Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 15:16
  #1
Medlem
Parongatans avatar
Jag är på jakt efter något jag kan stryka på en rörformad aluminiumkonstruktion för att skydda metallen från att oxidera. Det behöver vara något riktigt tåligt, som inte flagar av vid lättare slag emot konstruktionen.

Jag fick rådet att satsa på epoxiprimer. Men de epoxiprimers jag hittat har olika färgtoner. Ofta ljusgult eller mjölkvitt. Och jag vill låta metallen lysa igenom, utan att få en ton av gult eller vitt i ytskyddet.

Någon nämnde att man kan stryka på linolja för att förhindra oxidationen, men det måste man i sådana fall göra hyfsat regelbundet.

Jag hade varit mycket tacksam att göra strykningen en gång (eller ett par gånger i samma veva). Och sedan slippa göra om arbetet på ett bra tag. Observera att jag inte vill lacka rörkonstruktionen i någon färg, utan ha den råa metall-looken. Därför behöver ytskyddet vara genomskinligt - transparent.

Om det finns något att få tag på här i Göteborgsområdet, vore jag mer än tacksam. Men det spelar egentligen ingen roll var det finns, så länge jag kan få hem det till en rimlig kostnad.

Mycket tacksam för kloka råd och input här!
Citera
2019-01-08, 17:47
  #2
Medlem
tigerrakets avatar
Lackera den i klarlack då? Kommer hela konstruktionen vara under stöt? Ett annat alternativ är ju att lämna in den på galvanisering hos någon firma
Citera
2019-01-08, 19:25
  #3
Medlem
Aluminium har ett fettlager som måste bort först fast det kanske du visste redan, jag skuĺe nog måla den istället med brandskyddsfärg, det målar man alla järnbalkar med i bostadshus och skyddar även mot rost dock vet jag inte om den finns färglös, mörkröd är väl standard, dock kommer epoxi spricka så småningom mellan 5-10 år. Det finns fler återförsäljare runt göteborg dock säljs det bara till företagare och inte privat personer.
Citera
2019-01-08, 21:52
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Lackera den i klarlack då? Kommer hela konstruktionen vara under stöt? Ett annat alternativ är ju att lämna in den på galvanisering hos någon firma
Galvanisera aluminium? Det har jag aldrig hört talas om. Menar du anodisering kanske? Den kanske redan är anodiserad. Det kostar nog en hel jäkla del att få det gjort på någon firma.

Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Aluminium har ett fettlager som måste bort först fast det kanske du visste redan, jag skuĺe nog måla den istället med brandskyddsfärg, det målar man alla järnbalkar med i bostadshus och skyddar även mot rost dock vet jag inte om den finns färglös, mörkröd är väl standard, dock kommer epoxi spricka så småningom mellan 5-10 år. Det finns fler återförsäljare runt göteborg dock säljs det bara till företagare och inte privat personer.
Vad är det för fettlager som finns på aluminium? Det får du gärna berätta mer om.

Varför just brandskyddsfärg? Den är ju både opak, ojämn i ytan, svindyr och vi vet ju inte om det finns behov av något brandskydd av konstruktionen. Rost behöver man inte oroa sig för på aluminium.
Citera
2019-01-08, 22:46
  #5
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Prova en topcoat för billack eller båtdäck, de är transparenta och hyfsat hållbara.
Citera
2019-02-10, 10:11
  #6
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Aluminium har ett fettlager som måste bort först
Nix. Inte om du inte fettat in det först, och varför skulle man göra det?
Däremot har aluminium en väldigt hård oxid som bildas väldigt snabbt och det är nog den du menar.
Om man gör t. ex. eloxering av aluminium så dopar man det först i något som löser upp oxiden innan färgen kan tränga in och fästa i aluminiumet.

Tror precis som tidigare skribent att det bästa är att köra vanlig klarlack. Kör på till exempel biltema klarlack. Den är dessutom lite "seg" och bildar en bra yta utanpå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback