Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 08:25
  #1
Medlem
Jag har märkt människor på gymmet som har större muskler än mig, men kanske samma vikt och ändå flåsar och tar i hårt.

Om man har större muskler än mig, borde de definitivt inte ha problem att bära dessa vikter. Jag tycker de är helt lagom för mig och jag tar även mer vikter för att just bygga upp muskler.

Men om jag klarar av det, varför kan inte de klara av det? De borde ju kunna ta i mer vikter eller åtminstone om de så gärna vill ta detsamma vikter som mig, så borde de inte ha så mycket problem att bära.

Jag är inte biffig och tar inte så mycket i vikter egentligen.

Betyder detta att oavsett hur stora muskler man har, så kommer det alltid, alltid vara tungt oavsett vikt?!

Borde det inte snarare vara så att desto större muskler, desto starkare och desto enklare borde det vara att ta dessa 25-30 kg utan problematik, om man nu har så stora muskler.

Jag tycker 30 kg är mycket för mig. 25 kg är vikten som är jobbigt för mig.

Det var en maskin som jag brukar ta 25 kg. Det var någonting med armar.

Som sagt, så är jag inte biffig.
Citera
2019-01-08, 08:38
  #2
Medlem
Enkelt förklarat finns det tre komponenter.

- muskelmassa
- nervsystem
- teknik

Nervsystemet aktiverar muskelcellerna, vilket innebär att ju bättre nervsystemet blir på att aktivera muskelceller, desto tyngre kan du lyfta, utan att musklerna blir större.

Mer muskelmassa ger förutsättning för nervsystemet att aktivera fler celler.

Med bra teknik och tränat nervsystem kan man bli lika stark som någon som har större muskler. Dock ger större muskler helt klart bättre förutsättningar, då fler celler kan aktiveras.
Citera
2019-01-08, 08:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Enkelt förklarat finns det tre komponenter.

- muskelmassa
- nervsystem
- teknik

Nervsystemet aktiverar muskelcellerna, vilket innebär att ju bättre nervsystemet blir på att aktivera muskelceller, desto tyngre kan du lyfta, utan att musklerna blir större.

Mer muskelmassa ger förutsättning för nervsystemet att aktivera fler celler.

Med bra teknik och tränat nervsystem kan man bli lika stark som någon som har större muskler. Dock ger större muskler helt klart bättre förutsättningar, då fler celler kan aktiveras.
Jag kan tillägga var musklerna fäster, och även fördelningen av olika typer av muskelfibrer, hur bra nervsystemet blivit på rörelsen och då menar jag inte riktigt bara "teknik" utan även på hur väl kroppen låter antagonisterna slappna av med mera.
Citera
2019-01-08, 09:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Jag kan tillägga var musklerna fäster, och även fördelningen av olika typer av muskelfibrer, hur bra nervsystemet blivit på rörelsen och då menar jag inte riktigt bara "teknik" utan även på hur väl kroppen låter antagonisterna slappna av med mera.

Precis det jag menade med nervsystemet. Jag är ett levande exempel som efter att knappt kunnat knäböja med tom stång, tre år senare lyfta nästan dubbla kroppsvikten, forfarande med samma kycklingben.....
Citera
2019-01-08, 09:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Precis det jag menade med nervsystemet. Jag är ett levande exempel som efter att knappt kunnat knäböja med tom stång, tre år senare lyfta nästan dubbla kroppsvikten, forfarande med samma kycklingben.....
Jag har väldigt svårt att tro att du inte har ökat något i muskelmassa med den viktökningen i knäböj, men det kanske var en liten överdrift för att göra din poäng tydlig.
Citera
2019-01-08, 11:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Enkelt förklarat finns det tre komponenter.

- muskelmassa
- nervsystem
- teknik

Nervsystemet aktiverar muskelcellerna, vilket innebär att ju bättre nervsystemet blir på att aktivera muskelceller, desto tyngre kan du lyfta, utan att musklerna blir större.

Mer muskelmassa ger förutsättning för nervsystemet att aktivera fler celler.

Med bra teknik och tränat nervsystem kan man bli lika stark som någon som har större muskler. Dock ger större muskler helt klart bättre förutsättningar, då fler celler kan aktiveras.

+1
Man ska nog inte anta att man är lika stark som någon med mer massa. Kanske i någon övning, men man blir nog rätt överkörd overall.
Citera
2019-01-08, 12:14
  #7
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Precis det jag menade med nervsystemet. Jag är ett levande exempel som efter att knappt kunnat knäböja med tom stång, tre år senare lyfta nästan dubbla kroppsvikten, forfarande med samma kycklingben.....

Finns exempel på individer som blir starka fort men som inte ökar märkbart mycket i muskelmassa, inte ens sett över en längre tid. Tom Platz pratade om just det här en gång att han sj va i den situationen då han i knäböj blev väldigt stark, men utvecklingen i just benen va ytterst blygsamma.
Sen vet vi ju hur det gick för honom. Nu mer är han ju känd som "quad father" och det av en anledning.
I stället för att satsa på endast tunga vikter och få reps (1-5) så ändrade han helt filosofi och tränade med betydligt fler repetitioner (20+ reps).

Ibland måste man se över sin träning och testa ngt nytt.
För vissa muskelgrupper krävs det mer volym. T.o.m så att vissa personer helt och hållet svarar bäst på det. Ta olympiska gymnaster som exempel där hög volym fungerar snuskigt bra för hypertrofi, och då är inte ens muskelmassa i sig det som dom fokuserar på.
Trots det besitter många av dom en grymmare fysik än majoriteten av alla som tränar för muskelmassa på gym.

Så man ska inte vara rädd för att prova ngt nytt.
Citera
2019-01-08, 13:52
  #8
Medlem
judekolls avatar
Det stämmer, jag är själv ett levande exempel. Jag väger fortfarande 76kg efter två års gymmande, men numera svänger jag runt med 100 kilos vikter som om dom vore små pannkakor med grädde på. Dom större grabbarna brukar flina när jag med min spinkiga uppenbarelse kommer in i fria vikter-salen och börjar lasta på vikter på en stång. Dom tänker: "Nu kommer han att knäcka både armarna, benen och ryggen!". Men sen när jag ska lyfta så ber jag en av grabbarna, som består av 110kg muskler, sitta på mina axlar så att jag får lite extra att lyfta, och sen lyfter jag allt som om det var en pannkaka bara. Jag har nu fått smeknamnet "Den smala uroxen".
Citera
2019-01-08, 13:54
  #9
Medlem
SoCos avatar
Många är ju skitstora för dem proppat sig fulla med preparat och tabletter betyder ju inte nödvändigtvis att man lyfter mer än tex en äkta strongman som kanske har "mindre" muskler (inte mindre mängd muskler) än en builder men är starkare än dem nånsin kan bli.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback