Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-08, 12:33
  #1
Medlem
Vad jag förstått av det jag läst så har Helsingborg försämrats rejält och jag undrar om Helsingborg idag blivit en socioekonomiskt sämre stad än Landskrona? Uppskattar svar som behandlar allt från trygghet, utanförskap, fattigdom, trender med mera.
__________________
Senast redigerad av SecularScience 2019-01-08 kl. 12:37.
Citera
2019-01-08, 13:04
  #2
Medlem
Det mest objektiva svaret finner du antagligen här:

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...g?compare=1282

Siffror för 2017, visserligen. Men det lär väl inte ha ändrats så mycket under 2018. Jämförelsen ger vid hand att Helsingborg trots allt är "bättre" än Landskrona på i stort sett allt än så länge.
Man har ju fått uppfattningen om att det har gjorts mycket bra i Landskrona på senare år, men det tar nog ett bra tag innan man kan se någon effekt i hårda fakta, så att säga.
Citera
2019-01-08, 13:08
  #3
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Man har ju fått uppfattningen om att det har gjorts mycket bra i Landskrona på senare år, men det tar nog ett bra tag innan man kan se någon effekt i hårda fakta, så att säga.
Komma ikapp Helsingborg (eller Lund)???
Det lär inte hända under vår livstid.
Sådant kan man inte förvänta sig.
Citera
2019-01-08, 13:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Komma ikapp Helsingborg (eller Lund)???
Det lär inte hända under vår livstid.
Sådant kan man inte förvänta sig.

Nej, jag håller med. Men man kanske inte behöver/kommer att ha den sjätte högsta arbetslösheten i landet. Till exempel.

Här är förresten resultatet av SCB medborgarundersökning för hösten 2018.

https://www.scb.se/vara-tjanster/ins...okningen-2018/

Där verkar faktiskt Landskrona knappa in lite lite på Helsingborg. De fick samma "nöjd region-index", 64. Så såg det nog inte ut för ett par år sedan. Båda är dock utklassade av den avsevärt mer homogena grannkommunen Höganäs som ligger riktigt, riktigt bra till. Förmodligen ett av de bästa resultaten i hela landet...
Citera
2019-01-08, 13:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Vad jag förstått av det jag läst så har Helsingborg försämrats rejält och jag undrar om Helsingborg idag blivit en socioekonomiskt sämre stad än Landskrona? Uppskattar svar som behandlar allt från trygghet, utanförskap, fattigdom, trender med mera.

Utvecklingen i Landskrona har vänt. Liberalerna gör faktiskt ett bra arbete där. De har varit väldigt tuffa mot ny inflyttning av folk som lever på bidrag och som måste få hela sin hyra betald av kommunen.

Helsingborg går bara utför. Helsingborg är lilla Bagdad numera.
Citera
2019-01-08, 13:46
  #6
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Nej, jag håller med. Men man kanske inte behöver/kommer att ha den sjätte högsta arbetslösheten i landet. Till exempel.
Det har nu sina skäl och orsaker.
EBO-lagen är en orsak. Men betydligt viktigare är avindustrialiseringen, vilken drabbade Landskrona, Malmö och Trelleborg betydligt hårdare än Helsingborg, som inte var lika beroende av lokal industri.

För övrigt kan man ju notera att den rödgröna majoriteten blev en minoritet 2002. Det går alltså inte heller att påstå att Landskrona och Malmö skulle följa samma politiska utveckling.


Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Här är förresten resultatet av SCB medborgarundersökning för hösten 2018.

https://www.scb.se/vara-tjanster/ins...okningen-2018/

Där verkar faktiskt Landskrona knappa in lite lite på Helsingborg. De fick samma "nöjd region-index", 64. Så såg det nog inte ut för ett par år sedan. Båda är dock utklassade av den avsevärt mer homogena grannkommunen Höganäs som ligger riktigt, riktigt bra till. Förmodligen ett av de bästa resultaten i hela landet...

Man ska nog vara lite försiktig med att tolka sådana där enkätsvar.
De som svarar kan ju i regel inte jämföra med så mycket.
Resultaten svänger ju också med konjunkturen.
...och, gissar jag, med invånarnas självkänsla.

Men föga förvånande ligger Danderyd, Lomma (med Bjärred), Lidingö, Vellinge (med Skanör) och Höganäs väldigt bra till. Det är kommuner på lagom avstånd från välavlönade arbetsmöjligheter. Hade Båstad varit med i undersökningarna, så gissar jag på höga siffror därifrån också.
Citera
2019-01-08, 14:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det har nu sina skäl och orsaker.
EBO-lagen är en orsak. Men betydligt viktigare är avindustrialiseringen, vilken drabbade Landskrona, Malmö och Trelleborg betydligt hårdare än Helsingborg, som inte var lika beroende av lokal industri.

För övrigt kan man ju notera att den rödgröna majoriteten blev en minoritet 2002. Det går alltså inte heller att påstå att Landskrona och Malmö skulle följa samma politiska utveckling.




Man ska nog vara lite försiktig med att tolka sådana där enkätsvar.
De som svarar kan ju i regel inte jämföra med så mycket.
Resultaten svänger ju också med konjunkturen.
...och, gissar jag, med invånarnas självkänsla.

Men föga förvånande ligger Danderyd, Lomma (med Bjärred), Lidingö, Vellinge (med Skanör) och Höganäs väldigt bra till. Det är kommuner på lagom avstånd från välavlönade arbetsmöjligheter. Hade Båstad varit med i undersökningarna, så gissar jag på höga siffror därifrån också.

Jag tycker att undersökningarna är intressanta. De följer inte bara socioekonomi. Somliga kommuner får inte alls så bra utfall som man kan förvänta sig av den socioekonomiska nivån(Ekerö utanför Stockholm borde ju till exempel snarare ha samma index som Höganäs och inte som Landskrona...) och somliga mindre välbärgade kommuner överpresterar. Båstad har varit med i undersökningarna tidigare och presterat "bra", men inte "lysande". Jag tror att det tar på psyket hos en del av året runt-befolkningen att i så väldigt stor utsträckning växla mellan vinterstängd håla och rekreationsplats för utlandssvenskar.
Citera
2019-01-08, 14:40
  #8
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag tycker att undersökningarna är intressanta. De följer inte bara socioekonomi. Somliga kommuner får inte alls så bra utfall som man kan förvänta sig av den socioekonomiska nivån(Ekerö utanför Stockholm borde ju till exempel snarare ha samma index som Höganäs och inte som Landskrona...) och somliga mindre välbärgade kommuner överpresterar. Båstad har varit med i undersökningarna tidigare och presterat "bra", men inte "lysande". Jag tror att det tar på psyket hos en del av året runt-befolkningen att i så väldigt stor utsträckning växla mellan vinterstängd håla och rekreationsplats för utlandssvenskar.
Ouch!
...säger den f.d. utlandssvensken, som faktiskt festat en del i Båstad när jag var i den åldern...

Saken är ju den att jag håller helt med om att undersökningarna är intressanta.
Det är tolkningen av dem som jag vill vara mera försiktig med än du.

Min egen landsbygdskommun är ett strålande exempel på en "underpresterande" kommun.
Jämför jag med min syster som bott i Lund (och i Staffanstorp), så är det slående att Staffanstorpsborna svarar att _allt_ är bra eller i vart fall bättre än på andra håll, medan mina grannar svarar, typ, att allt är uselt.

Men när någon flyttar härifrån till någon av städerna i närheten (Karlskrona, Kalmar, Växjö...) så brukar det bli annat ljud i skällan. Då uppvärderas plötsligt "hemkommunen".
Citera
2019-01-08, 15:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det mest objektiva svaret finner du antagligen här:

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...g?compare=1282

Siffror för 2017, visserligen. Men det lär väl inte ha ändrats så mycket under 2018. Jämförelsen ger vid hand att Helsingborg trots allt är "bättre" än Landskrona på i stort sett allt än så länge.
Man har ju fått uppfattningen om att det har gjorts mycket bra i Landskrona på senare år, men det tar nog ett bra tag innan man kan se någon effekt i hårda fakta, så att säga.
Tack så mycket! Ja siffrorna där talar sitt tydliga språk, det verkar vara en markant skillnad mellan städerna än idag. Jag blev helt enkelt något fundersam eller allt man läst om Helsingborg vad gäller undersökningar av otrygghet och allt prat här på flashback och på familjeliv om "Söder" i Helsingborg, och detta i kombination med vad jag upplever som en större tystnad vad gäller sociala problem i Landskrona relativt hur det var för några år sedan.
Citera
2019-01-08, 16:42
  #10
Medlem
Undercasts avatar
Söder har haft ett ruggigt 2018, men egentligen ingen stor skillnad sedan tidigare. Bor 15 minuter söderut därifrån och har inte märkt någon skillnad.

För helsingborgare är söder speciellt då det är invandrartätt, men trevlig atmosfär. Aldrig känt mig otrygg där och jag har ändå bott där i 5 år.

Landskrona är fortfarande enligt mig värre socialt än Helsingborg. Media skriver aldrig om de andra 20 områdena som är bra i Helsingborg. Söder säljer. Lite som Koppargården. Rosengård. Rinkeby.
Citera
2019-01-09, 03:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercast
Söder har haft ett ruggigt 2018, men egentligen ingen stor skillnad sedan tidigare. Bor 15 minuter söderut därifrån och har inte märkt någon skillnad.

För helsingborgare är söder speciellt då det är invandrartätt, men trevlig atmosfär. Aldrig känt mig otrygg där och jag har ändå bott där i 5 år.

Landskrona är fortfarande enligt mig värre socialt än Helsingborg. Media skriver aldrig om de andra 20 områdena som är bra i Helsingborg. Söder säljer. Lite som Koppargården. Rosengård. Rinkeby.
För Helsingborgare så verkar detta gälla för stadsdelen Söder:

"Enligt en trygghetsmätning utförd av polis och kommuner i region Syd i fjol är stadsdelen Söder i Helsingborg den mest otrygga stadsdelen i hela Sydsverige. Aldrig tidigare har en så hög siffra uppmätts i regionen."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...ela-sydsverige

Och nu har det blivit ännu otryggare:

"På skalan från ett till sex hamnade Söderbornas samlade känsla av otrygghet på 4,15 i år, jämfört med 4,12 i fjol."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...varre-pa-soder
__________________
Senast redigerad av SecularScience 2019-01-09 kl. 03:42.
Citera
2019-01-09, 06:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Saken är ju den att jag håller helt med om att undersökningarna är intressanta.
Det är tolkningen av dem som jag vill vara mera försiktig med än du.

Min egen landsbygdskommun är ett strålande exempel på en "underpresterande" kommun.
Jämför jag med min syster som bott i Lund (och i Staffanstorp), så är det slående att Staffanstorpsborna svarar att _allt_ är bra eller i vart fall bättre än på andra håll, medan mina grannar svarar, typ, att allt är uselt.

Men när någon flyttar härifrån till någon av städerna i närheten (Karlskrona, Kalmar, Växjö...) så brukar det bli annat ljud i skällan. Då uppvärderas plötsligt "hemkommunen".

Visst. Du har till stor del rätt. Det visas inte minst i att grannkommuner kan få helt olika svar i en kategori som ”utbildningsmöjligheter”. Det borde ju rimligtvis vara samma inom en radie för ett normalt pendlingsavstånd. Varken Järfälla eller Sollentuna eller Mönsterås har någon egen högskola, liksom. Däremot bör man kunna ta sig till en rätt smidigt över dagen.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2019-01-09 kl. 06:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback