Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 10:53
  #1
Avstängd
MyOwnSaviours avatar
Tja

Har ni någon erfarenhet av att mata katterna med levande möss eller hamstrar? Tänker mig att man köper på sig några på djuraffären. Sedan släpper man ut katterna på balkongen där hamstrarna/mössen är (de kan alltså inte ta vägen någonstans).

Har ni provat detta? Blir det blodigt/grisigt?
Citera
2019-01-08, 11:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOwnSaviour
Tja

Har ni någon erfarenhet av att mata katterna med levande möss eller hamstrar? Tänker mig att man köper på sig några på djuraffären. Sedan släpper man ut katterna på balkongen där hamstrarna/mössen är (de kan alltså inte ta vägen någonstans).

Har ni provat detta? Blir det blodigt/grisigt?
De äter väl bara mössen i nödfall? Jag tror nog att de mest leker och dödar dem för nöjes skull.
Citera
2019-01-08, 12:37
  #3
Medlem
Jofs avatar
Ja, det har jag gjort. Minns att man på djuraffären inte var pigg på att sälja till detta syfte.
Inget spill. Katten uppskattade det mycket.
Lite väl lyxigt dock. Nu får dom fånga själv och helst inte dra in, som dom vill.
En stackars mus gömde sig bakom en bokhylla och blev kvar där...
Citera
2019-01-08, 12:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
De äter väl bara mössen i nödfall? Jag tror nog att de mest leker och dödar dem för nöjes skull.
Jag hade samma tanke.
Mina äter inte det de fångar just för att de ändå får mat.
Däremot skulle det kunna funka av två anledningar.
1. Katten får stimulans.
2. För att trådskaparen mest ska bli irriterad av att hans trollande inte fick det gensvar han ville ha😁
Citera
2019-01-08, 13:23
  #5
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOwnSaviour
Tja

Har ni någon erfarenhet av att mata katterna med levande möss eller hamstrar? Tänker mig att man köper på sig några på djuraffären. Sedan släpper man ut katterna på balkongen där hamstrarna/mössen är (de kan alltså inte ta vägen någonstans).

Har ni provat detta? Blir det blodigt/grisigt?

Jag är ju av den fasta övertygelsen att katter måste få vara ute (kattlucka).
Även fast de är ”raskatter” så får de gå ut och med den oerhörda sorgen när något ont händer dem.
Låter man sina katter vara ute så löser de din frågeställning.
Självklart vill de visa upp hur duktiga de är så vi har hittat rester av möss och småfåglar samt även skräckslagna duvor och till och med en stor skata.
De stora fåglarna gav lite bekymmer under försöken att få ut dem.
De flög så glatt iväg efter en läxa lärd.
Får katten vara ute så får den sin behövliga stimulans och du behöver inte köpa smådjur som deras leksaker.
Självklart är det rester och blodspår efter en förbrukad mus osv.
Citera
2019-01-09, 02:22
  #6
Medlem
Äppelkäcks avatar
Man får väl inte mata sina husdjur med andra husdjur längre? T.ex får man inte mata ormar med levande möss/råttor (utan särskilt tillstånd?).

Hursomhelst så riskerar du att mössen kommer undan på balkongen, det brukar ju vara springor/mellanrum längsmed golvet så regnvatten kan rinna undan. Är huset av sten eller rappat så det blir greppvänligt kan en skrämd mus ta väggen till hjälp vid flykt - om den inte ramlar ner genom en springa vid golvet. Risken att man inte hinner stänga balkongdörren så mössen rusar in i lägenheten är också överhängande. Men prova och se hur det går (om det nu är ok att mata katten med levande djur).
Citera
2019-01-09, 03:15
  #7
Avstängd
Nej, det är djurplågeri.. Du ska inte ha några husdjur.
__________________
Senast redigerad av ixan 2019-01-09 kl. 03:17.
Citera
2019-01-09, 12:25
  #8
Medlem
Varför skall du MATA katten med inköpta möss? Du kan väl låta den jaga möss som vanligt istället? Då äter den så många möss den orkar med och du behöver inte slösa pengar på att köpa skadedjur.
Citera
2019-01-09, 12:42
  #9
Medlem
flaskborstes avatar
Inte mycket poäng med att köpa möss och mata en katt med dem. Min katt letar själv upp möss och fåglar ute. Äter huvudet på mössen och struntar i resten. Inte speciellt mycket mat och näring i en mus jämfört med annan föda. Finns ju roligare leksaker också för den delen.

Ev. Kan det fungera med en liten oerfaren kattunge som skall lära sig jaga OCH döda. Små katter inser inte att det kan vara mat och ser enbart en mus som en kul leksak en kortare tid.
Samma med vuxna innekatter. De inser inte att en mus är mat utan leker med dem enbart. Stor skillnad där mellan en bondkatt som har erfarenhet och lärts upp i att jaga och döda av sina föräldrar eller andra katter.
Citera
2019-01-09, 14:57
  #10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Numera är det olagligt att mata husdjur med levande däggdjur. Föreslår att du köper gräshoppor eller någon annan insekt som används till reptilfoder:
https://reptilgrottan.se/levande-insekter

Förutom lagbrottet håller jag med de övriga och tror inte det kommer funka av skäl som redan nämnts. Du har skrivit att dina tre innekatter är inknökade på 12 kvm, så de behöver förvisso stimulans, men du får hitta på nåt seriösare än levande möss.
Citera
2019-01-09, 16:22
  #11
Avstängd
MyOwnSaviours avatar
Nej de bor på 69 kvadrat. Jag trollade när jag skrev 12
Citera
2019-03-21, 12:14
  #12
Medlem
Har förbudet någon verkan?
Man kan ju köpa möss och råka ha en orm som husdjur
och skulla på att mössen smitit ut?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback