Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 20:10
  #1
Medlem
Luness avatar
Är på jakt efter HDPE/PEHD rör, har letat runt men finner inga på marknaden. Någon som vet var/om det går att få tag på sådana rör inrikes?
Citera
2019-01-08, 20:26
  #2
Medlem
Rullandegalnings avatar
Har du använt andra sökmotorer än Google? Prova duckduckgo, där kan du säkert hitta nått
Citera
2019-01-08, 21:35
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Är på jakt efter HDPE/PEHD rör, har letat runt men finner inga på marknaden. Någon som vet var/om det går att få tag på sådana rör inrikes?

Det finns hos vilken elgrossost som helst. Märke Uponor t.ex.
Citera
2019-01-08, 21:42
  #4
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Behöver det vara rakt?
Tåla vad?
Tryck?
Kem?
Annars är pem slang billigt, polyeten.
Ska du göra en pipa... Kör på metall.
Citera
2019-01-08, 21:56
  #5
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyCuteLittleHorse
Behöver det vara rakt?
Tåla vad?
Tryck?
Kem?
Annars är pem slang billigt, polyeten.
Ska du göra en pipa... Kör på metall.
Det behöver vara hårt framförallt, inget slang material, om det tål högt tryck är det bra men det viktigaste är att den inte ger ifrån sig splitter om den sprängs.
Citera
2019-01-08, 22:14
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Är på jakt efter HDPE/PEHD rör, har letat runt men finner inga på marknaden. Någon som vet var/om det går att få tag på sådana rör inrikes?
Kan du för helvetes djävlar inte lära dig efter 3000 trådstarter att du ska ange vilken dimension du vill ha på rören? Hur fan ska någon kunna tipsa dig när man inte vet om det ska vara 1 eller 1000 mm diameter? Och hur kan man inte hitta något så vanligt? Det finns ju överallt och hittas hur lätt som helst om man inte är portad från Google och alla andra sökverktyg i världen. Så fort jag går utanför huset så kommer det förbi någon och bara kastar PEHD efter mig, man kommer inte undan ens om man vill slippa PEHD.

Ibland kallas PEHD bara för PEH eller PE100, det är samma sak.
Citera
2019-01-09, 00:28
  #7
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kan du för helvetes djävlar inte lära dig efter 3000 trådstarter att du ska ange vilken dimension du vill ha på rören? Hur fan ska någon kunna tipsa dig när man inte vet om det ska vara 1 eller 1000 mm diameter? Och hur kan man inte hitta något så vanligt? Det finns ju överallt och hittas hur lätt som helst om man inte är portad från Google och alla andra sökverktyg i världen. Så fort jag går utanför huset så kommer det förbi någon och bara kastar PEHD efter mig, man kommer inte undan ens om man vill slippa PEHD.

Ibland kallas PEHD bara för PEH eller PE100, det är samma sak.
ID 9-14mm med 0,5-1mm godstjocklek
__________________
Senast redigerad av Lunes 2019-01-09 kl. 00:32.
Citera
2019-01-09, 12:50
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
ID 9-14mm med 0,5-1mm godstjocklek
Varför skrev du inte det från början? Längden kanske också är viktig att veta. Jag tror inte det görs så små rör i HDPE, det minsta jag hittar är ID 16 mm med t=2 mm: https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-s...11---ror-sdr11

S.k. VP-rör som man drar elkablar i är rätt tunnväggiga men de är gjorda av PVC och inte PE.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback