Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2020-03-27, 17:17
  #73
Medlem
ArthurFlecks avatar
Vad sägs om linser och/eller Quinoa? Det är ett väldigt billigt alternativ som du lätt kan svänga ihop en gryta på och som både är mättande och fiberrikt och som du kan mixa med allehanda grönsaker och/eller kryddor för variation?

Det är faktiskt en väldigt förekommande basvara i stora delar av världen där man äter detta regelbundet, t.ex. i Indien och Afrika är detta väldigt populärt, och detta kan med fördel även tillagas i en s.k. "slow cooker" för att få en extra fräs på det hela?
Citera
2020-03-27, 18:42
  #74
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laborator
Har läst en massa trådar om att tjäna lite pengar på att äta billigt.
Är förtidspensionerad och har dåligt ställt och vill ha mer pengar över till att fiska.
Och samtidigt gå ner i vikt och äta hälsosammare.
Fisk får jag ju titt som tätt,funderar på att köpa hem en massa ris och billiga frysta grönsaker,några askar smör och margarin.
Det skulle funka kanske🤔har funderat på att bara köra potatis också.
Bomba med förslag,helst bara 2 till 3 livsmedel man kan överleva på,inte massa lyx det klarar jag mig utan bara jag blir mätt.
Trevlig kväll🙂


Möjligen kan du SPARA pengar inte tjäna på att äta billigare..Köp 10kg säck med gula ärtor, Lite lök och några fläskben..Sedan har du ärtsoppa för lång tid framöver.. för runt 3kr per portion.
Ärtor innehållerr protein och är bra mat. Ris i storsäck..Går att köpa 25kg för runt 600:- ibland för 450:- i invandrarbutikerna. Potatis kan du köpa av någon bonde ute på landet utanför stan.

Köper jag 50kg kan jag få en säck för 125:- Samma med morötter och lite annat de odlar.

Det mesta blir billigare säckvis så har du plats är det det bästa. Att ge 6-7 kr för ett kg potatis är enfaldigt då man kan handla för någon krona ute på landsbygden..
Får du bra fisk.. Sälj den..i Norrköping händer det att folk drar en lax eller laxöring.. en 12 kilos ger en bra slant och är inte svår att bli av med.
Citera
2020-03-28, 00:45
  #75
Medlem
Kolla upp icas billiga veckan.
Citera
2020-03-28, 00:48
  #76
Medlem
DaChiefs avatar
Man kan spara hur mycket som helst på att ”deffa”.

Fullkornsris, bulgur, potatis, matvete etc.
Fryst kycklinglårfil’e. Eller whatever kyckling kostar nästan ingenting i Sverige.
Fryst broccoli etc.
Nått kokt ägg per dag.
Ketchup, nån stark sås, chili, rå lök etc piffar till måltiden.

Äta havregrynsgröt till frukost eller mellanmål.

Du kommer bli rippad och ha pengar över.
__________________
Senast redigerad av DaChief 2020-03-28 kl. 00:51.
Citera
2020-03-28, 00:52
  #77
Medlem
ArthurFlecks avatar
Finns ju även de som bara äter ett mål mat om dagen, den s.k. "OMAD"-dieten (One Meal A Day) och det finns ju dom som hållit på med detta i åratal och för de fungerar det, så alternativt om du vill leva billigt kan du ju kanske switcha till att gå över till att bara äta en gång om dagen?

Sen så är ju potatis också väldigt billigt som livsmedel, du kan till och med odla det själv dessutom, det fanns en kille som förvisso gjorde det för att gå ned i vikt, men det torde fungera även i andra vanliga fall, han åt bara potatis i flera månader i sträck och det fungerade för han, kolla in och sök vidare på "Spudfit" ?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback