Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 19:11
  #1
Medlem
Kan man ersätta drickandet av vätska med ätandet av frukt nu på vintern då kroppen inte behöver lika mycket vätska att dricka? Hur skulle ni bära er åt då?
Citera
2019-01-08, 19:18
  #2
Medlem
spotthuvas avatar
Kroppen behöver en hel del vätska även när det är kallt. Självklart inte flera liter som i värmebölja, men ändå. Du kommer långt på vätskan i frukter. Pröva så märker du om du knappt pissar eller börjar känna dig törstig. Då dricker du
Citera
2019-01-08, 19:22
  #3
Medlem
Gurka eller någon annan grönsak som innehåller mindre socker än frukter är nog bättre. Gurka innehåller ca 96% vatten, isbergssallat likaså.

https://matkalkyl.se/naringsamnen10.php
Citera
2019-01-08, 19:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Gurka eller någon annan grönsak som innehåller mindre socker än frukter är nog bättre. Gurka innehåller ca 96% vatten, isbergssallat likaså.

https://matkalkyl.se/naringsamnen10.php
Jorå men ingen lust att äta bara gurka men det lär inkluderas ibland... sockret i frukt är fruktsocker som bara är bra för kroppen utan att äta en superöverdriven mängd då.. oavsett vad dåliga artiklar om hur dåligt fruktsocker är finns.
Citera
2019-01-08, 21:19
  #5
Medlem
Spelar ingen roll hur du får i dig vatten. Du blir törstig om du inte får i dig tillräckligt med vatten.
Citera
2019-01-08, 22:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Spelar ingen roll hur du får i dig vatten. Du blir törstig om du inte får i dig tillräckligt med vatten.
Ah fast jag märker inte detta förs jag blir riktigt yr.
Citera
2019-01-08, 22:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Ah fast jag märker inte detta förs jag blir riktigt yr.

Blir du inte törstig varje dag? Låter ju konstigt om du skulle bli yr så ofta.
Citera
2019-01-08, 23:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Blir du inte törstig varje dag? Låter ju konstigt om du skulle bli yr så ofta.
Nej jag dricker regelbundet även fast jag inte känner törst, slutar jag då dricka(vilket jag helst vill göra) så känner jag inte törst förs snurret.
Citera
2019-01-09, 13:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Nej jag dricker regelbundet även fast jag inte känner törst, slutar jag då dricka(vilket jag helst vill göra) så känner jag inte törst förs snurret.

Jag har såklart inte att göra med varför. Låter som du behöver rutiner för vattendrickandet. Om frukten/grönsak innehåller vatten så kan du räkna ut vattenmängden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback