Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-08, 13:48
Medlem
Vem lånar ut 100 kr?
Citera
2019-01-08, 13:55
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishbon3
Vem lånar ut 100 kr?

Tror inte TS lån gick på 100 kr utan var förmodligen ett exempel.
Men om det nu var det så luktar det ju Ove Sundberg lång väg.. För jag tror inte "kompisen" självmant kommer efter 30 år och betalar tillbaka 100 kr såvida inte TS påmint honom.. Men vad vet jag det är inte de tråden handlar om..
Citera
2019-01-08, 13:57
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Frågan får delas upp i en juridisk del och en moralisk del.

Juridiskt.
Beror på vad ni har kommit överens om. Svårt att säga något innan man vet det.

Moraliskt
Nej. Han har inte gjort rätt för sig.

// CC

Du kan inte veta om han gjort rätt för sig moraliskt heller. Den bekanta kanske bjudit TS på 100 luncher senaste 30 åren. Den snåla kanske är TS. Det verkar rätt drygt att starta en sådan här tråd så det osar ju att den moraliskt dryga personen här är TS. Det kanske aldrig funnits något lån på 100 kr utan är något TS inbillat sig p.g.a. ett missförstånd för 30 år sedan.
Citera
2019-01-08, 14:18
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du kan inte veta om han gjort rätt för sig moraliskt heller. Den bekanta kanske bjudit TS på 100 luncher senaste 30 åren. Den snåla kanske är TS. Det verkar rätt drygt att starta en sådan här tråd så det osar ju att den moraliskt dryga personen här är TS. Det kanske aldrig funnits något lån på 100 kr utan är något TS inbillat sig p.g.a. ett missförstånd för 30 år sedan.

Jag kan bara göra min moraliska bedömning utifrån den fakta som har framkommit. Finns det andra saker bakom och i kontexten, som de exempel du nämner, blir det förstås annorlunda men då är det omöjligt att svara på något här i livet då det är få saker eller tillfällen där vi som människor har "all" fakta. Helt klart kan alltså min moraliska bedömning bli annorlunda om vi får annan information, särskilt från personen som lånade pengarna. :-)

Vad gäller TS fråga tolkade jag den mer som en allmän fråga än att det faktiskt är något som hänt. Men jag kanske tolkade fel...

// CC
Citera
2019-01-08, 15:36
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Nej jag tar aldrig ränta, men tänker att det dels
är oerhört dålig stil att inte betala tillbaka på 30
år, så han borde kompensera, och så är ju 30 år
så lång tid att pengarna blir värda mycket
mindre.
Och en hundring så lite att det inte gör något....
Citera
2019-01-08, 16:48
Medlem
Lånar man ut en skitsumma som en hundring så är det väl till någon som glömt plånboken eller mobilen. Praxis är att betala tillbaka räntefritt inom några dagar, högst en vecka. Om det av något skäl inte går ber gäldenären om ursäkt och frågar om det är okej att det dröjer lite till. Att knipa käft i 30 år och sen betala igen, då kan man lika gärna strunta i det. Det är ju inte pengarna det handlar om när vi snackar dessa summor, utan förtroendet.
Citera
2019-01-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Vad gäller TS fråga tolkade jag den mer som en allmän fråga än att det faktiskt är något som hänt.

Du tolkade helt rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in