Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 14:43
  #13
Medlem
freeriderXIIs avatar
Kritik mot att radion främst sänder pop betyder inte att man hatar pop. Skulle mainstreamradion bara sända metal eller jazz skulle jag klaga på det också. Det finns fantastisk popmusik som lyfter ens humör när man hör den och flyttar en till andra platser. T.ex Totos Africa och Tina Turners simply the best. Och Beach Boys - Wouldn't It Be Nice


Däremot tycker jag att dagens housepop inte håller så hög kvalitet. Popmusiken var bättre på 1980-talet än idag. Till skillnad från metalmusiken som är bättre idag än den var på det androgyna pudel 1980-talet.

Det största problemet med pop är när den blir cheesy, ABBA har många välkonstruerade låtar men många av dem är ganska så cheesy. Hur man tar sig ur det är inte lätt att säga. Prince 1999 är en medryckande låt som trots att den är ganska så cheesy ändå går att lyssna på.

Applicerar man humor/ironi till popmusik så kan det bli klockrent. Som här med ABBA.



Själv lyssnar jag på i princip alla musikstilar dock inte så mycket på hip hop och rap, men även där finns det guldkorn.

Svenska Star Pilots har några poplåtar som är bra. In the Heat of the Night och här Higher


All for love om det räknas som popmusik är riktigt bra. Skrevs ju för filmen de tre musketörerna.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2019-01-08 kl. 15:14.
Citera
2019-01-08, 15:27
  #14
Medlem
Flufffens avatar
Är mest radion jag är less på då det alltid spelas samma musikstil. Mammas Nya Kille körde metal i sina program och det var trevligt men det var ett tag sedan. "Slayer i P3!?. Ja ja, kör på för fan!"

Det är en invasiv musikstil som spelas sönder. Går inte att lyssna på P4 längre utan att få Benjamin Ingrosso uppkörd i röven utan förvarning, därefter är det Danny Sausage på G, sen kommer Darin.............. De låter så lika att de kunde varit samma person. Det är pop hela tiden på arbetet. Någon lyssnar på RixFM där borta, en annan P3 och en tredje på P4. Samma artister hela dagen, samma stil, samma skit varje dag på repeat tills låtarna fastnar i huvudet på en. GILLA OSS!

Den är överallt, låter likadant med refränger som intro eller 15 sekunder in i låten. 4-5 refränger på en låt som är 3 minuter är illa (Imagine Dragons jag tittar åt ert håll ThunderThunderThunderThunder LIGHTNING AND THUNDER, THUNDER, th-th-thunder), repetitivt, oinspirerat och fördummande. Sorry, men det är min mening. Man tvingas avskärma sig själv med Spotify och lurar i öronen så man inte går bärsärkagång på jobb.

Men ja, radion är boven här.
Citera
2019-01-08, 15:34
  #15
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Helt ärligt vad ser du i ny popmusik då? Bara massa småtjejer som rhymar om att suga kuk och ta opiater.

Jag håller faktiskt inte koll på dagens popscen utöver låtarna jag hör på radion ibland, och det är ju för det mesta inga höjdare. Men att all nyproducerad pop sjungs av unga kvinnliga nymfopundare tror jag inte på.
Citera
2019-01-08, 19:52
  #16
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Jag erkänner har hänt jag diggat Backstreet Boys typ 1-2 låtar allafall, många missförstår att bara för att man öser på med noter så är musiken avancerad och automatiskt bättre, tänker på tex en del döds metall var trummisen har 25cymbaler 12 pukor och 3 baskaggar etc, blir inte bättre för det, lyssna bara på typ bathory eller darkthrone räcker fint med minimalt trumset
Citera
2019-01-08, 19:54
  #17
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Jag erkänner har hänt jag diggat Backstreet Boys typ 1-2 låtar allafall, många missförstår att bara för att man öser på med noter så är musiken avancerad och automatiskt bättre, tänker på tex en del döds metall var trummisen har 25cymbaler 12 pukor och 3 baskaggar etc, blir inte bättre för det, lyssna bara på typ bathory eller darkthrone räcker fint med minimalt trumset
Men som sagt dagens pop är oftast skit, diggade dock nån nyare ghostlåt för några dar sedan 😁
Citera
2019-04-18, 09:59
  #18
Avstängd
KlurigtMedNamns avatar
Framför allt att popmusik nästan aldrig erhåller den känslomässiga tyngd jag efterfrågar, men också tråkigheten och förutsägbarheten.
Citera
2019-04-18, 11:43
  #19
Medlem
frantiks avatar
Jag brukar jämföra radiomusik (pop) med snabbmat. Det kan vara gott med en snabbproducerad måltid som ska säljas till många så människor som möjligt. Men man blir inte mätt på det. Och äter man för mycket blir man fet och lat. Alternativt att man återgår till något som är sunt för dig och håller i längden.

Sen tror jag radio/youtube/melodifestivalen/idol sönderspelar många låtar som ur ett, låtskrivarperspektiv, är välkomponerade.

Den andra sidan av myntet är band som går från underground/spela inför 3000pers till mainstream.
För fans kan det bli känsligt just för att det bandet kanske var ens egna. Man kanske unnar bandet framgång. Men Svensson ska ge fan i mitt band liksom.
Man kan ju skylla på att bandet ”säljer sig”. Men oftast så är det inte så.
Skulle Metallica ha sålt sig på 90-talet hade dom spelat in en renodlad grungeskiva och inte gjort låtar som Outlaw Torn eller Better than you.
Skulle Ghost sälja ut sig skulle dom ha gjort en metalcore skiva med onödigt mycket dubbeltramp och inte Helvetesfönster.
Citera
2019-04-18, 12:21
  #20
Avstängd
KlurigtMedNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Jag brukar jämföra radiomusik (pop) med snabbmat. Det kan vara gott med en snabbproducerad måltid som ska säljas till många så människor som möjligt. Men man blir inte mätt på det. Och äter man för mycket blir man fet och lat. Alternativt att man återgår till något som är sunt för dig och håller i längden.

Sen tror jag radio/youtube/melodifestivalen/idol sönderspelar många låtar som ur ett, låtskrivarperspektiv, är välkomponerade.

Den andra sidan av myntet är band som går från underground/spela inför 3000pers till mainstream.
För fans kan det bli känsligt just för att det bandet kanske var ens egna. Man kanske unnar bandet framgång. Men Svensson ska ge fan i mitt band liksom.
Man kan ju skylla på att bandet ”säljer sig”. Men oftast så är det inte så.
Skulle Metallica ha sålt sig på 90-talet hade dom spelat in en renodlad grungeskiva och inte gjort låtar som Outlaw Torn eller Better than you.
Skulle Ghost sälja ut sig skulle dom ha gjort en metalcore skiva med onödigt mycket dubbeltramp och inte Helvetesfönster.
Håller med, Metallica sålde inte ut sig. Vissa metalheads tycker att spela in en mjukare skiva är att sälja ut sig, men så är det inte. Ghost har trots allt blivit aningen mer lättlyssnat för "mainstreamare" med låtar som t.ex. "Life eternal" och "Dance macabre" för att inte tala om "He is".

Jag lyssnar inte längre på något av dessa band.
Citera
2019-04-19, 10:02
  #21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Läs gärna hela inlägget innan du svarar på denna tråd. Jag vet att det funnits liknande trådar eller som kan uppfattats liknande, men jag vill försöka få igång en seriös diskussion. Tack på förhand!

Nästan oavsett vad folk lyssnar på för specifika genrer verkar det ofta finnas en avsky mot popmusik. Det spelar ingen roll om folk lyssnar på Underground hiphop, Doom metal, Klassiskt, Jazz, Progressiv rock, Folkmusik, Techno, Punk eller vad det nu må vara.

Så fort ett band närmar sig "pop" så hoppar många av tåget (struntar i vad bandet gör, kallar det för "mainstream" osv.). Men varför detta hat? Oavsett om vi pratar om Backstreet Boys, ABBA, rock ballader, en del låtar av Petter, Mariah Carey, Magus Uggla, Carola eller vem det nu kan vara.

Varför är det så? Jag har läst att folk inte "klarar" av att lyssna på Backstreet Boys. Trots att det är i design att fungera för så många som möjligt. Att man tycker det är förutsägbart, smörigt eller tråkigt är en sak. Men att på allvar må dåligt av att höra det? Är det något folk bara skriver/säger för att spela tuff? Att man kan se det som bakgrundsmusik kan jag köpa, men att det skulle vara så hemskt?

Jag är ingen större fanatiker av Melodifestivalen eller det mesta ifrån Idol heller, men är det verkligen SÅ dålig musik? Finns det inget bra som producerats där genom alla år? Ingen låt du nynnat på efteråt?

Finns det ingen bra pop? Blir ett band eller en musiker automatisk dålig bara för att den skriver catchigare refränger och gör lite simplare musik?

Är du en sådan som hatar allt med pop att göra? Varför? Jag kan någonstans förstå detta tänk när man är mitt i tonåren och använder musik som ett sätt att särskilja sig, men sen? När man är 25, 30, 40, 50, 60 år. Borde man inte växa ifrån detta tänk?

Jag mår fysiskt dåligt av skit, helt enkelt. Justin Bieber får mig att vilja kaskadkräkas.
Modern mainstream som spelas på reklamkanalerna är ett hån mot musikens själ, det är bara en försäljningsprodukt. Algoritmbaserade karbonkopior staplas på varandra.
https://www.youtube.com/watch?v=MN23lFKfpck
Citera
2019-04-21, 22:33
  #22
Medlem
DMfanNo1s avatar
Pop står för populärmusik, eftersom den breda massan inte är lika musikalisk som folk som håller på med musik så dras de till lättsmälta låtar, tvärt emot vad jag brukar tycka om. Det kanske funkar på en fest eller två men ingenting jag själv skulle sitta hemma och lyssna på.
__________________
Senast redigerad av DMfanNo1 2019-04-21 kl. 22:44.
Citera
2019-04-22, 12:16
  #23
Medlem
zanteras avatar
Lyssnar på många olika sorters stilar men känner igen mig lite i avskyn mot "radio-musiken". Då lyssnar jag ändå på en hel del musikstilar som spelas på radio eller som anses som populärmusik, men inte just specifikt de artisterna som är "inne". Personligen känner jag lite att den musiken är gjord för att vara så lättsmält som möjligt, du ska helst komma ihåg 3-minuters låten så fort den slutar och första intrycket är viktigt. Det görs en del låtar som är trallvänliga men mitt problem med det blir väl lite att när musik görs för att vara så ytlig som möjligt och lämna ett avtryck direkt så finns det ofta inte mycker mer att hitta i låten om man skrapar under ytan.

Dock är jag väl också lite gammalmodig och älskar att absorbera skivor i sin helhet och jag är inte så mycket för att sitta och lyssna på individuella låtar, så det är väl inte speciellt konstigt att jag inte fastnat för hit-låts konceptet.
Citera
2019-04-22, 15:29
  #24
Medlem
Barbara Anns avatar
Intressant trådstart!
Vad är det som pophatare hatar med just popen? För få instrument, förutsägbara arr? Inte tekniskt nog? Eller vill man ha mindre lättillgängliga melodier? Texten? Det är ingen berättelse som skall berättas längre?

Handlar det inte om att dagens populärmusik ofta inte är speciellt melodisk? Och de gånger de är det, produceras den sönder där sången och eventuella instrument dränks av digitala (o)ljud. Det finns därför ingen känsla, vad den än må vara, i varken sången eller det instrumentella som kan förmedlas till lyssnaren.

Pop ska väl vara melodisk musik, framförallt. Musik gemene man kan nynna eller sjunga med i. Men inte all melodisk musik är pop. Eller? Gör ett hårdrockband en melodisk låt, är det då automatiskt pop? Nä det tycker inte jag. Bach et al. gjorde förresten också väldigt lättillgängliga och melodiska melodier.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback