Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 17:34
  #1
Medlem
Sensivs avatar
Hej! Jag försöker hjälpa en vän här. Så här ligger det till...
Mamman och pappan vill flytta utomlands (England) men 15-åriga sonen vägrar. De har försökt att övertala honom dag och natt men han vägrar fortfarande. Hur ska de göra då? De måste ju åka snart eftersom de har fått jobb och lägenhet så att stanna kvar är uteslutet. Kan man inte tvinga sonen att åka med. Vad händer om han stannar själv?
Citera
2019-01-08, 18:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiv
Hej! Jag försöker hjälpa en vän här. Så här ligger det till...
Mamman och pappan vill flytta utomlands (England) men 15-åriga sonen vägrar. De har försökt att övertala honom dag och natt men han vägrar fortfarande. Hur ska de göra då? De måste ju åka snart eftersom de har fått jobb och lägenhet så att stanna kvar är uteslutet. Kan man inte tvinga sonen att åka med. Vad händer om han stannar själv?
Föräldrarna bestämmer över honom tills han är myndig.
Citera
2019-01-08, 18:29
  #3
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Föräldrarna bestämmer över honom tills han är myndig.
Stämmer.

Men kanske kan pojken bo hos släktingar eller vänner till familjen fram till myndighetsåldern? Och därmed slippa flytta.
Citera
2019-01-08, 18:42
  #4
Medlem
Sensivs avatar
Jag förstår att föräldrarna bestämmer över honom tills han blir myndig men hur ska de gå tillväga? Han vägrar att röra på sig. Ska man bedöva honom med en spruta och kasta honom i ett bagage eller vadå.
Citera
2019-01-08, 18:43
  #5
Medlem
Sensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Stämmer.

Men kanske kan pojken bo hos släktingar eller vänner till familjen fram till myndighetsåldern? Och därmed slippa flytta.
Tyvärr han måste med. Finns ingen som vill ta hand om honom eftersom han är bus kille med många problem.
Citera
2019-01-08, 18:45
  #6
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiv
Tyvärr han måste med. Finns ingen som vill ta hand om honom eftersom han är bus kille med många problem.
Ok, jag förstår. Hoppas det löser sig för alla parter.
Citera
2019-01-08, 18:47
  #7
Medlem
Stackars pojke. Vi flyttade till ett annat land när jag var 14 och det var inte roligt. Men de kanske inte har något val och då får de väl antingen förklara att de bestämmer över honom tills han är myndig och då kan han flytta tillbaka eller så låta honom bo hos släktingar eller på internat.
Citera
2019-01-08, 18:49
  #8
Medlem
Sensivs avatar
Men kom igen ja behöver lösningar. Man har ju liksom pratat med honom väldigt länge. Finns det inga tvångs metoder eller något?
Citera
2019-01-08, 19:07
  #9
Medlem
Eftersom sonen inte är myndig måste han följa med. Samtidigt tycker jag att föräldrarna har ett ansvar att se till att det blir så bra som möjligt för hela familjen. Att flytta utomlands är ju en jättestor omställning så det är väl inte så konstigt att det känns jobbigt. Du säger att han har problem, då måste han ju få hjälp med detta?
Citera
2019-01-08, 19:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiv
Men kom igen ja behöver lösningar. Man har ju liksom pratat med honom väldigt länge. Finns det inga tvångs metoder eller något?

Om dom skiter i hur han känner, och nu måste tvinga med honom, så kanske socialen ska ta över istället.
Citera
2019-01-08, 19:29
  #11
Medlem
Sensivs avatar
Ni förstår inte riktigt hur det ligger till. Föräldrarna har fått jobb där och måste flytta omgående. Sonens problem är knuten till kompisarna han umgås med. Han har haft problem med narkotika och skolan. Jag tycker att det är en jätte bra ide att han får starta om på nytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback