Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-08, 16:27
  #1
Medlem
Hej

Jag har en fråga, hur många bostadsrätter får man äga har hört om man ska äga 2 eller fler så måste man bo där tydligen om föreningen godkänner detta.
Jag vill köpa en till men hur ska ja gå till väga vill ha det som investering liksom o kanske låta en familjemedlem bo där eftersom han/hon är behov av bostad? Hur skam man göra?
Citera
2019-01-08, 16:30
  #2
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Du får hitta något du vill köpa, sedan fråga föreningen om du kan köpa den utan att du bor i den, och om det går bra så köper du den.

Bara riktigt skräp till bostadsrättsföreningar brukar acceptera såna där dumheter.
Citera
2019-01-08, 16:32
  #3
Medlem
Du får leta upp en förening som godtar juridiska personer som ägare.
Citera
2019-01-08, 16:33
  #4
Medlem
constants avatar
Det beror på vad föreningen anser är okej.

Här har du en tråd som kan vara relevant: (FB) Varför får man bara äga en lägenhet i Sverige? Kommunistfasoner!
Citera
2019-01-08, 16:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiing123
Hej

Jag har en fråga, hur många bostadsrätter får man äga har hört om man ska äga 2 eller fler så måste man bo där tydligen om föreningen godkänner detta.
Jag vill köpa en till men hur ska ja gå till väga vill ha det som investering liksom o kanske låta en familjemedlem bo där eftersom han/hon är behov av bostad? Hur skam man göra?
Om du har lite intresse så kan du läsa om i vilka fall du kommer att ha rätt att hyra ut i andra hand.
Och det skall vara mycket till om en förening inte godkänner dig om du låter en närstående bosätta sig där.
Skulle du få problem kan du i ett sådant fall gå till hyresnämnden och de kommer att ge dig rätt.
Citera
2019-01-09, 08:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Du får hitta något du vill köpa, sedan fråga föreningen om du kan köpa den utan att du bor i den, och om det går bra så köper du den.

Bara riktigt skräp till bostadsrättsföreningar brukar acceptera såna där dumheter.



Tydligen måste de vara permanent boende vid köp jag har kollat stadgar för olika föreningar alla har samma regler :/
Citera
2019-01-09, 08:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadboys
Du får leta upp en förening som godtar juridiska personer som ägare.



Har redan kollat upp föreningarnas stadgar alla har samma villkor vid köp :/
Citera
2019-01-09, 08:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiing123
Hej

Jag har en fråga, hur många bostadsrätter får man äga har hört om man ska äga 2 eller fler så måste man bo där tydligen om föreningen godkänner detta.
Jag vill köpa en till men hur ska ja gå till väga vill ha det som investering liksom o kanske låta en familjemedlem bo där eftersom han/hon är behov av bostad? Hur skam man göra?
Det beror på föreningen...
Citera
2019-01-09, 08:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiing123
Har redan kollat upp föreningarnas stadgar alla har samma villkor vid köp :/
Det finns ingen lagstiftning som kontrollerar hur många bostadsrätter man får äga. Allt handlar om att föreningen ska godkännande en som medlem. Vissa accepterar att man inte skriver dig där och andra inte. Vet många som sitter på flera bostadsrätter
__________________
Senast redigerad av Vackertjej 2019-01-09 kl. 08:59.
Citera
2019-01-09, 09:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiing123
Har redan kollat upp föreningarnas stadgar alla har samma villkor vid köp :/
Det där är en sanning med modifikation, normalt är kravet att köparen skall vara skriven där men lusläser du huresnämdens yttranden och text runt stadgarna så kommer ingen att hindra dig att köpa en lägenhet om en närstående till dig skriver sig och bosätter sig där.
Har själv suttit i styrelser innom både HSB och Riksbyggen och godkännt köpare som köpt till föräldrar eller barn och då har vi varit ganska restriktiva och försökt hålla oss till minimum vad hyresnämden rekomender/fastställer.
Citera
2019-01-09, 14:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Det beror på föreningen...



Har kollat upp föreningarna alla har samma regler 😟
Citera
2019-01-09, 14:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiing123
Har kollat upp föreningarna alla har samma regler 😟
Köp först en... och sen köper du en ny och skriver fig där. De kommer knappast märka något...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback