskillingen, och sedan betalar man av skulder till banken...

Eller betalar man av skulderna först, och SEDAN skattar?

Jag tror första alternativet..
Försäljningspris - inköpspris - försäljningskostnader - "förbättringar"=vinst

På vinsten betalar du skatt.
Banken vill ha tillbaka sin pengar för lånet, så de får du betala de har inget med skatten att göra.
Citera
2019-01-08, 21:08
  #3
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Försäljningspris - inköpspris - försäljningskostnader - "förbättringar"=vinst

På vinsten betalar du skatt.
Banken vill ha tillbaka sin pengar för lånet, så de får du betala de har inget med skatten att göra.

Mmm, men gården har gått i arv i generationer, så det finns bara en värdering i dagsläget.?👀
Citera
2019-01-08, 21:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Mmm, men gården har gått i arv i generationer, så det finns bara en värdering i dagsläget.?👀
Har du bara fått gården så utfallet ingen skatt naturligtvis.
Den skall betalas när gården är såld och då betalar ni skatt på vinsten är den inköpt för länge sen får ni dra av ett schablon avdrag om det saknas papper på ursprunglig köpeskilling.
Citera
2019-01-08, 21:18
  #5
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har du bara fått gården så utfallet ingen skatt naturligtvis.
Den skall betalas när gården är såld och då betalar ni skatt på vinsten är den inköpt för länge sen får ni dra av ett schablon avdrag om det saknas papper på ursprunglig köpeskilling.

Aha, tack!

Ja gården är ägd sedan innan 1700 talet, och det har köpts till osv..

Hmm.
Citera
2019-01-08, 21:28
  #6
Medlem
Ring skatteverket och fråga. De är hjälpsamma och skall finnas där för dig.

Alla tidigare svar här kan vara helt felaktiga beroende på omständigheterna för övrigt. När du säger ”gård”, så tänker jag osökt också på om det har bedrivits någon form av jordbruk - för i sådana fall så är det mer att tänka på när det kommer till att räkna ut skatten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback